Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: VI. Predikan

Sjätte budordspredikan, § 7

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 7.

Ser, mine Åhörare! sådant dråp är det, som Herren här förbjuder at utöfva emot oss sjelfva. Nu böra vi äfven förklara hvad här förbjudes, i anseende til vår nästa. Det är klart, at emedan nästan äfven består af tvenne delar, kropp och själ, som båda kunna skadas af oss, så är äfven et sådant dråp på nästans kropp eller själ i detta allmänna budet alfvarligen förbudit, och det heter därföre hvad vår nästas kropp anbelangar, tu skalt icke dräpa: Tag dig väl til vara, at du ingen skada tilfogar hänne til lif, hälsa eller lem. Men det blifver nödigt för at rätt känna detta förbud, at se nogare in i saken, och undersöka hvarifrån så onda och lagstridiga göromål härflyta. De hända icke af en slump, utan hafva hos menniskor, som äro begåfvade med sundt förnuft, altid sin grund och orsak i hjertat, och yttra sig därföre i åtbörder, ord och gärningar. Ingen ting är nödvändigare om en bäck skal uttorkas, än at sjelfva källan tilstoppas: skal dråp förekommas, går det ingalunda an, at lemna det onda hjertat sin frihet at rasa fram i sin illska, hälst då gärningen en gång skal granskas af en hjertans ransakare, som sjelf betygar, at af hjertat utgå - - mord, hor, skörlefnad, Matth. 15:19. med flera vederstyggeliga laster. Här förbjudes således 1), alt det som i hjertat kan föranleda til skadande af vår nästas hälsa och lif. Hit får man i synnerhet räkna, den vedervilja och afvoghet som upkommer i hjertat emot en eller annan menniska och kallas hat; den plåga man känner hos sig öfver en annars välgång, och får namn af afvund; den häftiga sinnes-rörelse som upkommer öfver något oss tilfogat, inbillat eller värkeligit ondt, och igenkännes under namn af arghet eller vrede; såsom ock den åtrå och bemödande, at tilfoga nästan något ondt, för det han i någon måtto förolämpat oss, och kallas hämd eller hämdgirighet; och änteligen får ock hit räknas hårdhet och obarmhertighet, när man nekar den i fara stadda nästan den undsättning, som annars vore möjelig och billig. Alt sådant förbjudes här, så vida de kunna gifva anledning at i någor måtto tilfoga nästan någon skada. Tu skalt icke hata tin broder i tino hjerta. - - Tu skalt icke hämnas, och icke behålla någon ovilja emot tins folks barn. 3 Mos. B. 19:17,18. Så förklarade Herren sjelf redan detta förbudet för Israëls barn. Hämnens icke Eder sjelfva, käre vänner, förmanar åter Paulus sina Romare, Rom. 12:19. och Apostelen Johannes förer hjertats vrede til detta budet, då han säger: Hvar och en som hatar sin broder, han är en mandråpare: och I veten, at hvar och en mandråpare hafver icke evinnerligit lif blifvandes i sig, 1 Joh. 3:15. 2) förbjudas här åtbörder, som antingen utmärka vrede, eller list, eller ock förakt, i synnerhet sådana, hvarmed man vil stöta och störa den andras ro och sinneslugn, och lika som stinga honom i hjertat eller injaga en dödsfruktan uti hans själ, med hot i vredes mode. Alla sådana åtbörder tolka hjertats beskaffenhet, och måste således icke mindre än sjelfva källan hvarifrån de härflyta vara förbudna. Därföre tiltalar Herren Gud Cain för sin grymma och förtviflade upsyn, och säger: Hvi äst tu vred? eller hvi förvandlas tin hy? och förmanar honom at afstå därmed: Städ icke synden hennes vilja, säger Han, utan råd öfver henne. 1 Mos. B. 4:6,7. Men som hjertats arghet och mod1 äfven yttrar sig på flera sätt uti ord, måste ock 3) alla sådana ord vara förbudna, såsom allahanda skällsord, oförnuftiga tilvitelser, och förbannelser, hvarmed det mordiska hjertat utspyr sin galla: då stickande och bitande ord genom öronen riktas på den andras hjerta, för at såra det. Hit höra ock de hala ord som flyta af en förgiftad tunga, at försäkra nästan om sin kärlek, på det den godtrogna nästan så mycket lättare måtte kunne snärjas och skadas. Det är om dem som David talar: Theras tänder, säger han, äro spjut och pilar, och theras tungor skarp svärd. Ps. 57:5. Och på et annat ställe: Svärd äro i theras läppar: ho skulle thet höra? Ps. 59:8. hvilka sin emellan öfverlägga och säga: Låter oss slå honom ihjäl med tungone, och passa intet uppå hvad han säger, Jer. 18:18. Deras tal är en Ischarioths kyss: Theras mun är halare än smör, och hafva dock örlig2 i sinnet: Theras ord äro lenare än olja, och äro dock bar svärd. Ps. 55:22. Och alt detta förer den stora och fullkomliga lagtolkaren Jesus uttryckeligen under förbudet i det femte budet, då Han säger: Them gamlom är sagt, tu skalt icke dräpa; hvilken som dräper, han skal vara skyldig under domen; men jag säger Eder: hvilken som förtörnas på sin broder, det är, tänker argt om honom i sit hjerta, han skal vara skyldig under domen, det är, anses för Gud, som en man dråpare. Men hvilken som säger racka3 til sin broder, och bemöter honom med vrede eller förakt, han är skyldig under rådet; men hvilken som säger tu dåre, han är skyldig til helfvetis eld. Matth. 5:21,22. Änteligen 4) förbjudes i detta budet alla värkeliga mord-gärningar, och förstå vi dermed alla sådana företaganden, som värkeligen åsyfta någon skada på vår nästas kropp, hälsa, lif eller lemmar, och det antingen nästan med dem värkeligen skadas eller icke, antingen skadan sker å lif, lem eller hälsa. Sådana äro 1) alla anstalter at mörda med hugg eller slag eller sår eller med förgift; 2) alla andra slagsmål eller brådskillnader;4 dit äfven de fördömmeliga, fast bland förnämare för honetta5 ansedda dueller, höra. 3) Alla af Regenter påbörjade orättmätiga och mindre nödvändiga krig, som medtaga flera lif och göra mer skada, än hela det onda man söker därmed afvärja, hvarigenom tusendetals oskyldiga offer göras, och de Styrande draga enkors och faderlösa barns tårar och suckningar öfver sig, och 4) allehanda slags list, eller lönliga stämplingar, hvarigenom nästan kan skada sig; såsom at gifva bedrägeliga råd, visa dem vägar, på hvilka de förvillas, gillra snaror, eller bereda fall, eller föra dem i sina ovänners händer, eller uti olyckeliga giftermål; såsom ock 5) at tvinga dem at skada sig sjelfva med dryckenskap eller andra styggelser. Men hvem hinner upräkna alla utvägar, som et argt och elakt hjerta kan uptänka, at skada sin nästa med? Af hvad beskaffenhet de ock må vara, förbjudas de alla i detta budet, och upräknas af Apostelen Paulo ibland uppenbara köttsens gärningar, med den ofta för de Galater uprepade tilsats, at the som sådana göra, skola icke ärfva Guds rike, Gal. 5:21. och för hvilka stycker skul Guds vrede kommer öfver otrones barn, Colloss. 3:6. emedan them grufveligom och mandråparenom theras del skal vara i then sjön, som brinner af eld och svafvel. Uppenb. B. 21:8.


  1. vrede
  2. krig
  3. hund (som okvädingsord)
  4. plötsligt påkomna tvister eller slagsmål
  5. ärorika

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: