Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: VII. Predikan

Sjunde budordspredikan, § 12

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 12.

Men vi böra ock i anledning af de förut gifna allmänna kyskhets reglor ärhindra dem som redan befinna sig i ägtaståndet om sina inbördes skyldigheter. Den första och största deras inbördes pligt i detta stånd är en inbördes trohet, som består deruti, at de öfverlemna sig sjelfva til sina ägta makars kärlek och nöje, och at de icke dela denna sin kärlek med någon annan. Apostelen Paulus säger detta uttryckeligen: Mannen skall låta få hustrune skyldig välviljoghet, och sammalunda hustrun mannen, 1. Cor. 7:3,4. och säger at de ingendera hafva magt öfver sina egna kroppar, utan deras makar. Och just för den orsakens skul säger Herren Gud vid ägtenskapets första instigtelse at mannen skal öfvergifva Fader och Moder och blifva vid sina hustru, 1. Mos. 2:24 och hustrun vid sin man, det är, intet förlöpa ifrån sina makar, intet dela sit hjerta och sin kärlek med några andra och skola varda til et kött. Af denna grund förmanar äfven Apostelen Paulus männerna at älska sina hustrur, såsom sina egna kroppar; Ephes. 5:28,29. ty säger han, ingen hafver någon tid hatat sit eget kött. Derpå syftar han äfven då han, som vi nyss sade, anbefaller en och hvar at behålla sit fat i helgelse och i äro. 1. Thes. 4:4. Den rätta kyskheten har sin grund i deras återhållsamhet, så länge de varit ogifta, i deras otvungna val, och i en daglig varsamhet at styra sit hjerta, sina ögon, tal och umgänge ifrån alt sådant som olofligit är, och et dageligit öfverseende med makans smärre dageliga fel, hvaraf en kalsinnighet eljest snart kan upväxa.

Af denna första regel flyter otvungit den andra: at makar äfven skola söka förebygga alla misstankar öfver sig, och på sin sida, utan de tydeligaste bevis af otrohet, icke misstänka sina makar. Blotta misstankar, utan någon grund, äro i stånd at aldeles förstöra al ro uti ägta makars samman-lefnad, och upväcka en bitterhet dem emellan. Det är derföre icke nog at vara kysk och trogen, utan man bör ock undfly alt sådant som kunde gifva anledning til misstroende, såsom besök, förtroliga samtal, vänskaps betygelser, med mera; ty vi böra icke allenast fly det som ondt är, utan ock alt det som ondt synes Cap. 5:22. såsom Paulus äfven förmanar sina Thessalonicer. Och på andra sidan om några misstankar upstiga i eget hjerta böra de straxt i sin början dödas, at de ej få gro, och skjuta rötter, hvarigenom det rätta förtroendet kallnar och samman-lefnaden och hela ägtenskapet blifver bittert.

3) Åligger äfven ägta-makar, at med al flit vinlägga sig om en rät husaktighet, som består deruti, at genom trägen flit och arbetsamhet förvärfva ägodelar, genom aktsamhet och sparsamhet, och innehållande af alla onödiga utgifter, förvara dem, och med visdom, samråd och försiktighet utdela dem. Där som intet förvärfvas, och det man förr äger bortslöses, där måste fattigdomen snart inställa sig, och med fattigdomen knot och missnöjen ja väl ofta en oförsonlig bitterhet och tvedrägt. Lät oss då höra huru den visaste bland konungar lärde sin son: Hör min son, och var vis, och styr titt hjerta in på vägen. Var icke i bland drinkare och slösare, ty de drinkare och slösare varda fattiga, och en såfvare måste rifvin kläder bära. Ordsp. B. 23:19,20,21. Men ingen ting kan vara påliteligare än vår dyra Frälsares Jesu egen sparsamhets läxa til sina Lärjungar, sedan han med fem bröd och två fiskar hade spisat1 fem tusende män: Hämter tilhopa stycken, som öfver blefne äro, at de icke förfaras. Joh. 6:12. Fast I i dag, vil han säga, hafven sedt et underligit prof på Guds välsignelse, skolen I icke derföre förslösa det öfverblefna, utan lärer eder altid at vara sparsamma. Ach! hvad skole vi då säga om sparsamheten i vår tid? Menniskliga begären hafva nästan utvidgat sig utan gränsor, och behofven blifva deraf så många, at hvarken arf eller egna förtjenster förslå; utan uppå en yppig lefnad följer bedrägeri, och änteligen armod och fattigdom.

Sluteligen och för det 4) bör jag äfven här, ehuru jag vid förklaringen af Fjerde budet hufvudsakeligen handlade derom, påminna ägta-makar, om en hufvudpligt, som ännu åligger dem, nemligen, at troligen vårda sina ägtenskaps- och kärleks-plantor. När Herren Gud hade Eva fram för Adam, gladdes han och sade: Detta är dock ben af minom benom och kött af mino kötte: 1. Mos. 2:23. Så må och ägta makar säga, hvar gång de se sina barn och umgås med dem, at de dock måtte med al möjelig flit, kostnad och visdom upföda dem i Guds fruktan och dygd, ty försummas det, så må man vist säga, at de blinda föräldrarna ofta under en oförnuftig kärlek värkeligen hata eller skada sina barn.


  1. utspisat, förplägat, försett med mat

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: