Föregående avsnitt: Andra budordspredikan, § 21
Följande avsnitt: Andra budordspredikan, § 23
§. 22.
Nu vill det blifva nödigt för oss, at närmare förklara denna sak, och gifva eder tydeliga begrep om vidden och beskaffenheten af denna pligt. När man talar om förtröstan i gemen, säger oss en sund eftertanka, at den är en tillfridsställelse eller et nöje i vår själ, som upkommer hos oss öfver något godt, som vi med någon visshet se oss kunna erhålla. Så länge vi icke se möjelighet, at vinna det goda vi önska,1 the oss lefvande, så fördränckte oss vattn, strömmar ginge öfver våra själar. Ps. 124:2,3,4. Men det kommer förnämligast därpå an, hvad grund detta vårt hopp och förtröstan till Gud hvilar uppå. Är den fast och oryggelig; så blifver äfven vårt hopp fast; men är grunden svigtande, blifver äfven hoppet sådant. Grundvalen till detta vårt hopp blifver utan tvifvel ingen annan, än den försäkran vi kunna hafva innom oss därom, at Gud verkeligen noga vårdar sig om menniskorna, och i fall det är visst, at Han ock verkeligen både vill och kan befordra deras sanskylliga bästa. Hvad kan mera öfvertyga oss om Guds noga styrelse med menniskorna, än vår dyraste Fräl sares egen heliga försäkran, at Gud sjelf äfven kläder gräset på markene, hvilket dock i dag står, och i morgon kastas i ugnen; Mat. 6:30. hvaraf vi med all tryghet kunna göra samma slutsats som han, nemligen, om nu så sker, hvilket är aldeles fast och oryggeligit, skulle Han icke mycket mer göra thet oss, som likväl vilja vara så klentrogna. Och huru underligen Herren föder foglarna under Himmelen, och alla andra lefvande djur; hvad skulle Han icke mycket mera göra thet oss, som äro mycket mera än thet? v. 26. Vi må väl med visshet tro, at intet något ting händer i verlden af en slump eller blind lycka, utan at det är Herren allena, som i sin vishet och allmagt styrer alt. Sådan föreställes Gud oss igenom hela Bibelen; ty i Honom lefvom vi, röroms, och hafvom vår varelse. Apost. Gärn. 17:28. Det funnos väl fritänkare redan i fordna tider, som sade: Herren varder hvarken godt eller ondt görandes; Zeph. 1:12. men Han tål ingalunda, at menniskorna så träda Hans styrelse och ära för när, utan kallar dem sådana som ännu ligga på sin drägg,2 och lofvar hemsöka dem. Vidare kommer det egenteligen därpå an, om han både vill och kan göra menniskor godt. Dessa sanningar hämta sin fullkomliga styrka ifrån de här ofvanföre i första delen bevista Guds stora egenskaper. Skulle Han ej vilja, som är sjelfva godheten? Skulle Han ej kunna, som är den visaste, och därjämte Allsmägtig? Vi få ej längre tid, at ransaka dessa oryggeliga hoppets stöder för de trogna; men jag kan dock icke afhålla mig, at anföra en bekant, men tillika ganska öfvertygande händelse, som beskrifves i Mat. 8:, den jag aldrig utan glädje rörelse kan tänka på. En Spetelsk man kommer til Jesum, och säger till Honom bedjande: Herre vilt tu, så kant tu göra mig renan; hvarpå Jesus straxt räkte ut sin välsignade Allmagts hand, och sade: Jag vill, var ren. Mat. 8:2,3. Här hafver du, vill han säga, det fullkomligaste bevis i händerna om båda två, i det Han gjorde honom i samma stunden helbregda. Huru mången bekymrad själ har icke alt ifrån den tiden fådt vederqväcka sit ofta nog klena hopp med detta aldrasötaste ordet utur Jesu mun: Jag vill, Jag vill, du må tryggt lita därpå; Jag kan ock i min Allmagt göra alt hvad jag vill. Men vissheten om dessa grundvalar hämtas ingalunda hos de trogna allenast af Guds ord, och hans där uppenbarade egenskaper; den bestyrkes ock märkeligen, och göres li kasom lefvande i vår själ genom egen och andras förfarenhet. När syndaren i sin själa nöd, då honom om tröst varit stor ängslan, vederfarits med Apostelen Paulo barmhertighet, 1. Tim. 1:16,15. och han fått en försäkran i sin själ om barnaskapet,3 då kan han med trygghet och af egen erfarenhet säga: Ack! det är et fast ord,4 som man kan både lefva och dö uppå, at Jesus förbarmar sig öfver syndare. Han ser då tillbaka på sin förra synda vandel; så blifver han dervid straxt varse Guds långmodighets rikedomar. Stiger han några steg fram uti sin lefnad med vakande och upmärksamma ögon; så hämtar han dageliga prof af Guds godhet emot sig, som altid mer och mer styrker dess vaklande hopp. Men vandringsmannen låter icke denna sak allena bero uppå sin egen erfarenhet. Han läser med största nöje i Bibelen och andra vakra böcker, huru Gud i alla tider gjordt sina barn godt, och hulpit dem utur nöden: Han hör gärna andra Guds barn förtälja för sig huru den Allsmägtige hafver gjordt mägtig ting med dem.5 Luc. 1:49. Af alt sådant upeldas de trognas hopp; så at de upmuntra sig inbördes med en Paulo, hvilkens förtröstan blef, af de många exempel af Guds barn i gamla testamentet, som genom trona segrat öfver alla svårigheter, dem han nyss förut hade anfördt,6 helt brinnande, och säga med honom: Efter vi nu hafve om oss en så stor hop med vitne - - lät oss med tålamod löpa i den kamp, som oss förelagd är. Ebr. 12:1. Och med samma Apostel med et slags hjeltemod i trone säga: Efter vi nu sådant hopp hafve, äre vi mycket dristige.7
kan hvarken hopp eller förtröstan finna rum hos oss, utan där råder idel qval och förtviflan; men så snart vi märka någon möjelighet, at ernå det önskade goda, eller undgå et hotande ondt; så upgår äfven et hopp i vårt hjerta: Ju större denna möjeligheten visar sig för oss, ju större blifver ock straxt vårt hopp, och tvertom; hvaraf tydeligen ses, at förtröstan är intet annat, än det högsta hopp om det önskade goda. Lämpa vi nu detta allmänna begrepet till det hopp och den förtröstan, som blifver vår Christeliga pligt emot Gud; så är den intet annat än den trygghet, hvarmed vi helt och hållna öfverlämna oss och vårt väl i tid och evighet i den alt rådande Gudens händer, med försäkran at han, ehuru det ofta för oss synes hårdt och obegripeligit, intet annat gör och låter oss hända, än det, som är oss gagneligit och godt både här i tiden och förnämligast i evigheten. Nödvändigheten för oss arma menniskor af et sådant hopp till Gud visar sig dageligen. Vi vandra här i en jämmerdal, där plågor och olyckor möta oss dageligen, utan at vi kunna förutse dem, eller med all vår försigtighet afböja. Af uppenbarelsen äro vi öfvertygade därom, at en oändelig evighet möter oss i döden, där efter all vår förtjenst intet annat förestår, än en brännande plåga; hvad står här då at göra? om vi icke vilja handla aldeles såsom dårar, och blindtvis störta oss i elände, eller med en förskräckelig förtviflan öka våra plågor; blifver ju för oss i högsta måtto oumgängeligit, at fråga efter: hvem är det dock, som styrer alt detta? söka försoning med honom, och taga vår tillflygt under Hans vingars skugga; Ty vi måste bekänna med en David, och säga, Om Herren icke med oss vore, när menniskor, och äfven olyckor sig emot oss sättja; så upsvolge
Föregående avsnitt: Andra budordspredikan, § 21
Följande avsnitt: Andra budordspredikan, § 23
Platser:
Personer: David Paulus (Pawali, Saulus)
Bibelställen:
Teman: