Föregående avsnitt: Nionde budordspredikan, § 14
Följande avsnitt: Nionde budordspredikan, § 16
§. 15.
Det andra, som här i synnerhet befalles, är at tänka och tala godt om nästan, och vända all ting til thet bästa. Denna plikten står väl i en nära gemenskap med den här näst förutgående, men synes dock på det sättet kunna betraktas särskild, at då i det förra omtalas vår skyldighet at försvara nästans goda namn och rykte, när han af klaffaren1 varder oförskylt förtalad, så ärhindras vi här om vårt eget hjertas och tals beskaffenhet emot honom, nemligen at tänka och tala godt om honom. Och påminner Lutherus här rätteligen, at vi framför alt skola först tänka godt om nästan, ty sker det icke, så blifver det aldrabästa tal icke annat än en för Gud och människor högst vederstyggelig lögn och et bedrägeri.2 Men dertil fordras at med en upriktig öfvertygelse känna sitt eget intet, och af sina dageliga fel och svagheter, dem man ser och ärkänner, förödmjukas uti sitt eget hjerta, så at vi, efter Apostelen Pauli förmaning, icke hålle mycket af oss sjelfva; utan hålla oss lika med them som ringa äro, och icke hålla oss sjelfva för kloka. Rom. 12:16; utan med samma Apostel häldre räkna oss för störst ibland syndare, 1 Tim. 1:15. som derföre med vördnad ödmjukar sig under Guds mäktiga hand. 1 Pet. 5:6. I detta tilståndet kan människan först rätt tänka godt om sin nästa, det är, blifva varse hos honom några fullkomligheter, dem man högaktar och älskar, ty annars står nästan gemenligen vår egenkärlek i vägen och bortskymmer det stolta hjertats eftersträfvade ära och anseende. Hos en ödmjuk och redelig granskare upte sig många omständigheter hos andra, dem han ej annat kan än högakta; såsom dess kropps och själs förmögenheter, det värde han fått af sin Förbarmare, som igenlöst honom med sitt blod, den delaktighet han genom trona undfått af denna frälsning; eller om han ej ännu kommit dertil, den nåd som honom än står til buds, och den uphöjelse han igenom dess anammande kan komma til, och åtminstone den obegripeliga långmodighet hvarmed sjelfva den rättfärdige Guden bevärdigar honom här i nådenes tid;3 dessa och otaliga flera omständigheter böra leda oss, at i alla fall tänka godt om nästan, och ingen är sannerligen så usel och ond, at han icke i denna vägen förtjenar vår högaktning, och således både böra och kunna vi tänka godt om nästan, hvarföre Paulus äfven säger, at kärleken tänker intet argt, 1 Cor. 13:5. och förmanar derföre sina Philipper sålunda: Käre bröder, hvad sant är, hvad ärligit är, hvad rätt, hvad ljufligit, hvad väl lyder - - och är något låf, tänker ther efter. Cap. 4:8. Af detta goda hjertats fatabur4 åligger oss sedan at äfven bära fram godt. Matth. 12:35. det är, tala godt om vår nästa. Ty såsom Gud satt tungan at vara hjertats tolk, åligger oss äfven, at igenom godt tal öpna det samma för andra; så at vi både i nästans när- och frånvaro omtala och yppa det goda om honom som vi tänke; hvarigenom vi tilvinna oss hans och alla andras kärlek ock högaktning, hvilket likväl bör vara oväldugt och med sanningen öfverensstämmande; det bör ock vara allmänt, så at vårt beröm ej allenast rörer en och annan, för at upsätta honom öfver andra. Men huru är det möjeligit, tänker et stålt hjerta? man måste väl göra skilnad på dygd och last; huru kan man tänka eller tala godt om en uppenbar fiende, en belackare och missgerningsman? Jo, min Christen, det låter väl göra sig utan at kränka sanningen: ho vet om icke du til äfventyrs gifvit sjelf anledning til fiendskapen? Hvad är det för ifver du hafver, at vidlöftigt beskrifva och på det svartaste afmåla hans fel? Är du icke just deruti belackarens broder? och hvad förifrar du dig öfver hans fel? ser du inga hos dig sjelf? Intet så grofva menar du, som hans; jag svarar: ofta långt gröfre om du ställer ditt hjerta för en allvetande Guds ögon; men lät vara de äro mindre, de äro dock fördömmelige. Väl an, du är då icke i någon hufvudsak stort bättre än den lastade nästan; och likväl ville du at man skulle tänka och tala godt om dig; så gack o! människa och gör du sammalunda med honom; ty kärleken är tålig och mild, kärleken afvundas intet, kärleken skalkas intet,5 han upblåses icke - - han fördrager all ting, han tror all ting, han hoppas all ting, han lider all ting. 1 Cor. 13:4,7. och således efter Doctor Lutheri ord äfven vänder all ting til thet bästa.6 Ej eller må vi tro, at detta vårt bemödande skal vara fruktlöst; nej ingalunda, ty ingen ting i verlden kan säkrare förvärfva oss et allmänt förtroende än at tänka och tala godt om andra; ty så säger Syrac: Then som all ting til thet bästa uttyder, han gör sig många vänner, och then som talar i sakene til thet bästa, om honom talar man ock thet bästa igen. Cap. 6:5. Och si, mine älskelige, detta är rätta nyckelen til det af oss så högeligen eftersträfvade goda rykte. Denna dygd lättar och förnöjer äfven ganska känbart vårt eget hjerta. Då kärleken är en ljuf själenes känsla, och försätter oss i en slags likhet med Gud, som är sjelfva kärleken, och ofelbart utgör all lycksalighet i tid och evighet, men arghet och afvund fräta sig sjelfva, så är ock klart, at i sjelfva människliga umgänget är det ljuft at älska, och at tänka och tala godt om andra, och hela vår sammanlefnad, som förekommer mången ganska svår och tråkig, är för en sådan hel öpen, kär och angenäm.
Föregående avsnitt: Nionde budordspredikan, § 14
Följande avsnitt: Nionde budordspredikan, § 16
Platser:
Personer: Jesus Syrak (Syrac, Syrach) Luther (Lutherus), Martin Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: