Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: XI. Predikan

Elfte budordspredikan, § 9

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 9.

När nu således hela arfsynden i gemen finnes af Gud förbuden, så måste ock hvar och en dess gren vara det; således förbjudas här i synnerhet alla förståndets och minnets brister, och ibland dem 1) den oss vid förnuftets bruk medfödda matt- och dålighet at kunna fatta, i ordning ställa och på sanningenes profsten oväldugt undersöka allehanda slags, hälst andeliga förekommande tings sanskyldiga beskaffenhet: hvaraf ofta händer, at vi ej allenast äro okunnige om hvad rätt och orätt är, hvad godt eller ondt, utan förnuftet öfverväldigas äfven genom allehanda sinliga föreställningar, at förringa det sanskyldiga goda och uphöja flygtiga och ofta syndiga nöjen. Jag tycker, mine Älsklige! at Apostelen Paulus syftar på detta förderf, då han säger om sig sjelf: Jag är kötslig, sålder under syndena, Rom. 7:14. det är: Jag är af synden i grund förderfvad, så at mitt förstånd är aldeles trögt och obeqvämt at göra några förnuftiga slutsatser i de angelägnaste mål: jag är kötslig; ty mina begrep de äro sinliga, så at, fast jag än vinlägger mig om at kunna utreda mig ifrån dem, så är det dock så godt som omöjeligit, och jag ser mig vara liksom såld til syndenes mörker och slafveri, öfver hvilket han sig här rätt hjerteligen beklagar. 2) Förbjudes här i synnerhet den naturliga tröghet och oförmögenhet, som är hos oss at kunna få några tydeliga begrep om andeliga och osynliga ting. Det är ofelbart, at vår lycksalighet hufvudsakeligen beror på kännedomen af de osynliga tingen; ty Gud som är alla tingens eviga uphof och all vår lycksalighets ursprung och medelpunkt, är et för oss aldeles osynligit väsende; osynlig är vår egen hufvudvarelse, eller vår förnämsta del, nämligen själen, osynlig är ock satan vår förförare, Guds och vår aldraafsagdaste fiende. Om alla dessa varelser äro vi icke i stånd at göra oss några rena och tydeliga begrep, och de svaga, som vi ock med stor möda kunna få oss om dem, äro til större delen, fast icke aldeles oriktiga, dock sinliga: men däremot faller det för oss lättare at begripa de lekamliga tingen, hvilkas värde likväl är ganska ringa emot de osynliga; ty the ting som synas, äro timelig; men the som icke synas, äro evig, såsom Apostelen Paulus säger, 2 Cor. 4:18. Lika så svårt har den naturliga människan at fatta allehanda slags andra andeliga ting, som i synnerhet röra själens förening med det Högsta Goda och den däraf flytande lycksalighet, så at de förekomma henne såsom en galenskap, den hon ej kan begripa, 1 Cor. 2:4.1 hvilken blindhet således ej annat kan, än vara Gudi högst misshagelig. 3) Förbjudes här i synnerhet de sinliga föreställningarnas herravälde öfver förståndet eller et sundt förnuft, hvarigenom förnuftet och alla därpå bygda slutsatser, qväfvas och undertryckas, hvilket äfven vår dyre Frälsare synes hafva afseende på, då han säger: Thet som är födt af kött thet är kött. Joh. 3:7.2 4) Förbjudas här äfven de oriktiga slutsatser, som förståndet, i anledning häraf, gör, at gilla det onda och at lasta det goda, alt efter som de behaga eller misshaga de utvärtes sinnen och den oordenteliga inbillningen, så at det onda kallas godt och det goda ondt, och hvaröfver Herren flera gånger utropar ve och förbannelse. Således säger den vise Konung Salomo: Then som then ogudaktiga dömer godan, och then som fördömer then rättfärdiga, the äro båda Herranom en styggelse, Ordsp. B. 17:15. och Herren sjelf säger genom Propheten: Ve them som kalla thet onda godt och thet goda ondt, det är, låta så sitt förnuft öfverväldigas af sina sinliga föreställningar, at de fälla et vrångt och orätt omdöme om de förekommande tingen; the ther af mörkret ljus göra, och af ljuset mörker; the ther göra sött af suro, och surt af söto. Ve them, säger han vidare, som för sig sjelfve vise äro, och tro sin fördärfvade naturs bedrägeliga omdömen, och hålla sig sjelfva för kloka. Es. 5:20,21.


  1. bör vara 1 Kor 2:14
  2. bör vara Joh 3:6

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: