Föregående avsnitt: Nionde budordspredikan, § 7
Följande avsnitt: Nionde budordspredikan, § 9
§. 8.
Sedan vi nu således hafve först visat, huru Gud i detta budet förbjuder1 och emedan det kan ske både inför och utom domstol, böre vi först förklara huru Gud förbjuder falskt vitnesbörd vid domstolar; där hålles icke människors dom utan Herrans, 2 Crön. 19:6. och Öfverheten är af Herranom, säger den Vise Mannen i sin Boks 6:te Cap. v. 4.2 och Apostelen Petrus säger, at han är satt de onda til straff och de goda til pris. 1 Ep. 2:14.3 Domstolarna böra således framför alt vara sanningenes säten, hvarifrån all lögn och orättfärdighet äro förviste. I anseende hvartill här förbjudes först alla falska anklagare, hvilka draga den oskyldiga nästan för rätta, at kunna skada honom til lif, ära eller egendom, eller ock uptänka några påfund, at igenom långvariga och orättmätiga rättegångar och obilliga påståenden utmärgla den fattiga och fredliga nästan, för at hämnas öfver honom, för det han ej aldeles egenvilligt låtit sig trampa af den mägtiga, dem Herren märkeligen beskrifver sålunda: The skjuta med sina tungor altsammans lögn och ingen sanning, och fara alt med våld i landena, och gå ifrå then ena ondskone4 til then andra - - En broder undertrycker then andra, och en vän förråder then andra. m. m. Jer. 9:3,4. Och på et annat ställe hos samma Prophete: Man finner ibland mitt folk ogudaktiga, the ther ställa snaror och gildre för människorna, at the måga fånga them. - - The omgå med ond stycker, the hålla ingen rätt; then faderlösa främja the icke hans sak - - Skulle jag thet icke hemsöka, säger Herren; och skulle min själ icke hämnas uppå sådant folk, som thetta är? Cap. 5:26,28,29. Hit hörer ock visserliga den otidiga flathet,5 med hvilken Öfverhetens betjente och upsyningsmän lämna allmänt kända missgerningar och tilltagande laster oangifna, hvarigenom ondskan rotar sig, Guds ära och nästans välfärd förtrampas; öfver hvilka Herren ropar förbannelse, då han säger: Ve them, som kalla thet onda godt och thet goda ondt, the ther af mörkret ljus göra, och af ljuset mörker; the ther göra sött af suro och surt af söto. Es. 5:20. 2:o Hörer til falskt vitnesbörd inför rätta, när den anklagade, eller någon af rättsökande förneka sanningen, til at antingen dölja sitt brott, eller förtiga sanningen, at vinna en orättfärdig sak, eller undslippa et rättmätigt straff, eller ock vinna utdrägt i et mål, som genom sanningen kunnat snart af hjelpas. Så gjorde ingalunda den svåra fallna David, då han stod til rätta för sin Gud för sina stora öfverträdelser, utan svarade öppenhjertigt: Jag hafver syndat emot Herranom. 2 Sam. 12:13. Verldsliga domstolar äro ock Herrans, och missgerningsmän stå där för en allvetande Guds ögon, som äskar sanning af dem. En Ananias med sin hustru Saphira måste dö på stället för det de vågade dölja sanningen för Petri domstol. Apostl. G. 6:56, och Gehæsi umgälla sin lögn för Elisa med en obotelig spetelska. 2 Kon. B. 5:25,27. 3:o Förbjudes här äfven alla fullmägtigas illbragder, eller så kallade advocat-knep, hvarigenom de antingen upägga medborgare til tvister och rättegångar, eller genom falskhet och lögn dölja sakens sanskylliga beskaffenhet, eller genom list vränga den oskyldigas, och ofta den fattigas sak, eller ock genom flera upspundna invändningar söka utdrägt i saken,7 för at antingen desto längre få skatta sin hufvudman, eller utmatta sin motståndare, eller at hälst upskjuta någon tid med den olycka, som en orättfärdig sak medförer; på dem passar det, som Herren sade til Israël genom Propheten Amos: I vänden rätten uti galla, och rättvisones frukt uti malört, Cap. 6:12. och på et annat ställe: I förvänden rätten i malört, och stöten rättvisona neder til jordena. Cap. 5:7. Om dem heter det: Ve them, som gifva then ogudaktiga rätt för gåfvors skull, och vända the rättfärdigas rätt ifrå them. Es. 5:22,23. 4:o Och emedan vitnen för rätta äro egenteligen de, som genom sin berättelse skola uplysa den i fråga varande saken, och domen efter Guds och natursens lag beror uppå sjelfva vitnesmålen, 5 Mos. B. 17:6. förbjudas de här förnämligast, at intet bära falskt vitnesbörd, det är, intet gifva någon berättelse om saken annorlunda, än de sjelfva sedt och hört, och veta sant vara; således intet vitna hvad dem sjelfva faller i sinnet, huru de ville at saken vore beskaffad, eller vänner och gynnare til viljes, eller efter andras intalan, eller för mutor, eller hvad annan fördömmelig orsak kunde vara at bringa dem från sanningen. Detta blifver solklart icke allenast af sjelfva detta Åttonde Budets ord, då Gud säger: Tu skalt icke bära falskt vitnesbörd emot tin nästa, utan ock af ganska många andra Skriftenes rum,8 där denna slags lögn, nästan den faseligaste af alla, hälst då den med mened bekräftas, alfvarligen af Gud förbjudes. Jag må allenast nämna hvad Konung Salomo betygar härom, nemligen, at Gud hatar et falskt vitne, som icke skämmes vid at tala lögn. Ordspr. B. 6:16,19. Och at icke mindre Frälsaren sjelf, än Apostelen Paulus bekräftar detta förbud, Matth. 19:18. Rom. 13:9. Och är denna slags lögn så mycket vederstyggeligare, i det den, då andra lögner gemenligen skada allenast vårt goda namn och rykte, kan beröfva nästan både lif, ära och egendom. Hvem kan derföre utan rysning läsa Drottning Isebels faseliga anstalt at skaffa falska vitnen emot den oskyldiga Naboth, som måste gå oskyldigt til döden, som en Guds och Konungens försmädare. 1 Kon. B. 21:11. och den kyska Susannas ära befläckas av lögnare, Dess Hist. 28.9 5:o Förbjudes här domare at fälla en vrång och orätt dom. Hit bör räknas, när mål som kunde straxt afgöras, för hvarjehanda afsigters skull upskjutas ifrån den ena rättegången til den andra, eller ock blifva aldeles förlagda. Sedan höra ock hit alla de domar, som fällas af förhastande, eller af okunnoghet antingen om lagen, eller målets beskaffenhet, som skal dömas, då uplysning likväl stått att vinnas. Vidare höra ock under detta förbud förnämligast alla domar, som fällas af väld, antingen för mutor och gåfvor, eller vänskapsförbindelser, hat eller människofruktan, hvarigenom oskulden kan fällas, och lasten blifva fri, och äganderätten tildömmas den orättfärdiga inkräktaren. Änteligen kan ock under detta förbud begripas de otidiga bannor, hot, försmädelser och svordomar, hvarmed rättsökande blifva i otid öfverfallne af domare, innan de til sådana tiltal lagligen blifvit dömda; ty genom alt sådant förvändes rättvisan. Därom talar Konung Salomo märkeligen: Then som then ogudaktiga dömer godan, och then som fördömer then rättfärdiga, the äro båda Herranom en styggelse. Ordsp. B. 17:15. Derföre heter det bland annat: Ve them Skriftlärdom, som orätt lag göra, och vrångan dom skrifva; på thet the skola vrängia thens fattigas sak, och bruka våld uti the eländas rätt i mitt folk, så at enkor måste vara theras rof, och the faderlösa theras byte. Es. 10:1,2.
falskheten och den afvoghet, som ligger i hjertat, hvaraf all lögn härflyter, anmärke vi vidare, at här för det andra i synnerhet förbjudes all lögn och falskt vitnesbörd i ord; ty så säger den sal. Lutherus: Vi skole frukta och älska Gud, så at vi icke 1:o falskeligen beljuge vår nästa,
Föregående avsnitt: Nionde budordspredikan, § 7
Följande avsnitt: Nionde budordspredikan, § 9
Platser:
Personer: Amos Ananias David Elisha (Elisa, Elisæ) Gechasi (Gehæsi) Isebel Luther (Lutherus), Martin Navot (Nabot, Naboth) Paulus (Pawali, Saulus) S:t Petersburg (Pettersborg, Pettersburg) Sapfeira (Saphira) Salomo (Salomon) Susanna
Bibelställen:
Teman: