Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Predikningar Öfver Tio Guds Bud: II. Predikan

Andra budordspredikan, § 7

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 7.1

Den första frågan, som leder oss til denna kännedomen, måste ofelbart vara den: Om någon Gud är? Gifves något sådant sjelfständigt väsende, som icke äger sitt uphof eller ursprung af något annat, och af hvilken alla andra varelser äro frambragte, och äga sitt bestånd? Denna högmålsfråga blifver lätt at besvara, antingen vi rådfråge förnuftet eller uppenbarelsen. Hela naturen lärer oss, at inga tilfälliga och ombyteliga ting kunna vara till, utan at hafva sin ordsak: vi se et konstigt ur, vi betrakte en konstig byggnad, man frågar: hvem har gjort detta ur, hvem har upfört denna byggning? Lät oss föreställa oss någon svarar: Ingen, ingen har gjort dem. Kunne vi väl anse den, som gåfve sådant svar för en förnuftig menniska? Nej, hans svar är långt under alt hvad vi kalle vett och förnuftig eftertanka. Kaste vi nu våra ögon antingen på det hela af denna verldsbyggnaden, så långt vi hinne at känna den, eller på de minsta oss där förekommande ting, kan vår granskning icke annat än sänka oss i den djupaste förundran öfver så oräkneliga tings varelse, konstiga sammansättning och fullkomliga ordning. Det minsta kräk, en liten blomma, och det enklaste löfblad röja så mycken konst och sammanhang, at man vid deras betraktande blifver liksom hänryckt, och stadnar i en häpenhet. Hvem af oss ville blifva ursinnig nog, at neka dem et uphof, eller en värkmästare? Ho vet om icke någon likväl torde invända: tingen måste hafva ordsaken till sin varelse innom sig sjelfva, och hvem känner deras natur? Jag frågar tillbaka: hvem har gifvit dem denna sin natur? och förnekaren må gå med sina sammanspundna upgifter så långt han vill, måste han en gång stanna vid den första ordsaken, som ändock blifver den samma, som vi kalle Gud. Dock, vi behöfve icke stiga många steg fram at söka tingens uphof och danelse uti deras egen natur, förr än vi blifve varse orimligheten däraf; lät oss blott se på oss sjelfva. Föräldrar! ären I sjelfve värkande ordsaken till Edra barns varelse? Är det fadren eller modren, som i moderlifvet gifver dem sin kropps-ställning, lif och födelse? Ären I icke blotta medel i en stor Mästares hand, at i naturens ordning bidraga därtill, utan at därvid vara vidare värkande? Hvar och en, även den minst tänkande, måste hos sig sjelf erfara, at alt sådant är långt öfver alt dess begrep, och mera öfver dess förmåga: uplyftas vi då icke af sjelfva naturen, at vörda en större ordsak till vår och andra tings varelse; ty finnes den icke hos oss, som dock äre förnuftiga varelser, huru skall den igenfinnas hos de döda och blott växande ting? det blifver ju orimmeligit. Derföre gifves ej eller något folkslag i verlden, som kommit til någon undersökning af ordsakerna till tingens varelse, hvilka ej måst erkänna någon högre ordsak därtill, än den, som finnes i dem sjelfva. Den fullkomliga ordning och sammanstämmelse, som är imellan de himmelska kropparna och jorden, imellan döda, växande och lefvande ting på jordklotet, och alla tingens sammanhang med det hela, öfvertygar en upmärksam betraktare af naturen, at den måste vara upstäld, och i ordning bragt af en enda Gud och stor Mästare i hela verlden, och at en så undransvärd ordning bland oräkneliga och vilkorliga ting aldrig kunde upkomma af flera uphof, och från hvarandra skilda Gudaväsenden. Man vore annars nödsakad, at gå in i de orimmeligaste forntidens afgudadickter om många och mot hvarandra stridande Gudar, som väl kunna tjena at roa skalder, och bana dem väg till nya påfund; men hafva aldrig hunnit till någon trovärdighet hos hedningarne en gång; ehuru de saknade det rätta sanningens ljus, som skulle updaga för dem den enda och oföränderliga Gudomeliga varelsen.


  1. Här vidtar den så kallade ”Första Delen”. Jfr Andra Delen, Tredje Delen och Fjerde Delen. Se även Skiagrafi.

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: