Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Katekismussaarnoja: Kolmas saarna

Kolmas katekismussaarna, § 15

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 15

Apostolisessa uskontunnustuksessamme on vielä kaksi Pyhän Hengen vaikutusta jäljellä, nimittäin kuolleiden ylösnousemus sekä iankaikkinen elämä, joita kumpaakin meidän tulee lyhyesti selvittää. Nämä kaksi tekoa Luther liittää Isossa katekismuksessaan yhteen edellisten kanssa. Edelliset ovat hänen mukaansa niitä Pyhän Hengen virkoja ja tekoja, joiden kautta hän jo täällä maan päällä aloittaa pyhityksen ja kasvattaa sitä päivittäin. Mutta kun meidän ruumiimme maatuu, hän täydellistää sen yhdessä silmänräpäyksessä, ja tässä pyhityksessä hän sitten pitää meidät ikuisesti, mikä tapahtuu näiden uskontunnustuksen kahden viimeisen kohdan kautta, siis kuolleiden ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän kautta. Tästä näemme, että uskovien täydellinen pyhitys alkaa jo heti kuolinhetkellä, mistä Vapahtaja Jeesuksen sanat katuvalle ryövärille ristillä meidät täysin vakuuttavat: Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa Luuk. 23:43. Vielä lujemmin tämän vahvistavat Stefanoksen sanat, kun tämä kuolleessaan Jeesuksen rakkauden ja hänen nimensä tunnustamisen vuoksi huutaa: Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni Ap. t. 7:59, niin että me voimme Paavalin tavoin sanoa: Minulle elämä on Kristus ja kuolema on voitto Fil. 1:21. Mutta heidän onnellisuutensa ei tule täydelliseksi ennen kuin kuolleiden ylösnousemuksessa, jolloin uskovat pääsevät ruumiillisesti ja sielullisesti täysin nauttimaan koko taivaallista autuutta. Suunnatkaamme siksi ajatuksemme ensinnä tähän uskontunnustuksemme tärkeään kohtaan, että kaikki kuolleet nousevat viimeisenä päivänä ylös. Jotta ymmärtäisimme oikein tämän ilmoitetun totuuden, meidän tulee ensin tarkata itse ylösnousemuksen luonnetta. Se on suuren Jumalan kaikkivaltiuden teko, jolla hän tekee meidän luonnollisesti kuolleet ruumiimme jälleen eläviksi. Tämä Jumalan kaikkivaltiuden toimi on itse asiassa aivan yksinkertainen, sillä kun hän haluaa sitä, niin se on tehty. Mutta ymmärtääksemme asian tarkemmin meidän on tarpeen jakaa se viiteen eri toimenpiteeseen. Ensimmäinen on se, että Jumala kaikkiviisaudessaan ja kaikkivaltiudessaan kerää itse kunkin ruumiiseen kaikki ne osat, joista se on aiemmin koostunut ja jotka ruumin hajotessa ovat joutuneet erilleen. Toiseksi hän kokoaa näistä osista jälleen kunkin ihmisruumiin yhteen ja muovaa sen sellaiseksi kuin se aiemmin oli, niin että jokaisella on omansa. Kolmanneksi näihin ruumiisiin herätetään ja aikaansaadaan luonnollinen elämä, toisin sanoen toiminta- ja liikuntakyky. Neljänneksi ne saavat joitain henkisiä ominaisuuksia, tai niistä tulee luonteeltaan toisenlaatuisia kuin ne olivat olleet kuolevaisuudessa, niin kuin apostoli Paavali varsin selvästi sanoo 1. Kor. 15:35–50. Viides seikka on lopuksi se, että itse kunkin sielu yhdistetään ruumiiseensa vastaanottamaan tuomiopäivänä Jumalan määräämän palkkion, joko ilossa tai kadotuksessa. Toiseksi meidän tulee myös ajatella, miten tämä Jumalan suuri ihmetyö on oikein mahdollinen. Tässä ei ole kysymys siitä, pystymmekö käsittämään miten suuri Jumala tulee sen tekemään: ei, se on kaukana meidän ymmärryksemme yläpuolella. Tässä on meidän asianamme vain tutkia, onko siinä jotain, joka on niin ristiriidassa itsensä kanssa, että sellainen ylösnousemus olisi täysin järjetöntä. Ja kun ajattelemme asiaa, emme kykene havaitsemaan mitään sellaista järjettömyyttä, sillä kuka voisi kieltää kaikkitietävältä Jumalalta kyvyn tunnistaa ja erottaa toisistaan itse kunkin ruumiin eri osat, jotka hajotessaan ovat saaneet toisenlaisen ulkomuodon, mutta jotka eivät itsekseen voi koskaan siirtyä olemattomuuteen, mistä ne luomisessa ensimmäistä kertaa tuotiin esille. Tai kuka voisi kieltää kaikkivaltiaalta Jumalalta kyvyn koota pikaisesti nämä ruumiit uudelleen samoista osista, jotka hän on aiemmin luonnon järjestyksen mukaisesti vähitellen valmistanut? Ja vaikka uskonnon pilkkaajat menevät pikkumaisuuksiin siitä, miten yhden ihmisruumiin hajonneet osat voivatkin liittyä johonkin toiseen, ja koettavat tämän kautta tehdä kristittyjen ylösnousemususkon naurettavaksi, niin väitteet kumotaan helposti, koska sen paremmin he itse kuin kukaan muukaan ei kykene selvittämään, mistä kunkin ruumiin varsinainen olemus muodostuu, eikä siten milloinkaan voida todistaa, että jotain olennaista yhdestä ruumiista voisi koskaan välittyä muiden olemukseen. Tästä kristittyjen kannattaa lukea tarkoin erityisesti apostoli Paavalin äsken mainitsemamme merkittävä selvitys 1. Kor. 15. Olemme näin osoittaneet, että kuolleiden ylösnousemus on mahdollinen, mutta tämä ei riitä, vaan täytyy myös todistaa, että se on todellisuutta, mikä on kolmas tässä eteemme tuleva asia. Mutta sen tulee tapahtua vain ilmoituksen kautta, sillä vaikka järki oikeuttaa sekä rangaistuksen että palkkion sekä ruumiille että sielulle tämän elämän jälkeen, se ei itsestään kuitenkaan tunne tätä totuutta millään tavoin. Mutta pyhä Raamattumme asettaa sen kaiken epäilyksen ulkopuolelle. Jumala sanoo profeetta Danielin kautta: Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun Dan. 12:2, ja meidän kunnioitettu Vapahtajamme: Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat Ihmisen Pojan äänen. He nousevat haudoistaan – hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen1 Joh. 5:28–29. Saman tunnusti myös apostoli Paavali rohkeasti maaherra Felixin edessä ja vakuutti että hänellä oli sama toivo Jumalasta kuin juutalaisilla, nimittäin että Jumala herättää kuolleista niin hurskaat kuin jumalattomat Ap. t. 24:15, ja tämän nojalla on vastaansanomatonta, että kaikki kuolleet tulevat nousemaan ylös. Mutta siihen, että ne nousevat ylös omissa ruumiissaan, näyttää itse järkikin meidät johdattavan, jos vain hyväksymme ylösnousemuksen totuuden, sillä muutoin vieraat ruumiit kärsisivät syyttömästi tuomittujen tuskia ikuisuudessa tai uskovien ruumiit osallistuisivat iloon ilman että olisivat kamppailleet kirkkauden kruunustaan. Jumalan oikeamielisyys sitä vastoin vaatii, että se ruumis ja ne ruumiinjäsenet, jotka ovat syntiä tehneet, saavat myös rangaistuksen, ja ne uskovien ruumiinjäsenet, jotka täällä oli uhrattu Vapahtajansa Jeesuksen palvelukseen, jakavat ikuisuudessa sielujensa kanssa taivaan ilot. Tällainen usko oli jumalaapelkäävällä Jobilla, kun hän sanoo: Sitten kun tämä nahka on yltäni raastettu, saan lihassani nähdä Jumalan2 Job 19:26. Mutta ruumiimme ei kuitenkaan tule olemaan sellainen kuin mikä se on nyt kuolevaisuudessa, vaan kirkastettu, kuten apostoli Paavali vakuuttaa, kun hän tekee filippiläisilleen tiettäväksi, että Jeesus Kristus kirkastaa meidän kurjan ruumiimme oman kirkastetun ruumiinsa kaltaiseksi3 Fil. 3:21. Lopuksi, neljänneksi, voimme todeta jotain myös ylösnousemuksen syistä. Niitä on kaksi. Uskovien ylösnousemuksen perusteen löydämme Vapahtajamme kalliista palveluksesta, jonka he täällä kuolevaisuudessa ovat elävästi uskoen omaksuneet ja ottaneet omakseen. Ruumiillinen kuolema on toki rangaistus synnistä, joka myös uskovien on kohdattava, mutta koska Jeesus on voittanut kuoleman ja ottanut pois siihen vaikuttavan syyn, synnin, ja kun se vanhurskauttamisessa on heiltä täydellisesti otettu pois, niin kuolemalla ei ole mitään mahtia pitää heitä vallassaan, vaan hänen vuokseen, joka on ylösnousemus ja elämä, myös he tulevat nousemaan ylös ja elämään hänen kanssaan ikuisesti. Sitä vastoin jumalattomien ylösnousemukselle ei voi olla muuta syytä kuin Välittäjämme sovitustyön tarkoituksellinen halveksunta, johon nähden Jumalan oikeamielisyys vaatii, että ne jotka ovat ruumiillaan ja sielullaan tehneet syntiä, tulevat myös molempien osalta kohtaamaan ikuisuudessa ne piinat, jotka he ovat päällensä vetäneet.

Olkoon siis tämä totuus aina syntisten silmien edessä ja vieköön heiltä röyhkeyden pahan tekemiseen, herättäköön tämä uinuvan omantunnon ajoissa vakavasti harkitsemaan, miten heidän tulevaisuudessa käy. Eikä teille Jumalan lapsille mikään voi olla lohdullisempaa kuin että usein ajattelette iloisen ylösnousemuksenne päivää ja sen vuoksi kilvoittelette säilyttääksenne sekä ruumiinne että sielunne sellaisina, ettei maailma niitä turmele. Sen päivän ajatteleminen keventää vaivojanne. Ja siinä on teille kaikkien kärsimysten ja katoavaisuuden äärimmäinen raja: kun ne alkavat painaa teitä, niin nouskaa ajatuksessanne niiden ohikiitävien hetkien yläpuolelle, jotka teillä täällä kuolevaisuudessa on vielä jäljellä elettävänä, tarkastelemaan tätä ikuisuuden ihanaa aamua. Silloin sumu, joka täällä niin usein teitä harhauttaa, pakenee silmienne edestä, ja teidän surunpäivänne lyhenevät. Kun velttous ja uni valtaavat teidät autuuden tiellä, niin olkoon ajatus kuolleiden ylösnousemuksesta teidän jokapäiväinen herättäjänne, ja kun tämän ohikiitävän aikamme houkuttelevat nautinnot tulevat eteenne ryöstääkseen sydämenne, jonka olette uhranneet Lunastajallenne, niin rientäkää ajan kirjasta lukemaan, kuinka vähäiset hetken huvit valmistavat raskaita, pitkäaikaisia vaivoja, kuinka kuolema riistää heiltä kaikki heidän jumalansa ja ylösnousemus herättää heidät keskelle sietämättömän polttavia liekkejä.


  1. 1992/muokattu
  2. 1938/muokattu
  3. kääntäjän suomennos

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: