Edellinen jakso: Kolmas katekismussaarna, § 3
Seuraava jakso: Kolmas katekismussaarna, § 5
§ 4
Tästä Jumalan Hengestä tunnustamme, että me uskomme häneen samalla tavalla kuin Isään ja Poikaan.1 yhdistää molemmat jälkimmäiset uskonkappaleet ensimmäiseen, niin että se kuuluu: uskomme Jumalaan Pyhään Henkeen. Yhtälailla oli jo vanhoina aikoina niitä, jotka halusivat kieltää kolmannen persoonan jumaluuden, niin että oikeinuskovat eräässä Konstantinopolin yleisessä kokouksessa joutuivat tarkemmin selittämään tätä kohtaa, jossa he tunnustavat: Me uskomme myös Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, – – – jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan.2 Tässä häntä samalla tavoin kuin Kristusta toisessa uskonkappaleessa kutsutaan Herraksi, millä vahvistetaan hänen jumaluutensa, mitä myöhemmin tarkennetaan meidän velvollisuudellamme palvella häntä Jumalana. Tässä suhteessa me myös siinä tunnustuksessa, joka on saanut nimen athanasiolainen, nimenomaan tunnustamme hänet Jumalaksi, kun sanomme: Isä on Jumala, Poika on Jumala, Pyhä Henki on Jumala,3 jotka kaikki uskontunnustukset meidät evankelis-luterilainen kirkkomme tunnustaa ja on Augsburgin tunnustuksessa omikseen hyväksynyt. Mutta kun meidän oikean uskomme perusta on Jumalan Hengen kautta ilmoitetussa sanassa, jonka pyhät Jumalan miehet ovat puhuneet ja kirjoittaneet, saman Hengen koskettamina, niin meidän pitää uskomme varmistamiseksi apostoli Pietarin neuvon mukaisesti ennen muuta säilyttää sitä niin kuin pimeässä loistavaa lamppua4 2. Piet. 1:19. Tämän lähteen pohjalta Pyhän Hengen jumaluus voidaan varmimmin osoittaa, ja niin täysin varmasti, että heti kun olemme omaksuneet ja tunnustaneet Pyhän kirjan totuuden ja jumalallisen ilmoituksen, niin samalla meidän täytyy myös tunnustaa Pyhä Henki tosi Jumalaksi. Sillä ensinnäkin huomaamme, että hänellä monessa paikassa sanotaan olevan täysin jumalallisia vaikutuksia, joita ei voi olla millään luodulla olennolla, kuten tämän maailman luominen, josta Daavid sanoo, että Jumala on tehnyt tähtien joukot suunsa henkäyksellä,5 mikä tarkoittaa Pyhää Henkeä Ps. 33:6. Eräs Jobin ystävistä, Elihu, todistaa ja sanoo: Jumalan henki on minut tehnyt, Kaikkivaltiaan henkäys antaa minulle elämän Job 33:4. Mikä kaikista luoduista, enkeleistä tai ihmisistä, hallitsijoista tai maailman viisaimmista taiteilijoista, on ollut kykenevä antamaan ihmiselle olemuksen tai tekemään kuolleen ruumiin eläväksi? Ei, sellainen kuuluu vain Jumalalle. Hänen työkseen luetaan myös kallisarvoinen uudesti syntymisen työ, joka on yhtä suuri jumalallinen työ kuin maailman luominen konsanaan, kuten silloin, kun Vapahtaja sanoo Nikodemokselle, että hän syntyisi uudestaan Pyhästä Hengestä Joh. 3:5. Samoin hänen töikseen luetaan pyhitys ja uudistuminen, kuten silloin, kun apostoli Paavali puhuu Tit. 3:5 uudestisyntymisen pesusta ja Pyhän Hengen uudistuksesta,6 ja Hengellisten lahjojen antaminen, silloin kun hän sanoo 1. Kor. 12:13: sillä meidät kaikki on yhdessä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi, ja se on moninaisilla lahjoilla koristeltu. Ja lopulta hän asettaa piispoja ja pappeja Kristuksen seurakuntaan, jonka hän on verellään lunastanut7 Ap. t. 20:28. Mutta ei riitä, että hänellä katsotaan olevan tällaisia vaikutuksia; hänellä tunnustetaan olevan myös täysin jumalallisia ominaisuuksia. Kuningas Daavid kuvaa hänet kaikkitietäväksi ja kaikkialla läsnä olevaksi kysyessään erityisen painokkaasti: Minne voisin mennä sinun henkesi ulottuvilta, minne voisin paeta sinun edestäsi? Hän tarkoittaa, että turha minun on koettaa piiloutua mihinkään, jossa sinun Henkesi ei näkisi ja tuntisi minua, sillä hän on kaikkialla läsnä, ja vielä edelleen: Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut Ps. 139:7,16. Apostoli Paavali käyttää tätä kaikkitietävyyttä perustotuutena, jolle hän rakentaa monia muita, kun hän sanoo, että Jumala on Henkensä kautta ilmoittanut uskovilleen heidän osakseen tulevan sanoinkuvaamattoman ihanuuden, sillä Henki, hän sanoo, tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet 1. Kor. 2:10. Hän on myös totuudellinen tai Totuuden Henki, Vapahtajan omien sanojen mukaan, joka johtaa teidät tuntemaan koko totuuden Joh. 16:13. Edelleen vakuutumme hänen jumaluudestaan vertailemalla tarkoin Vanhan ja Uuden testamentin ilmauksia Jumalasta, jolloin huomaamme, että sen, minkä edellisessä sanotaan olevan Jumalan itsensä, sanotaankin jälkimmäisessä olevan Pyhän Hengen tekemää, ja koska nämä uusi ja vanha liitto eivät voi olla ristiriidassa keskenään, niin tästä seuraa, että Pyhän Hengen täytyy myös olla todellinen Jumala. Se nähdään selvästi asiayhteydestä, jossa Jumala itse johtaessaan Israelin lapsia pois Egyptistä puhui Daavidin kautta ja sanoi: Kuulkaa tänä päivänä, mitä hän sanoo: – – – Älkää paaduttako sydäntänne Ps. 95:7–8. Ja apostoli Paavali puolestaan vakuuttaa, että Pyhä Henki sanoi sen8 Hepr. 3:7. Pyhä Herra Sebaot käski profeetta Jesajan saarnaamaan Juudean kansalle: Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä ymmärtäkö Jes. 6:9. Mutta Paavali saarnasi Roomassa ja sanoi, että nämä sanat lausui Pyhä Henki Ap. t. 28:25. Vielä selvemmin varmistumme tämän totuuden varmuudesta, kun näemme, että Pyhää Henkeä ei ainoastaan verrata muihin jumaluuden persooniin vaan hänen sanotaan myös olevan täysin yhtä niiden kanssa. Luotu olento voi olla miten jalo tahansa, mutta sitä ei voida koskaan verrata ikuiseen Jumalaan. Mutta Vapahtaja käski opetuslapsiaan kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt. 28:19, mistä siten seuraa, että Pyhän Hengen täytyy olla yhtä ja samaa jumalallista olemusta muiden persoonien kanssa. Ja apostoli Johannes ei vain luettele samat jumaluuden persoonat, vaan sanoo myös selkeästi, että ne kolme ovat yksi, siis yksi ja sama jumalallinen olemus, ja yksi Jumala 1. Joh. 5:7.9 Mutta meidän ei kauempaa tarvitse koota ylimääräisiä todisteita asiasta, jonka Pyhä kirja ratkaisee selvin sanoin. Kuningas Daavid, suuri Herran profeetta ja Israelin ihana runoilija, sanoo viimeisessä merkittävässä puheessaan, että Herran Henki on puhunut hänen kauttaan, minkä hän heti selittää toisin sanoin ja sanoo, että hänelle oli puhunut itse Israelin Jumala10 2. Sam. 23:2–3. Ja apostoli Pietari todistaa petolliselle Ananiaalle, että antaessaan vääriä tietoja omaisuudestaan tämä oli valehdellut Pyhälle Hengelle. Ja heti sen jälkeen, kun hän halusi näyttää kuinka suuri tämän rikkomus oli, hän sanoo, että Ananias ei valehdellut vain ihmisille vaan Jumalalle Ap. t. 5:3–4. Tällä hän selvästi tuo esille, että Pyhä Henki oli tosi Jumala, yhtä korkea ja pyhä kuin muutkin persoonat. Mutta myöskään apostoli Paavali ei ole jättänyt ilmoittamatta meille tätä kallisarvoista totuutta, sillä hän kirjoittaa tästä korinttilaisilleen näin: Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja Jumalan Henki asuu teissä 1. Kor. 3:16. Hän sanoo ensin, että uskovat olivat Jumalan oma temppeli; miksi näin? Aivan, hän vastaa, siksi että Jumalan Henki asui heissä. Tästä kaikesta ymmärrämme selvästi, että meidän kristillinen kirkkomme perustellusti tunnustaa, että hän on Herra ja eläväksi tekijä, jota siksi pitää yhdessä Isän ja Pojan kanssa palvoa ja rukoilla ja yhtä lailla kunnioittaa. Kunpa kukaan meistä ei rohkenisi valehdella Jumalan Pyhälle Hengelle, tehdä häntä murheelliseksi tahallisilla synneillä tai asettua vastustamaan hänen armonvaikutuksiaan niin kovettuneina kuin Stefanoksen kuulijat tekivät!11
Nyt sanomme Isästä nimenomaisesti, että hän on Jumala. Toista persoonaa kutsutaan meidän Herraksemme, jota meidän siksi tulee palvella Jumalana. Samoin kolmas uskonkappale tarkoittaa, että me uskomme yhteen Jumalaan Pyhään Henkeen, jossa merkityksessä myös-sana
Edellinen jakso: Kolmas katekismussaarna, § 3
Seuraava jakso: Kolmas katekismussaarna, § 5
paikat: Augsburg Egypti Juudea Konstantinopoli Rooma
Henkilöt: Ananias Daavid Elihu Job Johannes Nikodemos Paavali Pietari
Raamatunkohdat:
Aiheet: