Föregående avsnitt: Femte budordspredikan, § 10
Följande avsnitt: Femte budordspredikan, § 12
§. 11.
Sedan vi nu således, älskade i Herranom! hafva förklarat föräldrarnas hufvudplikter emot sina barn, leder oss ordningen, at utreda barnens särskilta skyldigheter emot sina föräldrar. De äro i grund af Guds och naturens lag i synnerhet följande:
Den första är, at de böra vörda och hedra dem. Sjelfva fjerde budets ord pålägger dem detta: Tu skalt hedra tin fader och tina moder. Det är så mycket sagt; akta dig at du icke föraktar eller i ditt hjerta öfverser dina föräldrar, utan bevisar dem all vördnad och heder. Denna plikt inskärpes äfven på rätt många andra ställen i den Heliga Skrift. En son skal hedra sin fader, heter det Mal. 1:6. Syrach säger rätt väl: Herren vil, at fadren skal af barnen ärad varda: Syr. 3:3. han vil säga: kära barn, märker, det är icke min, utan det är Guds vilja och alfvarliga befallning, at så skal ske. Apostelen Paulus uprepar detta budet, såsom framför alla andra märkeligit, och säger: Thet är rättvist, hedra tin fader och tin moder. Ephes. 6:1,2. Men detta hedrande består först och förnämligast i hjertat, at vi anse dem i vår egen öfvertygelse för det de1 dem. De böra sedan af denna hjertats fullhet äfven hedras med orden; at vi med vördsamma uttryck ofta omtala för dem och betyga denna deras oförtjenta och mångfalliga godhet emot oss, och vår stora förbindelse däremot. Denna ärkänslan måste äfven betygas med vördsamma åtbörder, som väl icke egenteligen bestå uti någon viss slags kropps-ställning, utan igenom i et sådant slags upförande, som beteknar en allmän högaktning: änteligen bör den ock yttra sig i sjelfva gärningen, at barnen icke ställa sig lika nackhöga med2 sina föräldrar, utan bemöta dem äfven med tålamod och undergifvenhet, såsom Syrach vackert lärer oss: Ära fader och moder med gärningom, med ordom och tålamod. Syr. 3:9. Och härmed förbjudes nu alt slags förackt emot föräldrar, all djerfhet, spottska ord och försmädelser. Så läse vi om den store Konung Salomo, at då hans moder Batseba kom til honom, stod han up ifrån sin Kongliga Thron, och gick emot henne, och tilbad henne; 1 Kon. B. 2:19. hvaremot det heter om bespottare, at thet öga som bespottar fadren - - thet måste korparna vid bäcken uthugga, och the unga örnar upfräta. Ordspr. B. 30:17.
värkeligen äro, nemligen näst Gud, ursprunget til vår varelse, våra största välgörare, hvilka med outtröttelig möda och ospard kostnad hafva under många besvärligheter dragit oss fram, och försörgt oss med föda och kläder, utan at vi därföre kunnat visa dem någon ärkänsla, än mindre vedergällaDenna plikt åligger nu äfven alla andra, som komma at innebegripas under barna-namnet, nemligen undersåtare, tjenare och åhörare. Til undersåtarena talar Apostelen Petrus sålunda: Varer underdånige all mennisklig ordning för Herrans skull, ehvad thet är Konungenom, såsom then öfversta, eller befallningsmännerna, såsom the ther sände äro af honom. 1 Pet. 2:13,14. Och genom Moses gaf Gud redan den lagen: Gudarna, det är, öfverhetspersonerna, skalt tu icke banna, och them öfversta i titt folk skal tu icke lasta. 2 Mos. B. 22:28. Tjenare tiltalar åter Apostelen Paulus och befaller dem, at vara sina lekamliga Herrar lydige, med räddhoga och bäfvan uti sin hjertas enfallighet. Ephes. 6:5. Och Petrus befaller dem at vara underdåniga med all frucktan. 1 Petr. 2:18. Och åhörarena undervisar Paulus, at de hålla the präster som väl förestå, dubbel heder värda, hälst om de arbeta troligen i ordet och lärdomen. 1 Tim. 5:17. Härvid bör jag allenast tillägga, at det förakt som visas emot lärare, icke skadar så mycket lärarena,
som icke fast mera åhörarena sjelfva, emedan därmed är äfven nästan oskiljaktigt förknippat förakt emot det de hafva at förkunna, det är emot salighetens ord, som är hufvudmedlet til deras egen lycksalighet.Den andra hufvudplikten, som fordras af barnen, är en rätt barnslig lydnad; och består i en beredvillighet, och et upriktigt bemödande, at vara sina föräldrar til viljes och troligen efterkomma, hvad dem befalles. Lydnan är en fölgd af den ömma kärlek, som bör vara hos barnen til sina föräldrar, och af den vördnad de hafva för dem. Den innefattas i vår Text i det ordet hedra; ty heder utan lydnad är en falskhet och hemligt förakt. Därföre säger Salomo: Hör tin fader, then tig födt hafver, och förakta icke tina moder tå hon gammal varder, Ordspr. B. 23:22. och på et annat ställe i samma bok hotar han olydnan med et grufveligit straff, och säger: Et öga, som försmår at lyda modren, thet måste korparna vid bäcken uthugga, och the unga örnar upfräta. Cap. 30:17. Och Syrach yttrar sig härom sålunda: Herren vil at fadren skal af barnen ärad varda, som vi nyss hörde, och hvad modren barnenom bjuder, säger han, vil han at hållas skal. Syr. 3:3. Denna lydnad bör icke bero uppå barnets pröfning eller
godtycko, utan vara oinskränkt, i alt det som icke tydeligen strider emot Guds bud; så förmanade Paulus sina Collosser: I barn, varer Edra föräldrar lydige i all ting, i all ting, heter det, ty thet täckes väl Herranom. Coll. 3:20. Den bör vara villig, sådan som den flyter utaf kärleken, intet blott af fruktan för onåd och straff, utan af en otvungen åhåga, at vara dem til viljes, och sidst bör den ock vara beständig, icke allenast så länge vi äro små, utan så länge vi och våra föräldrar lefva.Här få vi åter uphämta en hufvudplikt för undersåtare, nemligen at lyda sin öfverhet, som består däruti, at de säga i sitt hjerta såsom Israël sade til Josua: Alt thet tu oss budit hafver, thet vilje vi göra, och hvart tu sänder oss, thit vilje vi gå. Jos. 1:16. Under et sådant vilkor hafve vi ingått i samhället, och utom en sådan lydnad kan det icke äga bestånd. Och Apostelen Paulus lägger på oss samma skyldighet, som på sin lärjunge Titum, och säger til alla ordets tjenare: Förmaner dem, nemligen Edra åhörare, at de äro furstarne och öfverheten underdånige och lydige. Tit. 3:1. Och Petrus säger, at det bör ske för Herrans skull, 1 Petr. 2:13. och Apostelen Paulus säger åter, at den som vägrar öfverheten denna lydnad, och3 Förty olydnad är en trolldoms synd, och gensträfvighet är et afguderi. 1 Sam. 15:22,23.
sätter sig däremot, han sätter sig emot Guds skickelse, och hotar dem, at de som sätta sig däremot de skola få en dom öfver sig. Rom. 13:2. Samma plikt fordras af tjenare, ty just för det de tjena och lyda sina husbönder, åtnjuta de kläder, lön och uppehälle; därföre inskärper samma Apostel denna plikt alfvarligen, och visar at det icke är nog bevisa lydnad för ögonen såsom menniskom til viljes, utan såsom Christi tjenare och af hjertat, med välviljoghet. Ephes. 6:6,7. Ack! denna plikt är ock i högsta måtton angelägen för åhörare. Men ämnet hvaruti det bör ske, är i alt hvad de undervisas och ledas af sina lärare, som rörer deras egen andeliga och eviga salighet: til dem heter det: Varer Edra lärare lydige och följer them, Ebr. 13:17. och såsom fordom til Konung Saul: Si lydnad är bättre än offer, och höra til är bättre än thet feta af vädrar.Den tredje plikten, som barnen åligger, är änteligen at troligen tjena sina föräldrar. Föräldrarna hafva i vår barndom villigt och oförskylt tjent oss, därföre fordrar billigheten af oss tilbaka, at i alt hvad vi kunna åstadkomma, vara dem til tjenst; men denna tjenstaktighet värkas ock af kärleken, och består där
uti, at vi äro redebogne, at opåminte, och oombedne, så långt vi kunne förstå, lätta deras bekymmer, draga deras börda, befordra deras nöje och beqvämlighet, förse dem med deras behof, trösta dem i deras vedermöda och draga försorg för dem på ålderdomen, och änteligen befordra dem med heder til grafven. Hedra tin fader, säger Syrach, af alt hjerta, och förgät icke huru tung tu tin moder vorden äst, och kom ihog, at tu af them född äst, och hvad kan tu göra them, för thet, som the emot tig gjordt hafva. Syr. 7:29,30. Och den gamla Tobias säger til sin son: Käre son, hör mins muns ord, och behålt them fast i titt hjerta: När Gud tager mina själ bort, så begraf min lekamen, och hedra tin moder alla tina lifsdagar. Kom ihog hvad fara hon utståndet hafver, tå hon tig under sitt hjerta drog, och när hon död är, begraf henne när mig. Tob. 4:2,3,4,5.Undersåtare hafva ock på vist sätt, at tacka sin öfverhet för sitt lif, upfostran och välgång. Fredens lugn, och säkerhet för utvärtes öfvervåld, och författningar til deras undervisning hafva frambragt, och lika som tilskapat dem til det de äro, nemligen förnuftiga menniskor, och säkerheten om lif, ära och egendom, gör, at de trifvas och tilväxa under skydd af lagarna; därföre åligger4 som rädsel tilhörer, them heder, som heder tilhörer. Rom. 13:7. Tjenare åter förbindas til sina husbönders tjenst, efter aftal och förbehåll, såsom ärsättning för mat, kläder och lön, dem de hos sina husbönder åtnjuta; men Apostelen Paulus lärer dem, at icke allenast tjena för den lön de få af sina husbönder, utan såsom Christi tjenare, görande thet Gud vil utaf hjertat, med välviljoghet. Ephes. 6:6,7,8. Han befaller dem aldeles föreställa sig, at de stå i tjenst hos den allvetande Guden, och låfvar hel tryggt, at Herren skal löna hvar och en efter sin tjenst. Lika så åligger det åhörarena, at vara sina lärare til tjenst, och sörja för deras uppehälle, som upoffra sina krafter til deras själars gagn och nytta; därföre säger samma Apostel til dem, at de böra dela alt godt med honom, som dem undervisar. Gal. 6:6. Men vi få ej tilfälle, at denna gången närmare utreda dessa flera slags, i sig sjelfva nog vidsträckta plikter, utan skynda oss, at i vår Betracktelses
dem äfven, at vara sin öfverhet til tjenst tilbaka; den må då bestå i skatt eller arbete, eller hvad hälst af undersåtare med billighet kan fordras. Ty så heter det; then skatt, som skatt bör, then tull, som tull bör, them rädsel,Tredje Del
föreställa, hvad det är, som skal förmå både föräldrar och barn til sina skyldigheters i akttagande.
Föregående avsnitt: Femte budordspredikan, § 10
Följande avsnitt: Femte budordspredikan, § 12
Platser:
Personer: Batseba Jesus Syrak (Syrac, Syrach) Josua (Josuæ) Paulus (Pawali, Saulus) S:t Petersburg (Pettersborg, Pettersburg) Salomo (Salomon) Saul Tobias
Bibelställen:
Teman: