Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: IX. Predikan

Nionde budordspredikan, § 13

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 13.

Sednare Delen.

Låtom oss, nu, Älskade i Herranom! vända efter låfven vår uppmärksamhet för det andra til det, som Herren här befaller. Då lögnen på ena sidan i gemen förbjudes, som vi nyss hört, så är klart, at motsatsen, det är sanningen, på den andra alfvarligen befalles; ty så säger Herren: Thetta är thet I göra skolen: hvar och tale sanningen med then andra; och dömmer rätt, och skaffer frid i edrom portom.1 Zach. 8:16. Det samma förmanar oss Apostelen Paulus til, då han sätter lögn och sanning emot hvarandra och säger: Lägger bort lögnen, och taler sanningen hvar och en med sin nästa. Eph. 4:25. Derföre finne vi ock sanningen vara på flera ställen i den Heliga Skrift beledsagad med härliga nådelöften. Herren låfvade, at de skulle få bo i hans hydda och blifva på hans heliga berg, som gjorde rätt och talade sanningen af hjertat. Ps. 15:1,2. Och then som vandrade uti rättfärdighet och talade thet rätt var, thet är sanning, han skulle, säger Herren, bo i högdene, och klipporna skulle vara hans fäste och beskydd, och hans bröd skulle varda honom gifvit. Es. 33:15,16. Men vi märke vidare, at til denna sanning höra förnämligast följande fyra stycken, nemligen, 1:o En noga och oväldug undersökning af sakernas sammanhang, som angå nästan; noga bör den vara, så at man icke förhastar sig at taga sina egna eller andras tankar för påliteliga, förän man noga pröfvat sakernas beskaffenhet; den måste ock vara oväldug, så at man icke vänder sina begrep efter det man antingen af vänskap eller hat och afvund vil hafva dem, utan som saken sig verkeligen och i sanning förhåller, och derefter bör hjertats öfvertygelse stadga sig hos oss. 2:o Böra i följe af denna vår upriktiga öfvertygelse våra åtbörder och umgänge med nästan äfven vara redeliga, det är, vänliga, alfvarsamma och upriktiga, så at vi aflägge all falskhet och bedrägeri, at därmed förföra en godtrogen nästa. 3:o Men som detta budet förnämligast syftar derpå, at styra tungan, så fordras här äfven hufvudsakeligen sanning i ord, hvartil hörer at vi ej tale annat än hvad hjertat redeligen tänker, och at tankan, som nyss nämdes, kommer öfverens med saken som vi tale om: öfverensstämmer icke munnen med hjertat, så är sanningen borta, och om öfvertygelsen är falsk, och talet därefter, så är talet likaledes lögnaktigt och falskt. Denna sanning förpliktas vi til så väl inför rätta, som i dageligt umgänge, och äfven i skrifter, hvilka ej annorlunda kunna anses än tal, hållna för alla dem, som läsa dem. Domstolarna skola i synnerhet vara sanningens säten. Derföre säger Syrac om parter: Bekän fri thet rätt är, när man folket hjelpa skal: ty igenom bekännelse varder sanningen och rätten uppenbar: tala icke emot sanningen, utan lät hånet öfver tig gå, om tu i saken brotslig äst. Försvara sanningen intil döden; så skal Herren Gud strida för tig. Cap. 4:28,29,30,33. Den fordras så mycket mera af vitnen, emedan Herren förordnat, at i tvegge eller tregge vitnens mun skola alla saker stå. 5 Mos. B. 19:15. Och Frälsaren säger sjelf, at tvegge människors vitnesbörd, är sant. Joh. 8:17. Och änteligen fordras den ock hufvudsakeligen af domare; ty så heter det til dem: Förhörer Edra bröder, och dömmer rätt emellan hvar man och hans broder, och främlingen; det är, efter sakens sanskylliga beskaffenhet. 5 Mos. B. 1:16. och vår Jesus säger til domare: Dömmer icke efter ansigtet, utan dömmer en rätt dom. Joh. 7:24. Men den bör ock finnas utom domstolar i samtal och i skrifter; ty så säger Salomo: Köp sanningena och sälg icke bort henne. Ordsp. B. 23:23. Och hos Propheten Zacharia heter det: Så säger Herren Zebaoth: älsker allenast sanning och frid. Cap. 8:19. För det fjerde fordrar Herren af oss sanning äfven uti gerningarna, det är at vi uti all ting handla redeliga med vår nästa, och bevisa honom trohet och sanning i förbund, och bemöta honom med kärlekstjenster af et upriktigt hjerta, och äro så af själ och hjerta sanningene tilgifna, at den fått helt och hållit föda oss på nytt, och gifva oss hog och förmåga at vandra uti sanning och göra det godt är, äfven emot vår nästa; och det kallar Frälsaren at göra sanningen, då han säger: Hvar och en som illa gör, hatar ljuset; - - men then som gör sanningena han kommer til ljuset. Joh. 3:20,21. Och Apostelen Johannes talar därom sålunda: Then ther säger, jag känner Gud, och håller icke hans bud, så at han vandrar i en oskrymtad kärlek,2 han är en ljugare, och i honom är icke sanningen. 1 Ep. 2:4. och på et annat ställe säger samma Apostel, at de som vandra i mörkret, och lefva ogudaktigt, de göra icke sanningen. Cap. 1:6. och förmanar derföre sina trogna: Min barn, älskoms icke med ordom eller tungone, utan med gerning och sanning. Cap. 3:18. Och i Brefvet til sin älskeliga broder Gajus betygar han, at han ingen större frögd hafver, än then, at han hörer sina barn vandra i sanningene. 3 Ep. 4. Grunden til detta Guds allmänna sannings bud ligger uti Guds egen eviga och oföränderliga sanfärdighet; Ty alle Herrans vägar äro godhet och sanning säger David Ps. 25:10. Det samma innehölt äfven Mose och Lambsens sång, den Johannes hörde helgonen sjunga, där det heter: Herre Gud alsvåldig! rättfärdige och sanne äro tina vägar, tu helgonens Konung. Uppenb. B. 15:3. Skulle han då säja något och icke görat? Skulle han något tala och icke hållat? 4 Mos. B. 23:19. Då lagen nu intet annat är än en afskrift af Guds helighet, den han lemnat människom, genom hvilkens åtlydnad den förlorade Guds likhet kan vinnas, så har ock sanningenes Gud ej annat kunnat än däruti fordra sanning af oss, och kan denna fordran intet annat än vara lika evig och oföränderlig som Gud sjelf, och til följe däraf för oss til den efterlängtade lycksaligheten, som består i Guds likhet, aldeles oumgänglig.


  1. i edrom portom: i era portar
  2. så at han ... oskrymtad kärlek: oklart hur inskottet bör tolkas; eventuellt har ordet ”inte” fallit bort

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: