Föregående avsnitt: Femte budordspredikan, § 8
Följande avsnitt: Femte budordspredikan, § 10
§. 9.
Nu böre vi närmare förklara, hvilka särskilta plikter i detta budet åläggas föräldrarna. De härflyta väl af denna
näst förut omnämda högre grad af kärlek, hvarmed de böra omfatta sina barn, men de äro för ömma och vidsträkta, at med allmänna talesätt förbigås. De hafva sin grund uti vår text i det dyra faders och moders namnet och innefattas korteligen i et rätt bemödande, at til Skaparens ära och sin egen hugnad och nytta befordra sina barns sannskylliga lycksalighet. Men ack! hit höra flera ganska vigtiga göromål, dem vi likväl i anseende til ämnets vidd allenast måste korteligen omröra.Det som här hos Christeliga föräldrar bör vara först och sidst, är en dagelig förbön hos Gud för sina barn. När vi taga til grund vår dyraste Frälsares heliga upmuntran och löfte: Beder och Eder skal gifvit varda, Luc. 11:9. Apostelen Jacobs på långlig ärfarenhet grundade försäkran, at en rättfärdig mans bön förmår mycket, ther hon alfvare är, Jac. 5:16. och Pauli allmänna förmaning, at för all ting hafva böner, åkallan, förböner och tacksägelse för alla menniskor, 1 Tim. 2:1. så är väl klart, huru nödvändigt och tillika gagnande det blifver för föräldrarna, at med dageliga böner ligga för sin Gud, om sina barns välsignelse. Föräldrar må med Hanna begära barn af Gudi, men de skola ock med henne gifva dem Herranom, så länge1 dem vår dyre Frälsare genom sina föräldrars offer för sig fulländade, och införde i det stället det andeliga offrandet allena, som består i bönen. Så gjorde omtänksamma föräldrar redan i Christi tid. Ty Evangelisten Mattheus berättar, at de buro barn til Honom, at Han skulle lägga händer på them och bedja. Matth. 19:13. De tykte sig icke med egna förböner kunna nog befrämja sina barns väl, därföre anhålla de om denna stora bedjarens Jesu ännu långt kraftigare förbön. Och ehuru många vår tids Christna torde med lärjungarna anse sådant vara föga gagnande; må dock Gudfruktiga Föräldrar veta, at Jesus med innerlig kärlek tager deras barn i sin nådefamn, och välsignar dem. Marc. 10:16.
de lefva. 1 Sam. 1:11. Dit syftade Gamla Testamentets offer, som voro anbefalta, vid mödrarnas kyrkotagning,För det andra hörer hit en öm vård för barnens kropp, hälsa och lif. Denna skyldighet tilhörer redan mödrarna så länge de bära sina foster under sit bröst, at de icke igenom deras alt för stora maklighet försvagas, eller genom svåra och hastiga kropps eller sinnesrörelser fördärfvas, eller aldeles förloras. Deras späda kroppar behöfva en stundelig och noga skötsel: den bör vara intet mindre förnuftig än trägen, at barnen
på ena sidan icke fördärfvas til hälsa och lemmar, genom brist på nödigt uppehälle, snygghet och kläder, eller annan hård medfart, eller på andra sidan genom klemighet och läcker föda blifva svaga och ömtåliga, utan tilvänjas ifrån barndomen vid tarflig föda och lindriga omskiften af köld och värma, at deras späda kroppar måga härda sig ifrån barndomen.För det tredje åligger i synnerhet föräldrarna, at tildana sina barn, at blifva förnuftiga menniskor. Barnen födas med slätt inga begrep, ingen slutkonst, utan måste genom undervisningar, öfning och förfarenhet läras; ej heller kunna de något språk, at för andra uttrycka sin mening i något mål, det måste ock läras, sådant fordrar en trägen och outtröttelig möda; ty det som bör och behöfver läras är drygt, och tiden som de hafva at lära och lefva uti är kort. Det äro nästan otaliga många ting och göromål som böra kännas, och äro oumgängeliga i dageliga sammanlefnaden med andra menniskor; allehanda slags arbeten, snille- och handtvärk blifva nödiga, at kunna ärligen försörja sig med tiden; en rätt Christendom och Gudsfruktan, hvarigenom vår beständigaste lycksalighet vinnes i tid och i evighet, förutsätter äfven allehanda slags kunska
per, om det Allsmägtiga Väsendet, om oss sjelfva, om försoningen, om ordningen til delaktighet däruti och dess frukter, om den uselhet och olycka, som vi ådrage oss om vi ej annamma den, och om den ofelbara lycksalighet, som försoningens delaktighet förer oss uti, med mera; alt är nödigt at kännas, alt behöfver läras. Här blifver föräldrarnas skyldigheter stora, härtil fordras mycket och träget arbete, antingen af föräldrarna sjelfve, eller om de ei hinna eller förstå, at sjelfva lära dem sådant, fordrar det deras omtanka, anstalt och omkostnad, at låta dem i scholar och annorstädes i alt sådant undervisas.Alt detta, som nu således är föräldrom ålagt, böra äfven alla andra, som bära faders namnet, i sin mån beflita sig om. Öfverheten, at uplysa sina undersåtare i alla för dem nödiga mål, och i synnerhet, at hålla allmänna scholar och lärohus vid magt, och tilhålla ungdomen, at där förvärfva sig allehanda kunskaper; husbönderna, at lära sina tjenare känna sina göromål och skyldigheter, men i synnerhet lärare, at genom trägna undervisningar gifva sina åhörare grundelig kunskap i salighetsläran; ty huru skola de annars tro på honom, som the hafva intet hört af? Rom. 10:14. må vi billigt fråga med Apostelen Paulo.
Men det är ingalunda nog af för föräldrarna, at blott meddela sina barn allehanda slags kunskaper och förnuftiga begrep, de böra tillika ifrån spädare åren handledas til en lefvande Gudsfruktan, och däraf flytande dygde-öfning, och detta är den fjerde skyldigheten, som med rätta fordras af dem. Förståndets uplysning, och hjertats förbättring få ingalunda anses såsom tvenne från hvarandra skilda göromål, af hvilka det ena kunde företagas rätt utan det andra. Nej, utan de böra tätt följas åt med hvarandra. Grunden härtil ligger uti det naturliga hjertats förderf, som är aldeles så stort som förståndets mörker. Alla himmelska sanningarna böra straxt läggas barnen ömt uppå hjertat: Guds allvetenhet, Hans allestädes närvarelse, Hans rättfärdighet, Hans hämd och belöning böra göra lifliga intryck på dem, tillämpas på deras vandel och fel, och de tilvänjas, at bekänna sina förbrytelser, och at bedja Gud och nästan om förlåtelse, samt at framdeles blifva varsammare i sin vandel. Framför alt bör Jesu brinnande kärlek, Hans marter2 och död så lifligen målas för dem, at deras kärlek uptändes til Honom, med mera, som tiden ej tillåter at upräkna. Alt detta bör användas at dämpa barnens naturliga benägenhet til vrede, at kufva högmodet, at lära dem lyda sina föräldrar och älska sina medmenniskor! ack, detta är den tiden, då flästa barnen tilskapas at blifva antingen dygdiga eller lastfulla menniskor och medborgare, antingen lyckeliga eller olyckeliga för all sin tid och evighet. De likna i barnaåren et vekt vax, som antager hvad bildning som hälst det gifves, men blifva sedan ofta med åren berghårda och oföränderliga. Därföre förmanar Apostelen Paulus föräldrarna, at upföda sina barn i Herrans förmaning. Eph. 6:4. Och Konung David yttrar sig härom sålunda: Herren uprättade et vitnesbörd i Jacob, och gaf en lag ut i Israel, then Han våra fäder böd, til at lära theras barn - - - at the skulle sätta sit hopp til Gud, och icke förgäta Guds värk; och hålla hans bud. Ps. 79:5,73. Jemte denna skyldighet, at lära barnen dygd, är äfven högst nödigt at tilvänja dem straxt i barnaåren til flit och arbetsamhet i sådana syslor och göromål, som passa in med deras ålder, kön och tilämnade lefnadsart; ty de äro värkande väsenden, som altid måste göra något; tilhållas de icke at göra något godt, emedan man håller dem för barn, och tror, at de nog än hinna lära sig, så måste de värka något ondt, hvaraf snart upkommer en vana, som sedan svårli gen står at rättas, och just ifrån denna pliktens försummelse får man beklageligen hänleda så många vräklingar i den arbetande hopen, och så många försummeliga ämbetsmän, til deras egen, och hela allmänhetens oboteliga skada.
Här deltaga åter Öfverhetspersoner, husbönder och lärare i denna faderliga plikt. Det tilkommer i synnerhet Öfverheten, at igenom skickeliga lärares tilsättande, och tilsyn öfver deras flit, hålla sina undersåtare til Gudsfruktan och dygd, och genom tjenliga upmuntringar til flit göra dem arbetsamma: husbönder, at sträcka sin omtanka och vård icke allenast til sina tjenares arbete, utan ock til deras vandel. Men aldramäst sträcker sig denna plikt til lärare; ty de äro Biskopar och upsyningsmän öfver folkets Christendoms kunskap, vandel och seder, at de skola handleda dem på dygdens bahn, igenom trägna Herrans förmaningar.
Föregående avsnitt: Femte budordspredikan, § 8
Följande avsnitt: Femte budordspredikan, § 10
Platser:
Personer: David Hanna Jakob (Jacob) (NT) Jakob (Jacob) (GT) Matteus (Matheo, Mattheo, Mattheus) Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: