Föregående avsnitt: Sjätte budordspredikan, § 11
Följande avsnitt: Sjätte budordspredikan, § 13
§. 12.
Nu märka vi vidare, hvad Herren Gud befaller i detta budet, i anseende til vår nästa. Den dyre Lutherus förklarar i vår lilla Cateches denna Herrans fordran sålunda, at vi böra hjelpa och befordra vår nästa i all hans lifsnöd.1 Sådant bör ske i afseende på hans lekamliga lif, 1) i så måtto, at vi genom en allmännelig mennisko-kärlek omfatta vår nästa, och det i kraft af det allmänna budet: Tu skalt älska tin nästa, såsom tig sjelfvom; ty jag är Herren. 3 Mos. B. 19:18. I afseende hvarpå Apostelen Petrus förmanar sina trogna och säger: Varer hedersamme emot hvarannan, 1 Pet. 2:17. och Apostelen Paulus sina Philipper: Ser icke hvar på sit eget bästa; utan hvar och en på ens annars bästa, Phil. 2:4. och til de Romare säger han: Varer hvar med annan vänlige uti broderlig kärlek: then ene förekomme then andra med inbördes heder. Rom. 12:10. 2) Bör sådant ske genom försonlighet, at vi ej allenast på vår sida hålla frid med hvar man, utan vi böra äfven vara redebogne, at förgäta oförrätter, och utaf hjertat förlåta våra ovänner, och omfatta dem med en upriktig kärlek. När tu finner, säger Herren, tin oväns oxa eller åsna at han far vill, så skal tu ledan hem til honom igen, när tu finner hans åsna, som tig hatar, ligga under bördone, skal tu icke låta honom ligga, utan hjelpa honom up. 2 Mos. B. 23:4,5. Så lyder äfven Frälsarens Jesu egen lärdom och befallning: Jag säger Eder: älsker Edra ovänner; välsigner them som Eder banna; görer väl emot them som Eder hata; beder för them som göra Eder skada och förfölja Eder: Matth. 5:44. och Apostelens Pauli til sina Romare: Om tin ovän hungrar, så gif honom mat, törstar han, så gif honom dricka: när tu thet gör, så församlar tu glödande kohl på hans hufvud. Rom. 12:20. 3) Bör det ske med tålamod, at vi öfva oss, utan förtörnelse fördraga allahanda slags oförrätter. Vårt högmodiga hjerta är, understödt af egenkärleken, benäget för knot vid minsta oförrätt, ja ofta utan märkelig orsak, hvarigenom vi plåga oss sjelfva, och et hat samlar sig småningom i hjertat emot nästan, därföre fordras här stark öfning, at intet anse små oförrätter för så stora, utan öfverse med dem, intet i egen tanka, eller för andra upräkna dem, utan dageligen förgäta och förlåta. 4) Altid finnas redebogne, at bevisa i sjelfva värket vår hjelp emot nästan, i hvad nöd han ock må komma, til kropp, lif och hälsa, och däremot afböja all slags faror, skada och fördärf, som honom kunde möta, så långt det står i vår förmåga. Ty then ther kan göra godt, den där kan frälsa någon utur någon nöd och farlighet, och gör thet icke, honom är thet synd, säger Apostelen Jacob, Jac. 4:17. och på et annat ställe: Om en broder eller syster vore nakot,2 och fattades dagelig föda, och någor Edra sade til them: går i frid, värmer Eder och mätter Eder, och gifver them likväl intet, hvad lekamen behöfver, hvad hulpe them thet? Cap. 2:15,16. Änteligen 5) hörer ock hit et Christeligit medli dande, eller upriktigt deltagande i nästans olyckor dem vi icke kunna afböja. Det blifver altid en tröst för den, som är under någon olycka, när han ser at hans nöd går andra til sinnes, då däremot hårdhet och förakt af den andras plågor ej annat kan än lika som fördubbla smärtan: därföre förmanar Apostelen Petrus: Varer alle vid et sinne, medlidande, broderlig kärlek hafvande til hvarannan, barmhärtige, vänlige. 1 Petr. 3:8.
Föregående avsnitt: Sjätte budordspredikan, § 11
Följande avsnitt: Sjätte budordspredikan, § 13
Platser:
Personer: Jakob (Jacob) (NT) Luther (Lutherus), Martin Paulus (Pawali, Saulus) S:t Petersburg (Pettersborg, Pettersburg)
Bibelställen:
Teman: