Föregående avsnitt: Elfte budordspredikan, § 6
Följande avsnitt: Elfte budordspredikan, § 8
§. 7.
Nu leder oss ordningen at närmare förklara olycksfölgderna af detta människoslägtets svåra fall. Människan består af tvänne delar, kropp och själ, båda delarna hade häraf en ganska stor känning. Själen, den ädlaste delen af vår varelse, måste härvid dels lida stora förluster af det goda hon tilförene egde, dels ock besväras med mycket ondt, från hvilket hon tilförene var befriad *). Uti fullkomlighetenes stånd egde människan under namn af Guds beläte en tilräckelig kunskap om Gud det högsta Goda, och om medlen och sättet at ernå och behålla sin lycksalighet i föreningen med honom. All denna kunskap förlorades genom fallet, så at hon sig sjelfvom lämnad, af alt detta ingen ting vet eller förstår, såsom Apostelen Paulus det intygar, 1 Cor. 2:14. Then1 som i them är, och genom theras hjertas blindhet. Eph. 4:18. Han vil så mycket säga: hos människorna uti sitt naturliga tilstånd, finnes dels en saknad af alt det goda, som de under Guds beläte egde, dels ock värkeliga ofullkomligheter, som nu förderfva dem; saknaden består på förståndets sida, uti et förloradt ljus uti alla nödiga kunskaper om Gud och lycksaligheten, på viljans, uti det at de bortkommit ifrån det andeliga lifvet uti Gudi, det är, de hafva förlorat både viljan och förmågan at lefva efter sin Guds behag, och däremot finnes hos dem en fåvitsko, en tröghet och obeqvämlighet at fatta eller begripa de högst vigtiga Gudomeliga sanningarne och en fåvitsko, eller rättare hårdhet eller förderf uti hjertat, som leder dem til det som ondt och Gudi misshageligit är. Det tilkomna onda är icke mindre stort och mångfaldigt; ty på förståndets sida finnes där först en orklöshet eller oförmögenhet at rätt bruka sitt förnuft, för det andra en stor svårighet och nästan omöjlighet at göra sig några fullkomliga begrep om Gud, om änglar, om sin egen själs väsende och om allehanda andeliga saker, för det tredje et rådande välde af inbillningskraften och allehanda sinliga föreställningar öfver förnuftet, hvarigenom vi på det häftigaste upretas til det onda, och hvaraf för det fjerde härflyter en böjelse i förståndet, at anse det för godt, som kitlar våra utvärtes sinnen, hvilket likväl en sund eftertanka ofta kan finna vara högst förderfveligit. Men på viljans sida består detta tilkomna onda förnämligast uti sinliga begärelsernas herravälde öfver viljan, uti hjertats böjelse at samtycka til dessa begär och följa dem, som är ofta så häftig, at den öfverväldigar et sundt och uplyst förnufts beslut och föresatser, och ändteligen uti hela vår viljas tröghet och motsträfvighet, at göra det som godt och Gudi behageligit är. Härtil kommer ännu äfven vårt minnes förderf, som ej allenast förlorade sina förra kunskaper om Gud och det goda, utan blef äfven helt obeqvämt at behålla dem, som genom mycken möda måste lika som inpräglas däruti. Vår dyraste Frälsare afmålar nog starkt detta onda, då han i Matth. 15:19. säger, at af hjertat utgå onda tankar, mord, hor, skörlefnad, tjufveri, falsk vitne, hädelse; hvarest han vil säga: hjertat, det är, själen, som efter allmänt talesätt, sades bo i hjertat, är syndenes rätta och fördömeliga ursprung, hvarifrån alla onda tankar, ord och gärningar upvälla, såsom utur en källa; det samma klagar Herren öfver redan i 1 Mos. B. 6:5. nämligen at all människiones hjertas upsåt var altid benäget til det ondt var, och Cap. 8:21. at det var sådant alt ifrån ungdomen, och vi läsa i förenämde 6:te Cap. v. 3. äfven orsaken därtil, då det heter; ty the äro kött, det är: de äro af naturen i grund förderfvade. Därföre säger Apostelen Jacob, at hvar och en varder dragen af sin egen begärelse, det är, af sin egen medfödda onda böjelse. Cap. 1:14.
naturliga människan förnimmer intet af thet Guds anda tilhörer. Hon egde förut en förmåga at tydeligen föreställa sig dessa himmelska sanningar, däremot äro nu alla sådana begrep, om hon ock blifver undervist och handledd uti dem, helt mörka, bortblandade och otydelige; därföre säger Paulus på nyss anförda ställe, at den naturliga människan intet kan begripa sådant. Hennes vilja egde tilförene en otvungen åtrå til det goda, jämte förmåga at värkställa det: hos henne var då rådande en helig och rätt barnslig fruktan för Gud och en öm kärlek til honom; men beklageligen, alt detta förlorades; så at Apostelen måste bekänna och säga: Jag vet at uti mig, thet är i mitt kött, bor icke godt. Rom. 7:18. Och om de oomvända hedningar säger han: at theras förstånd är förmörkadt; och the bortkomne ifrån thet lif, som af Gudi är, genom then fåvitsko,Ibland detta förderfvets bedröfveliga fölgder, bör äfven räknas det straff, människan derigenom ådrog sig; de förut anförde hade sin grund i sjelfva fallet och dess natur, nu vil jag allenast nämna om det straff eller de olyckor, hvartil den store Lagstiftaren förklarat människan därigenom vara förfallen. Domen blef redan afkunnad af Gud förrän hon föll uti synd, och lyder så: på hvad dag tu äter af thet förbudna trädet, skalt tu döden dö. 1 Mos. B. 2:17. Det återstod efter fallet ej mera, än at allenast göra tillämpning däraf på henne, eller utmäta domen, som bestod uti döden, och betecknar all slags lekamlig, andelig och evig olycksalighet, eller en rätt smärtefull saknad af alt godt, och en bitter känning af alt ondt, hvilket alt kommer under namn af den lekamliga, andeliga och eviga döden, då vi med den lekamliga förstå, när det ordet tages i sin vidsträktare bemärkelse, alla de plågor och olägenheter, dem vi känna til vår kropp och utvärtes sinnen för syndenes skull, hvilka i sin mån mer eller mindre värka at ändteligen sönderslita det band, som är emellan vår själ och kropp, hvarom Herren sade til Adam: Tu skalt äta titt bröd i tin anletes svett, till thess tu varder åter till jord igen, ther tu af tagen äst.2 Cap. 3:19. Därmed ådrog människan sig äfven den andeliga döden, i det hon för syndenes skull förlorade sitt barna-förtroende hos Gud, och all den frögd och hugsvalelse,3 som denna välsignade förening medförde, hvilket icke illa betecknades för våra föräldrar, genom utdrifvandet utur lustgården, och kallas af Apostelen Paulo, at vara död uti öfverträdelser och synder. Eph. 2:1. och vers. 3. at vara vredens barn, och åter vers. 5. at vara död uti syndena. Och om sina Colosser talar han och säger: at the hade tilförene varit döde i synderna och uti theras kötts förhud, det är, uti sitt naturliga förderf; Cap. 2:13. men det faseligaste af alla straff var ofelbart den eviga döden, som består uti et uteslutande ifrån Gud och all lycksalighet, och den bittraste känsla af outsägeliga plågor, såsom den beskrifves på flera ställen uti den Heliga Skrift, och kallas den andra döden, Uppenb. B. 2:11. Cap. 21:8. och heter ibland helfvetet och döden, Cap. 20:14. Ifrån hvilken Apostelen Paulus likväl betygar, at vår Frälsare Jesus nådeligen förlossat dem, som tro på honom, då han säger, at döden är upsvolgen4 uti segren. 1 Cor. 15:54.
*) Malum privativum & positivum.5
Föregående avsnitt: Elfte budordspredikan, § 6
Följande avsnitt: Elfte budordspredikan, § 8
Platser:
Personer: Adam Jakob (Jacob) (NT) Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: