Föregående avsnitt: Elfte budordspredikan, § 9
Följande avsnitt: Elfte budordspredikan, § 11
§. 10.
Men i anseende til viljan, förbjuder Gud i detta Budet 1) de kötsliga eller sinliga begärelsernas herravälde öfver den
samma. Alla våra sinliga begärelser och häftigare sinnesrörelser, som annars kallas affecter, äro oss medskapade och af den allvisa mästaren oss gifna, at med så mycken större drift kunna omfatta honom, som är det Högsta Goda, och at därigenom gifva oss en slags lycksalighet, som är okänd för de skapade andarna, hvilka ej kunna äga sådana sinliga känslor; men de stodo i början under det uplysta förståndets och den stadgade goda viljans styrelse; men antingen det nu härrörer af förbudna trädets förgiftiga frukt, hvaraf våra första föräldrar åto uti Paradiset, såsom många af vår Evangeliska församlings uplysta Lärare hålla det före, hvilken smitta sedan som en arfsjuka fortplantades på hela vårt slägte, eller om det annars upkommit genom fallet, så vitnar likväl en beklagelig förfarenhet, at föreställningen af de synliga och sinliga tingen ej allenast intagit herraväldet öfver förnuftet, utan ock begärelserna, som röra dessa synliga föremål, blifvit öfver viljan rådande, ja ganska oordenteliga, så at de utöfva en besynnerlig häftighet och omåttelighet uti eftersträfvandet af sinliga välluster; men däremot en tröghet och känslolöshet at få åtnjuta det sanskyldiga och varaktiga goda. 2) Förbjudes här den af et sådant herravälde up kommande böjelsen i viljan, at följa begärelsernas drift, det är, at häldre utvälja sådant, som smickrar de otamda sinliga känslorna, än hvad et sundt förnuft hade funnit för godt. Apostelen Paulus talar härom märkeligen: Rom. 7:23. Jag ser, säger han, en annor lag i mina lemmar, som strider emot then lag som uti min hog är, och griper mig fången uti syndenes lag, som är uti mina lemmar. Han talar här om sig sjelf i sitt närvarande tilstånd, sedan han genom omvändelsen gjordt en öfvergång ifrån synden til sin Gud, och handlar här om en tväggehanda slags lag, af hvilka han säger at den ena var uti hans lemmar, och den andra uti hans hog, då han med den förra förstår sjelfva arfsyndens förderf uti viljan, efter den naturliga böjelsen til det onda, den han straxt derpå just därföre kallar syndenes lag, och säger om den samma, at den var uti hans lemmar, det är, den upkom uti hans själ, förmedelst lekamliga af kroppens och blodets beskaffenhet förderfvade och sinliga böjelser: med den andra lagen, som var uti hans hog, förstår han den uti nya födelsen undfångna nådens och Andans värkan. Han omtalar här en strid emellan dessa båda, hvarvid utgången, oaktadt alt hans bemödande, icke var lyckeligare, än at hans lemmars lag ville gripa honom fån gen, det är, hans medfödda onda böjelser ville nästan segra öfver honom och den invärtes människan; hvaraf jag allenast tror mig med full trygghet kunna sluta så mycket, at om sinliga begären vilja fängsla och nästan öfverväldiga de trogna, hos hvilka det förlorade Guds belätes uprättelse är med alfvare påbörjad, huru grufveligit och för människan i högsta måtto skadeligit måste icke deras herravälde vara hos de otrogna? 3) Ändteligen förbjudes här äfven den medfödda och naturliga tröghet och ovilja, som finnes hos oss, til utväljande och uträttande af alt det, som kunde vara godt och Gudi behageligit; den kände samma Apostel äfven ganska väl hos sig sjelf, då han säger: Jag vet at i mig, det är i mitt kött, bor icke godt; viljan hafver jag, men at göra godt thet finner jag icke. Ibid. v. 18. Här talar han likaledes om arfsyndens djupa förderf, och säger: Jag vet det ganska väl ej allenast af Guds rena ord, utan Gud nåde mig så vist, af egen bedröfvelig erfarenhet, at uti mig, efter det beklageliga syndafallet, ingalunda bor något godt, och det förnämligast i anseende til min kötsliga art, som genom allehanda slags sinliga lustar råder öfver det uplysta förståndets ljus och den däraf flytande och stadgade viljans beslut. Han beklagar sin ganska stora oförmögenhet uti görande af det goda, ehuru han ock uti omvändelsen värkeligen fått hog och lust därtil.
Föregående avsnitt: Elfte budordspredikan, § 9
Följande avsnitt: Elfte budordspredikan, § 11
Platser:
Personer: Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: