Föregående avsnitt: Sjunde budordspredikan, § 8
Följande avsnitt: Sjunde budordspredikan, § 10
§. 9.
Men det blifver ock klart, at då Herren så alfvarligen förbudit sjelfva hordoms lasten, måste ock alla de tilfällen och anledningar, som befordra otukten, tillika vara förbudna. Bland dem må vi med skäl gifva lättjan och syslolösheten det främsta rummet, när en människa förnöter sin dyra tid utan något nyttigt arbete eller bekymmer; ty Syrac säger rätt: Fåfäng gå lärer mycket ondt. Syr. 33:29. När människan är trägen och arbetsam i sina syslor, dem hon med omsorg förrättar, får det onda hjertat ej så tid och rådrum, at löpa in i all slags synd och fåfänga, och om det någon gång löper dit, kan det under många göromål lättare dragas derifrån; men är man ledig1 och gifva dermed sina underhafvande efterdöme til arbetsamhet; så skulle äfven otuktslasten ibland oss icke blifva så allmän, som närvarande ängsliga utsigter synas hota.
och syslolös i det goda, måste den värksamma själen syslosätta sig med något ondt; och en långlig erfarenhet har nogsamt öfvertygat mig derom, at sjelfva Guds barn ej länge kunna bestå i sin Christendoms utöfning, om de blifva någon tid ifrån lekamliga syslor lediga. De strida väl emot det onda, men det ligger dem så ständigt och hårdt uppå, at de ej förmå länge stå deremot, utan varda ändteligen til sin stora sorg och skada deraf öfverrumplade; då deremot den idoge icke vet af så många frestelser, och genom Guds nåd vinner öfver dem den ena segren efter den andra. Den är ock en moder eller amma för hordoms synden, såsom Konung Davids exempel sådant nog intygar, då han under sin syslolöshet fattade behag til Uriæ hustru och bedref dubbelt hor med henne, 2 Sam. 11:4. Och hvilket en högst beklagelig förfarenhet ännu dageligen bestyrker, at hvarest människor gå i lättja, där råder otukts-synden och man söker förgäfves utrota den, om icke lättjan tillika landtförvisas. Apostelen Paulus klagade däröfver för de Thessalonicer, at han hörde, huru somliga af dem omgingos oskickeliga, och arbetade intet, utan drefvo fåfänga, och säger: Men dem som sådana äro, bjude vi och förmane genom vår Herra Jesum Christum, at de arbeta med stillhet, och äta sit eget bröd. 2 Thes. 3:11,12. Sådant få vi ock i vår tid beklageligen se och höra af, men utan at kunna rätta dem. Det vore högeligen til önskandes, at öfverhets personer, lärare och upsynings män kunde säga med Paulo: Vi hafve icke tagit brödet til gefves, utan med arbete och möda, natt och dag hafve vi brukat oss,2) Förbjudes här äfven, såsom en anledning til otukt, alt frosseri och dryckenskap. Genom det ena få begärelserna mera kraft, och genom det andra uphitsas de, derföre klagar Herren öfver sit folk genom Propheten Jeremiam, och säger: Hvar och en vrenskas2 efter sin nästas hustru, såsom väl fordrade stodhästar.3 Jer. 5:8. Och Apostelen Paulus säger äfven at köttet kan fordras til kättja, Rom. 13:14. hvilket han varnar sina Romare före, och Konung Salomo talar om fylleri, at Vin gör lösagtigt folk, Ords. B. 20:1. En så förderfvelig last kan derföre ej annat än vara på det högsta förbuden. Vakter eder säger Frälsaren, at edra hjertan icke förtungade varda med svalg och dryckenskap. Luc. 21:34. Och Pau lus förmanar: Läter oss ärliga vandra, såsom om dagen, icke i fråsseri och dryckenskap, och hvad som däraf gemenligen följer: icke i kamrar och okyskhet. Rom. 13:13.
3) Förbjudes här äfven alla ogudaktiga och lättfärdiga sälskaper. Naturens Herre har värkeligen gjort människan sälskapslik, men det kommer ej just därpå an, hvad sälskaper hon väljer. De frommas och Gudfruktigas är altid upbyggeligit, hvarföre Konung David äfven hade utvalt det, och säger: Jag håller mig til alla dem, som fruckta dig, och dina befallningar hålla. Ps. 119:63. Men om onda och förföriska sälskaper säger Syrac alt för sant: Den som kommer vid tjäro, han besmittar sig deraf, och den som gifver sig i sälskap med dem högfärdiga, och lättfärdiga, han lärer sig högfärd och otukt. Syr. 13:1. Man kan aldrig nog varna sin nästa eller varsko sig sielf för onda sälskaper, de smitta värre än sjelfva pesten. I fräcka och fria sälskaper där ondt snack drifves, befläckas lätt det menlösa hjertat. Oskulden liknar et blankt svärd, som man kan spegla sig uti; men som et svärd rostas på et fuktigt ställe, så förlorar äfven oskulden all sin glans i nedriga omgängen. Derföre varnar den vise Konung Salomo: kom icke på de ogudaktigas stig och träd icke uppå de ondas
väg. Ordsp. B. 4:14. Men dertil vil visdom och försigtighet vara, at kunna rätt känna igen dem och förvara sig för dem. Ungdom och barn förstå det icke ens, utan föräldrar åligger at hafva öm och noga tilsyn öfver dem, och man ser ofta sjelfva ålderdomen förförd. Den som handterar en gryta, som är öfverdragen med sot, måste nödvändigt sota ned sig sjelf, och den som omgås med den lastfulla, måste äfven sjelf blifva sölad.Ändteligen påstår jag ock, at otukten ibland oss märkeligen befordras därigenom, när de som til laga ålder komne äro, icke ingå uti ordenteliga ägtenskap, utan lefva antingen hela eller någon del af sin bästa ålder ogifte, och få derigenom anledning, at på allehanda slags olofliga sät släcka sina begärelser; hvarföre ock et sådant ogift tilstånd för dem som til ägtenskap äro skickelige, och kunna ordenteligen komma därtil, här 4) måste vara förbudet. Vår tids yppighet och vällust, hafva, häldst bland de förnämare, lagt så många hinder i vägen för ägtenskap, at de nog sällan af dem kunna vågas. De få ej sina gelikar, de hafva ej nog lön och utkomst at föra stat4 med sina hustrur, eller lefva, föra och kläda sig efter tidens smak; derföre måste de gå ogifte. Men alla des sa skäl tämja vist icke deras begär. De anse deras olofliga mättande för mindre ondt, än at utan stat hafva en trogen maka, och genom flit och arbetsamhet upföda dygdiga barn til egen hugnad, och foster-landets rikedom. Huru bedröfveliga äro icke likväl fölgderna häraf? Makars hjertan slitas af sådana itända människor ifrån sin trohets-pligt emot hvarandra; et ljuft ägtenskap kan blifva et helfvete; flit, välmåga och en god barna-upfostran gå förlorade. Ogifta qvinnor måste nu uthärda många försök innom och utom sig, som, i fall männerne giftat sig, hade kunnat blifva trogna makar och ömma mödrar: genom et sådant mångas ogifte angripes ofta det svagare könet och sättes i frestelser, som annars kan hafva nog at strida med sig sjelf: derigenom upretas de, af sina lustar itända, til allehanda slags stumma synder, och en så använd ungdoms tid förderfvar dem redan så, at om de ändteligen någon gång komma i ägta-stånd, äro de antingen förderfvada eller sjelfsvåldiga. Och hvaröfver jag mäst ryser, härigenom gifves anledning til många barna-mord, som hos de arma qvinnorna äro en naturlig fast fasande fölgd, af deras omtanka at dölja sin otukt, för at ej förlora alt hopp om sin framtid. Slutsatsen synes vara oryggelig: Ju fle ra til laga ålder komna, som äro ogifta, ju flera oägta barn, och ju flera sådana barn, ju flera äro äfven barna-morden, när alt annat är lika. När nu alt sådant til större delen hade kunnat förekommas genom lagliga giftermål, så är klart, at et sådant ogifte måste i flera afseenden vara syndigt och skadeligit. Derföre befalte Paulus sina Corinthier och sade: Til at undfly boleri, hafve hvar och en sin hustru och hvar och en sin man, 1 Cor. 7:2. och straxt längre fram på samma ställe, säger han til de ogifta och enkor: kunna de icke hålla sig, så gifte sig; ty det är bättre gifta sig än brinna. vers. 9. Och til Timotheum skrifver han i synnerhet om de unga enkor, hvilket likväl passar åt alla andra ogifta: Så vil jag nu at de gifta sig, föda barn, stå hus före, intet tilfälle gifva motståndarenom, til at tala illa, ty månge hafva allaredo vändt tilbaka efter satanam. 1 Tim. 5:14,15. Ser då, mine Åhörare, så väl af förnuftet, som uppenbarelsen, at et sådant ogifte gifver de största anledningar til otukt, och måste derföre äfven alfvarligen vara förbudet.
Föregående avsnitt: Sjunde budordspredikan, § 8
Följande avsnitt: Sjunde budordspredikan, § 10
Platser:
Personer: David Jesus Syrak (Syrac, Syrach) Paulus (Pawali, Saulus) Salomo (Salomon) Uri
Bibelställen:
Teman: