Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: VII. Predikan

Sjunde budordspredikan, § 6

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 6.

At således kunna gifva eder, mine Åhörare, tydeliga begrep om denna vederstyggeliga lasten, blifver nödigt, at närmare förklara hufvud-innehållet af de lagar, hvilkas iakttagande utgöra kyskheten, och öfverträdelserna den här förbudna hordoms-synden. Kyskheten består deruti när denna förening emellan olika kön sker i rättan tid, i en rätt afsigt, med rätta personer och uti en igenom Guds och människo-lagar faststäld ordning.

I de första ungdoms-åren är vårt slägte til en sådan förening aldeles oförmöget, derföre lärer ock et sundt förnuft, at barn och ungdom skola förvaras ifrån den, hvarigenom annars begären allenast upretas, och längre fram blifva aldeles tygellösa; til förekommande hvaraf det för föräldrarna blifver högst angeläget, at i tid afhålla barn af olika kön ifrån hvarandra, emedan förfarenheten beklageligen lärt, at föräldrarnas efterlåtenhet härutinnan lagt grunden til deras barns oboteliga förderf. Hvarföre öfverhetens stadgar äfven faststält tiden för hvardera könets giftermål til et visst åratal, före hvilket de icke må ingå uti sådana föreningar, där visserligen mera stadga och omtanka fordras, än som kan väntas i barnaåren. I öfrigit finnes ingen ålder eller tid uti hvilken ägtenskap skulle vara förbudit. 2) Hörer til kyskheten: at denna förening sker i rätt afsigt, och med mogen eftertanka. Guds afsigt med ägtenskapets insticktelse1 finnes hafva varit, utom den allmänna vid alla hans värk, nemligen hans egen ära, ingen annan än vårt slägtes egen sällhet och bestånd. Det utmärkes tydeligen vid första människans skapelse, tå Gud sade: Det är icke godt, at människan är allena, 1 Mos. 2:18. hon kunde icke i fullkomlighetens stånd en gång vara lyckelig, utan maka af annat kön. Jag vil göra honom ena hjelp, den sig til honom hålla må:2 dess slägte kunde icke fortplantas, den ömma och lifliga kärlek och beständiga inbördes biträde skulle ock saknas: härigenom stadgas således ägtenskapets rätta ändamål nemligen en beständig och kär sammanlefnad, och et deraf flytande gemensamt biträde, såsom ock barns framfödande och upfostrande af makar, som af natur och ålder därtil äro beqväma, och ändteligen den naturliga lustans mättande. Ve honom, som är allena säger Predikaren, faller han, så är ingen annar för handene, som honom uphjelper. Pred. B. 4:10. Och at afsigten var på förmeringen af människo slägtet, ses tydeligen af den välsignelse, som Herren gaf de första ägta makar: Varer fruktsamme, och föröker eder, och upfyller jordena. 1 Mos. 1:28. Och om lustarnas släckande talar Paulus uttryckeligen: Til at undfly boleri,3 hafve hvar ock en sina hustru, och hvar och en sin man. 1 Cor. 7:2. När dessa afsigter sammantagna leda människor af olika kön til förening med hvarandra, hörer sådant til en rätt kyskhet, men ingalunda, då människor likt oskäliga djur rusa blott i sin brunst til hvarandra, at släcka sina begär, utan något välbetänkt råd eller förbund, at framgent lefva förenade med hvarandra, ej eller när de ingå ägtenskap med dem som de ingen kärlek eller förtroende hafva til, blott för at derigenom vinna ägodelar eller några andra fåfänga afsigter. 3) Hörer til kyskheten, at föreningen bör ske emellan rätta personer, nemligen a) sådane, som äro skickelige4 til ägtenskap; b) sådana, som med hvarannan icke stå i den nära slägtskap, som Herren uttryckeligen förbudit uti Tredje Mose Boks 18:de Capitel. c) Icke med flera än en; Ty vid ägtenskapets insticktelse talas allenast om en man och en quinna, och Frälsaren Jesus säger uttryckeligen at de tu varda et kött, Matth. 19:5. nemligen en man och en quinna, men ingalunda at tre eller fyra varda et kött. Derföre är det ock märkeligit huru Apostelen Paulus, ehuru ibland de ifrån hedendomen til Christi tro omvända funnos flera, som hade många hustrur, likväl förvarnar Timotheum, at icke antaga någon tvägift man5 til Biskop eller Lärare i Församlingen, utan en sådan, som var man för en hustru eller som icke hade flera. Han ville icke at et sådant vanrygte skulle vara på dem. Skaparens egen allmagts ordning bestyrker äfven det samma i det, efter noga förteckningar på födda i flera Riken, båda könens antal äfven i det närmaste går lika, hvarvid människlig hand icke förmår göra den mindsta ändring. Hvartil kommer, at quinnorna äfven äro til denna förening lika beqväma som det andra könet. Och härtil må än läggas den grufveliga afvundsjuka, oenighet och buller i hushållen, som alla tiders exempel visar upkomma af mång-gifte. Och hvad man än häremot åberopar sig på så många exempel af dem som i Bibelen berömmas för sin Gudsfruktan och likväl haft flere hustrur, så följer deraf intet annat, än at en sådan last blifvit nog allmän, och äfven insmygt sig hos de trogna, men bör derföre aldrig gillas. d) får denna förening icke ske med ens annars maka; Ty så säger Herren: Tu skal icke ligga när tins nästas hustru, til at beblanda dig med henne. 3 Mos. 18:20. Och den som hor bedrifver med någors mans hustru; den skal döden dö, både horkarlen och horkonan.6 Cap. 20:10. e) intet med oskäliga djur, som är en förskräckelig styggelse, hvarföre det ock heter: Du skalt icke ligga när något djur, at du dermed orenar dig, och ingen qvinna skal hafva skaffa med något djur, ty det är en styggelse. Cap. 18:23. och på et annat ställe står det så: Den som hafver värdskap7 med någon boskap, han skal döden dö. 2 Mos. 22:19. f) intet bedrifva sin lusta med sit eget kön, såsom de Sodomiter och Jemine barn8 i Gibea, och blinda hedningar om hvilka Paulus Apostelen talar, om hvilken styggelse Herren säger: Om någor ligger när en dräng, såsom när ena qvinno, de hafva gjort en stygghet, och skola båda döden dö: Deras blod vare öfver dem.9 1 Mos. 19:5. Dom. B. 19:22. Rom. 1:26,27. och ändteligen g) icke med sin egen kropp, dem Apostelen Paulus kallar veklingar. 1 Cor. 6:9. dem man blyges, at vidare omröra, hvilka alla komma under namn af stumma synder10 och borde vara okända och ohörda i Christenheten; om hvilka han säger at de som sådant öfva ingalunda ärfva Guds Rike. Til kyskheten hörer 4) at vid denna förening iakttages de af Gud och Öfverheten dervid föreskrefne ordningar, såsom (1) Föräldrarnas samtycke, at det icke sker med list, låckande eller bedrägeri, at det sker med bådas fria vilja, utan tvång af föräldrarna eller några andra, at det sker med någon högtidlighet, at utmärka et så oryggeligit band, at det sker med innerliga böner til Gud om välsignelse, af de förenämnde makar, och med förböner och lyckönskningar af de andra, som dervid äro närvarande, och ändteligen, at de uti denna förening blifva hvarannan trogna och beständiga in til döden. Detta alt kunde med bevis och exempel utur den Heliga skrift förklaras; men då tiden ej sådant tillåter, må jag allenast anföra vår dyraste återlösares ord om denna föreningens ouplöslighet annorlunda än genom döden: Hvilken som skill sina hustru säger han ifrå sig, utan för hor skul, och tager ena andra, han gör hor, och den som tager den öfvergifna, han gör hor. Matth. 19:9.


  1. instiftande
  2. Jag vil göra ... honom hålla må: citat ur 1 Mos 2:18
  3. olovligt könsumgänge
  4. som äro skickelige: som är lämpade, som har de rätta egenskaperna eller de rätta förutsättningarna
  5. tvägift man: En man som var gift med två kvinnor på samma gång. 1 Tim 3:2 lyder i Karl XII:s bibel (1703) ”Så skal nu en Biskop wara ostraffelig; ene hustrus man / wakande / nöchter / sedug / gästgifware / lärachtig.”
  6. horkarlen och horkonan: äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan
  7. hafver värdskap: begår tidelag, parar sig
  8. Jemine barn: benjaminiter, personer av Benjamins ätt
  9. Om någor ligger … vare öfver dem.: citat ur 3 Mos 20:13
  10. stumma synder: sexuella handlingar som ansågs vara onaturliga

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: