Edellinen jakso: Saarnaluonnoksia: Yhdestoista saarna
Seuraava jakso: Saarnaluonnoksia: Kolmastoista saarna
Kahdestoista saarna
Johdanto
§ 1 Jes. 55:1–2. Niin hartaasti kehottaa Herra Jumala kaikkia ahdinkoon joutuneita syntisiä ottaman vastaan ansaitsemattoman armon Kristuksessa.
§ 2 Nämä sanat selittävät ensinnäkin monilla vertauskuvilla tämän armon kalliin arvon, kun sitä kutsutaan vedeksi janoiselle, leiväksi ja maidoksi nälkäiselle ja viiniksi murheelliselle, ja samoin se erityisesti tarkoittaa kurjan syntisen vapauttamista
synnistä ja sen rangaistuksesta ja Jeesuksen vanhurskaudesta osalliseksi tulemista.§ 3 Toiseksi Herra kuvaa hyvin painokkaasti, kuinka tätä armoa ei anneta kenellekään maksua vastaan tai omien hyveiden ansiosta, vaan ilman vastinetta ja ilman rahaa, vain armosta, vaikka ihmiset luonnollisessa ylpeydessään mieluummin haluaisivat tarjota jonkinlaista omaa vanhurskautta tai ansiota vaihtokaupan vastineeksi.
§ 4 Kolmanneksi Jumala tarjoaa tämän armon yleisesti, suuremmille ja pienemmille syntisille, vanhemmille ja nuoremmille, sillä sanotaan, että se on kaikille, jopa armon halveksijoille, mikä mainitaan jakeessa 2,1 mutta ihmisten puolella siitä ei ole hyötyä muille kuin hengellisesti nälkäisille, janoisille ja murheellisille sieluille, jotka uskon kädellä ottavat vastaan ja omakseen tarjotun armon.
§ 5 Neljänneksi tämä armo tuo mukanaan moninaista onnellisuutta: te saatte nauttia parhaista herkuista,2 se tarkoittaa nauttia autuudesta ajassa ja ikuisuudessa.
§ 6 Näin rohkaisten käännyn teidän puoleenne, hyvät kuulijani, tänään, tulkaa3 jne. Olemme edellä kuvanneet, kuinka Jumala Henkensä kautta koettaa valmistaa ihmissydäntä armon vastaanottamiseen, tänään ajattelen nyt ikään kuin kattaa tämän Herran rikkaan armopöydän, joka on täytetty kaikenlaisilla autuuden ruokalajeilla ja voimakkailla virvokkeilla, jotka sisältyvät merkillepantavaan sanaan vanhurskauttaminen, ja kutsua teidät, kolmiyhteisen ja kaikkein hyväätekevimmän Jumalan sekä teidän Vapahtajanne Jeesuksen nimessä, tänään syömään ja juomaan siitä, niin että teidän sielunne tulevat kylläisiksi tästä taivaallisesta mielihyvästä. Rakkaat kuulijat! Miten on mahdollista, että näen monen teistä seisovan ja harkitsevan, neuvottelevan vanhan Aatamin ja maailman kanssa ja alkavan vetäytyä taaksepäin? Voi! Miksi punnitsette hopeaa maksuksi4 jne. Jeesushan itse käskee Matt. 6:33: Etsikää ennen kaikkea jne. Tulkaa siis kaikki armonetsijät virvoittamaan itseänne tänään tähän Herramme Jeesuksen valmistamaan autuuden pöytään, ja sinä itse, uskollinen Vapahtaja, varusta sinun vähäinen lähettilääsi armolla ja viisaudella, jotta hän toimisi uskollisena ja ripeänä asianhoitajana sinun puolestasi. Isä meidän jne.
Teksti: kolmas uskonkappale.
Käsittely
Aion tänään Jumalan armon kautta esitellä erittäin tärkeän vanhurskauttamisen opin.
Tämä kappale on käsitelty 3. saarnan §:ssä 2,5 vaikka järjestystä on hieman muutettu.
§ 7 Tässä selitetään ja kuvataan ensin itse vanhurskautus, jota kuvausta valaistaan ja todistetaan useilla Raamatun kohdilla.
§ 8 Asian lähemmäksi valaisemiseksi selitetään erityisesti ensinnäkin vanhurskaaksi tekevä persoona, kolmiyhteinen Jumala, joka on itse luoja, lainsäätäjä ja tuomari.
§ 9 Tässä pannaan merkille toiseksi, että Jumalan puolelta meidän vanhurskauttamisemme perusta on hänen ikuinen armonsa
ja laupeutensa. Hän laati ja pani toimeen suunnitelmansa meidän pelastamiseksemme.§ 10 Kolmanneksi, että meidän puoleltamme vanhurskauttamisen pohjana tai tuomioperusteena on Kristuksen kärsimys ja täyttymys meidän edestämme, mutta ei suinkaan meidän suurempi tai vähäisempi vanhurskautemme.
§ 11 Neljänneksi, että persoona, joka vanhurskautetaan, on kurja syntinen, joka on ansainnut kuoleman.
§ 12 Viidenneksi järjestys, että syntisen on täytynyt antaa Jumalan voiman johtaa itseään todelliseen ja elävään uskoon Vapahtajaansa Jeesukseen.
§ 13 Kuudenneksi selitetään vanhurskauttamisen luonne ikäänkuin tuomioistuimen toimenpiteenä, jossa tuomarina istuu sydämet tarkastava Jumala. Hänen pyhä muuttumaton sanansa laissa ja evankeliumissa on tuomion ohjenuora. Kurja syntinen, joka uskossa on turvautunut Jeesukseen, on tuomiolle asetettu henkilö. Paholainen esitetään Raamatussa, Job 1. luku ja Ilm. 12:10, uskovien syyttäjänä, Jeesus Kristus meidän asianajajanamme ja puolustajanamme 1. Joh. 2:1.
§ 14 Päätös sisältää, että syntinen on 1) vapaa synneistään, miten lukuisia ja suuria ne ovatkaan, 2) että hän on täysin pyhä ja vanhurskas Jumalan silmissä, 3) että hänet on täysin vapautettu monien syntiensä kaikista rangaistuksista, 4) hänet julistetaan oikeutetuksi siunatun Jumalan lapsen osaan
ja osalliseksi kaikesta siitä koituvasta autuudesta.§ 15 Lopulta, seitsemänneksi, panemme merkille joitakin erityisiä vanhurskauttamiseen sisältyviä ominaisuuksia, nimittäin, että 1) kun kutsu, valaistuminen ja uudestisyntyminen Jumalan Hengen toimesta tapahtuvat vähitellen, niin vanhurskauttaminen tapahtuu yhdessä silmänräpäyksessä, juuri silloin kun syntinen uskossa omaksuu ja ottaa vastaan Jeesuksen sovituksen. 2) Vanhurskauttamisessa ei ole mitään eri asteita, vaan se on täydellinen vapautus. Ei ole olemassa enemmän tai vähemmän vanhurskautettuja, vaan on joko täysin vapaita tai täysin sidottuja, minkä osoittavat niin useat raamatunkohdat kuin asian oma luonnekin. 3) Se kestää muuttumattomana niin kauan kuin ihminen ei lankea pois uskosta, mutta jos näin tapahtuu, se menetetään samalla kokonaan Hes. 18:26–27.
Sovellutus
§ 16 Hyvät kuulijani, mitä sanotte nyt tähän? Onko tuo onnellinen hetki jo osunut teidän kohdallenne? Silloin minun on ylistettävä teidän autuuttanne Ps. 32:1–2.
§ 17 Mutta te saatatte vastata minulle: miten me voimme tietää sen, sillä sehän tapahtuu Jumalan luona? Minä kerron teille, että te voitte kolmen tuntomerkin avulla saada varmuuden tästä; sillä Jumala varjelkoon meitä, että olisimme epätietoisia tästä asiasta! Ensinnäkin te tiedätte sen siitä, onko teillä elävää uskoa vai ei; jos teillä on, niin teidät on myös vanhurskautettu, ja päinvastoin. Toiseksi Jumala ei suinkaan jätä armoa etsiviä lapsiaan epätietoisuuteen tästä
asiasta, vaan virkistää heidän sielunsa lohduttavalla vastauksella: sinun syntisi ovat anteeksiannetut Matt. 9:2. Kaikkia ilon liikahduksia, jotka kutsun ja ensimmäisen herätyksen yhteydessä huomataan, ei voi kuitenkaan pitää varmoina tuntomerkkeinä. Ja kolmas tuntomerkki on tämä: te huomaatte vanhurskauttamisen vaikutuksen itseenne siitä, että te inhoatte syntiä ja noudatatte Jumalan käskyjä.§ 18 Jos näitä tuntomerkkejä ei ole, niin asiat ovat huonosti. Kääntykää silloin Jeesuksen nimissä, etsikää tätä ansaitsematonta armoa nöyrän synninsurun ja elävän uskon kautta, mutta ei oman vanhurskauden kautta.
§ 19 Te Jumalan lapset, lohduttautukaa päivittäin tällä Jeesuksen teille antamalla vapaakirjeellä. Säilyttäkää se hyvin uskon ja pyhityksen avulla, niin että teillä olisi se mukananne kalliilla kuoleman hetkellä, niin että voitte tuomiopäivänä näyttää sen koko maailman tuomarille, jolloin hän erehtymättä tunnistaa sen omalla verellään kirjoitetuksi ja haluaa johtaa teidät yhdessä kaikkien muiden siunattujen lastensa kanssa vanhurskauden ikuisille asuinsijoille. Aamen.
Edellinen jakso: Saarnaluonnoksia: Yhdestoista saarna
Seuraava jakso: Saarnaluonnoksia: Kolmastoista saarna
paikat:
Henkilöt:
Raamatunkohdat:
Aiheet: