Föregående avsnitt: Andra budordspredikan, § 16
Följande avsnitt: Andra budordspredikan, § 18
§. 17.
Så tydelig, och så högtideligen anbefalt, som denna pligten är, bör jag likväl därvid anmärka, at kärlekens egen natur är sådan, at den ej låter tvinga sig. En egendoms Herre kan väl befalla sin slaf eller lifegne, at göra det eller något annat, som han vill, och äfven tvinga honom till alt hvad möjeligit är, äfven at ställa sig såsom han älskade sin Herre; men han kan med all sin magt ej förmå eller truga honom, at uprigtigt älska sig; därtil fordras helt andra grunder. Således beror ock vår kärlek till Gud ingalunda blott af Hans befallningar; ty kärleken är en aldeles otvungen själens böjelse, at högakta det goda, derföre är det ganska angeläget at här upsöka de källor, hvarifrån denna hjertats lifliga verkan emot Gud upkommer hos oss. Vid närmare undersökning af denna vigtiga sak, blifva vi snart varse tre hufvudgrunder till vår kärlek emot Gud; af hvilka tvenne äro på Guds sida, men den tredje på vår egen. Den första, som upväcker vår kärlek till Honom, äro otvifvelaktigt Hans stora och oändeliga fullkomligheter, och i synnerhet Hans godhet. Menniskohjertat är så beskaffat, at det fattar behag och kärlek till de ting, hos hvilka vi blifve varse några fullkomlig1 som ropa till Honom, v. 6,9. och derföre rörd af kärleksfull vördnad upmuntrar sig och andra till denna välgörande Gudens lof, och säger: Sjunger til skiftes Herranom - - och lofver vår Gud med harpo. v. 7. Men ingenstädes synes denna Guds allmänna godhet hafva så intagit honom, som i den 136 Psalmen, där han upräknar Herrans stora under, och sjunger 26 särskilta gångor, at Hans godhet varar evinnerliga. Ps. 136. Den är ock i sanning så stor, at hvar och en, som känner den, ej annat kan, än älska Honom.
heter. Et vackert ansigte intager oss, en täck blomma behagar oss, och en liflig beskrifning om en prägtig lustgård rörer oss; skulle då icke Gud det aldrafullkomligaste väsendet förtjusa vårt hjerta, då vi allenast rätt lära känna Honom? Hela naturen talar för oss uttryckeligen om sin mästares visdom och allmagt; så at vi måste utbrista med David och säga: Vår Herre är stor, och stor är Hans magt, och thet är obegripeligit huru Han regerar. Ps. 147:5. Men det är i synnerhet godheten, som intager oss: den lyser öfver alt uti Hans undransvärda försorg för alla sina skapade ting, för den uslas föda, och det minsta kräkets underhåll, såsom David ytterligare bekänner i samma Psalm: Herren uprätter the elända. Han gifver boskapenom sitt foder, them unga korpomen,Den andra källan, hvarutur vår kärlek emot Honom härflyter, är mängden af Hans otaliga oss bevista välgärningar, såsom verkningar och påfölgder af Hans nyss omtalta godhet. De grymmaste djurens vildhet tämjas med välgärningar, och de ledas lika som med en naturlig drift, at älska sina välgörare. Skulle då menniskan, det förnuftiga väsendet, icke ledas at älska sin Gud? Hennes begrep äro många: alt hvad hon hafver, njuter eller önskar sig, tilldelas henne af den välgörande Guden. Hans välgärningar äro så stora och mångfalliga, at man svårligen kan föreställa sig någon menniska så vild och obevekelig, som ej bögdes at älska Honom, allenast hon kände rätt Hans godhet och ömma hjertelag emot sig, hvarmed Han många tusende gångor samlat glödande kohl på sina ovänners hufvud. Hans vänner känna dem, fast de aldrig hinna alla kännas; derföre lågar ock kärleken i deras hjertan emot Honom; så at de ofta utbrista med David, och säga: Hjerteliga kär hafver jag tig, Herre min starkhet, Herre min klippa, min borg, min Förlossare, min Gud, min tröst, then jag mig vid håller: min sköld och mins salighets horn, och mitt beskydd. Ps. 18:2,3.
Den tredje grundorsaken, som måste förmå oss, at älska Gud, är på vår sida, och består i hela vårt väsendes och välfärds beroende utaf Gud. Af Honom hafve vi, at vi äro och hvad vi äro. Välgärningar böja väl altid vårt hjerta till kärlek; men deras intryck hos oss blifver olika, alt som de äro oss mera eller mindre oumgängelige. Kunna vi umbära dem, är deras värkan mindre; men äro vi i sådant tillstånd, at hela vår välfärd är förlorad utom dem, få de et mångdubbelt värde hos oss. Ack! hvad äre vi dock utan Gud? Et intet, och om vi änn vore till; så måste vi ju i et ögnablick förgås utan Honom. Men, säger du, själen är ju odödelig: Jag svarar, lät den vara, hvad är den då? En syndaträl, en satans fånge, och en afgrunds brand i alla evighet. Ack! jämmer öfver all jämmer! ty utan Jesu jag förderfvas, utan Jesu nådesken, är mig alt till ångst och mehn.2 I nöden får välgärningen först sin rätta stämpel; säg då! o menniska, huru högt värde bör icke den godhet få, som bevises af Gud emot så usla, olyckeliga och ovärdiga? Månn så hårdt, så vildt hjerta kunna finnas i et menniskobröst, som icke skulle itändas at älska sin i all ting välgörande Gud och förbarmande Frälsare? Af dessa tre källor flyter kärleken till vår Gud.
Föregående avsnitt: Andra budordspredikan, § 16
Följande avsnitt: Andra budordspredikan, § 18
Platser:
Personer: David
Bibelställen:
Teman: