Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: XI. Predikan

Elfte budordspredikan, § 5

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 5.

Första Delen.

At rätt kunna föreställa hvaruti arfsynden består, hafve vi at vända vår upmärksamhet til trenne hufvud-omständigheter härvid, nemligen dess ursprung, dess beskaffenhet och dess bedröfveliga följder, hvarunder det hufvudsakeligaste, som til denna lära hörer, kan omröras. Hvad altså 1) dess ursprung beträffar, bör underrättelsen härom endast hämtas af uppenbarelsen, sådan som den store Guds mannen Moses upteknat, och nya Testamentets skrifter vidare uplysa, och det uti en af Mosis ord flytande naturlig mening, utan at få uptaga den uti något förblommerat1 förstånd, emedan den helga Skrift icke gifver därtil minsta anledning, berättelsen ej eller medförer någon orimlighet, och igenom en sådan rubbning hela vår Bibels sanning och våra tros grundvalar blifva svigtande. Detta arfsyndens bedröfveliga onda hänleder sig helt och hållit ifrån våra första föräldrars olyckeliga affall ifrån sin första medskapade helighet och rättfärdighet, eller ifrån deras förlust af Guds beläte, hvarmed de framför alla andra Creatur blefvo i sjelfva skapelsen beprydde; tilgången härvid var denna: då Gud til et prof af människornas hörsamhet, hade uti lustgården förbudit dem at äta af kundskapsens trä på godt och ondt, instälte sig den genom ormen talande djefvulen hos qvinnan, och sökte genom det han ville göra sanningenes Gud til en lögnare, förmå henne at öfverträda detta uttryckeliga förbudet. Han afmålade för henne, genom detta steg, hopp om en större lycksalighet, och upväkte med det samma hos henne et begär därefter, hvarigenom förståndets ljus och rätta begrepet om Guds sanning fördunklades och lika som bortblandades, och när fruktens behageliga utseende kom därtil och retade henne, voro krafterna til alt motstånd med det samma förlorade; hon åt, öfverträdde Guds bud, och blef en syndare; men Eva hade icke förr tagit detta steg, än at hon, förmodeligen, utan at betänka de häraf flytande olyckeliga påfölgder, bedrog sin man, alles vår stamfader Adam, at äta af samma dödeliga frukt, hvilket icke lyckades bättre, än at han äfven åt däraf och föll i synd, hvilket alt tydeligen kan inhämtas af fallets Historia, som Moses upskrifvit 1 Bok. 3 Cap. Uti detta högstbedröfveliga syndafallet ligger nu egenteliga ordsaken til den ömkansvärda belägenhet, uti hvilken vi nu befinna oss; hvartil rätta ordsaken igenfinnes uti djefvulens list och våra första föräldrars lättrogenhet at låta förleda sig ifrån sin Herres och Skapares uttryckeliga befallning, men ingalunda hos Gud, ehuru det ej kan sägas, at han icke uti sin allvetenhet sedt fallet förut, ej eller at det varit honom omöjeligit at förhindra det samma; ty han är sjelf en helig och rättfärdig Gud, hvilkom et ogudaktigt väsende ingalunda behagar, Ps. 45:6 .2 Han förböd syndaren vid förlust af sjelfva lifvet, 1 Mos. B. 2:17. och hans rättfärdighet kan ej lämna synden ostraffad. 5 Mos. B. 27:26.


  1. förskönat, förtäckt
  2. Här åsyftas troligen Ps 45:8, som i Karl XII:s bibel (1703) lyder ”Tu älskar rättferdigheten / och hatar ogudachtigt wäsende”.

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: