Edellinen jakso: Kolmas katekismussaarna, § 12
Seuraava jakso: Kolmas katekismussaarna, § 14
§ 13
Mutta riensimme edelleen eteenpäin tarkastelemaan viidenneksi sitä Pyhän Hengen armontyötä ihmisessä, joka on pyhitys, ja joka siten on täysin autuuttavan uskon seurausta, aivan kuten vanhurskauttaminenkin, mutta kuitenkin sillä erolla, että vanhurskauttaminen tapahtuu Jumalassa mutta uudesti syntyminen tai pyhitys ihmisessä, ja että edellinen tapahtuu kerralla, yhdessä silmänräpäyksessä, mutta jälkimmäinen vähitellen niin kauan kuin ihminen elää ja pysyy armossa. Se seuraa kyllä aina ja erottamattomasti vanhurskauttamista, mutta sen ei tästä huolimatta varsinaisesti voida sanoa johtuvan siitä, vaan elävästä uskosta, ja se rakentuu oikeastaan uskovan sielun vakavasta tarkoituksesta ja innokkaasta pyrkimyksestä kaikissa asioissa tehdä Jumalan tahto ja uskollisesti noudattaa hänen pyhiä käskyjään ja määräyksiään. Jonkin pyhittäminen on sen erottamista tavallisesta käytöstä ja jättämistä Jumalan palvelukseen. Tässä uskolliset Jumalan lapset erottautuvat ruumiillaan ja sielullaan aiemmasta syntisestä vaelluksestaan, paholaisen ja maailman rakkaudesta,1 1. Tess. 4:7, ja kun hän rohkaisee korinttilaisiaan sanoen: Rakkaat ystävät! – – – Meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle 2. Kor. 7:1. Tätä kutsutaankin aiheellisesti uudistumiseksi ja tällä nimityksellä on perusteensa itse asiassa, sillä jonkin uudistaminen on sama asia kuin antaa turmeltuneelle ja huonontuneelle asialla takaisin sen aikaisempi loisto ja arvo. Kun tiedämme, kuinka synti on perusteellisesti riistänyt meiltä sen kauneuden ja täydellisyyden, jonka me luomisessa aluksi saimme ja jota kutsuttiin Jumalan kuvaksi, niin ymmärrämme helposti, mitä uudistuminen pitää sisällään, nimittäin että se nostaa kadotetun Jumalan kuvan uudelleen esille meissä. Tässä merkityksessä apostoli Paavali käyttää painokkaasti tätä ilmausta kolossalaisilleen ja kehottaa heitä näin: Riisukaa yltänne vanha minänne kaikkine tekoineen ja pukeutukaa uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kuvakseen2 Kol. 3:9–10. Huomaamme tässä seuraavat seikat, nimittäin ensinnäkin, että pyhittymisemme todellinen syy on pyhä kolmiyhteinen Jumala. Paavali sanoo: Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan, hän eikä kukaan muu oli se, joka kykeni saamaan aikaan pyhityksen uskovissa 1. Tess. 5:23. Siksi havaitsemme, että tämä luetaan milloin yhden, milloin toisen jumaluuden persoonan työksi. Isä myöntää Vapahtajallemme Jeesukselle tämän armontyön, kun hän kutsuu tätä viinitarhurikseen ja sanoo, että jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa, siis armollaan vahvistaa niitä ja edistää niiden kasvua, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän Joh. 15:1–2. Paavali puolestaan sanoo Vapahtajasta, että hän seurakunnan oikeana päänä antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen Ef. 5:25–26, ja toisessa paikassa hän laskee tämän armontyön kuuluvaksi Pyhälle Hengelle, kun hän sanoo pyhityksestämme, että Pyhä Henki uudisti meidät Tit. 3:5. Tässä minun on myös muistutettava, että tätä pyhitystä voidaan tarkastella kahdella tavalla: nimittäin suhteessa itse Jumalan armovaikutuksiin, joita käytetään uskoviin, tai sitten suhteessa siihen todelliseen muutokseen ja parannukseen, joita heidän sydämissään sen kautta tapahtuu *). Raamattu käsittelee pyhitystä molemmissa merkityksissä. Niin kuin silloin, kun apostoli liittää pyhityksen työn yksin Jumalaan ja sanoo filippiläisilleen: Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa Fil. 2:13. Vapahtaja itse sanoo uskovilleen, että ilman häntä he eivät voisi tehdä ja saada aikaan mitään hyvää Joh. 15:5. Mutta toisissa kohdissa pyhityksestä taas puhutaan sellaisena, joka meidän itsemme tulee suorittaa, vaikkei suinkaan omin, vaan Jumalan meille uudestisyntymässä suomin voimin. Paavali kehottaakin roomalaisiaan Jumalan armahtavaan laupeuteen – – –, niin että he eivät mukautuisi tämän maailman menoon, vaan muuttuisivat, uudistuisivat mieleltään3 Room. 12:1–2, ja samoin hän kehottaa heprealaisiaan sanomalla: Pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa Hepr. 12:14. Toiseksi huomaamme, keissä tämä uudistuminen tapahtuu, nimittäin niissä, jotka uskossa Jeesukseen Kristukseen ovat uudesti syntyneet ja jotka sama usko on tehnyt Jumalan edessä vanhurskaiksi; sillä aina siihen asti kun uskon elämä on syttynyt heidän sydämissään, he ovat kuolleet synnissä eikä heillä ole ollut halua tai voimaa pyrkiä Jumalalle mieluisaan pyhitykseen. Kun syntisen silmät avautuvat elävästi näkemään syvän turmeluksensa ja synnin kauhu syntyy heidän sydämissään, he kyllä lopettavat syntisen menonsa, mutta heillä ei milloinkaan ole voimaa siihen, että he halukkain sydämin tottelisivat Vapahtajaansa, ennen kuin heidän sielussaan syntyy uskon kautta hengellinen elämä uudestisyntymässä, jossa ymmärrys valaistaan ja tahto voimakkaasti taivutetaan palavaksi rakkaudeksi Vapahtajaan ja hänen käskyjensä halulliseen tottelemiseen. Tämä uudistuminen tapahtuu ihmisessä molempien sielun kykyjen suhteen. Ymmärrys omaksuu päivä päivältä enemmän hengellistä valoa taivaallisista totuuksista, mutta erityisesti omasta ja hänen Vapahtajansa ylitsevuotavasta rakkaudesta. Tahto taas taivutetaan yhä enemmän pois synnistä ja tämä maailman haihtuvasta turhuudesta, mutta sitä vastoin se suuntautuu lähemmin Vapahtajaansa, hänen rakastamiseensa ja uskolliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan. Tahto saa hartaan halun Jumalan lakiin, halun noudattaa sen määräyksiä, jotka ennen olivat sille niin vaikeita. Tahto kuolettaa joka päivä vanhan Aatamin ja kilvoittelee ollakseen otollinen Vapahtajalleen, ja kaikkien sen tekojensa suurin edistävä voima on Kristuksen rakkaus, joka pakottaa uskovat halukkaaseen kuuliaisuuteen ja tottelemiseen, niin että he sanovat Paavalin tavoin: Hän on kuollut kaikkien puolesta, jotta ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen vaan hänelle, joka on kuollut ja noussut kuolleista heidän tähtensä 2. Kor. 5:15. Tämä sielun pyhitys pyhittää myös uskovien ruumiin kaikissa sen taipumuksissa ja toimissa karttamaan lihan tekoja, jotka sotivat sielua vastaan, sekä hillitsemään aistilliset himonsa, niin etteivät he uhraa ruumiinjäseniään jumalattomuuteen vaan käyttävät niitä Jumalan ja Vapahtajansa palvelemiseksi ja kiitokseksi. Tähän apostoli kehotti efesolaisiaan tällä tavoin: Teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma. Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää Ef. 4:22–24. Samoin kehottaa Pietari uskoviaan rohkaistessaan heitä: Puhdistautukaa totuudelle kuuliaisina elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa4 1. Piet. 1:22. Kolmanneksi panemme merkille välineet, joiden kautta tämä pyhitys uskovissa saadaan aikaan ja pidetään voimassa, nimittäin ensinnäkin Jumalan sana, jossa evankeliumi oikeana elämän sanana on tärkein asia, mutta myöskään laki ei ole vailla suurta hyötyä. Toiseksi pyhät sakramentit ja kolmanneksi rukous sekä lopuksi oikea kristillinen valppaus. Neljänneksi minun tulee muistuttaa, että tämä pyhitys ihmisen puolelta, vaikka se onkin sekä vilpitöntä että vakavaa, kuitenkin jää täällä kuolevaisuudessa vajavaiseksi: tämä ei koske uskovien tarkoitusta, sillä sen tulee olla vakava, eikä myöskään tiettyjä heidän velvollisuuksiaan, sillä kuuliaisuuden tulee olla rajatonta, vaan suhteessa pyhityksen korkeuteen tai sen täydelliseen harjoittamiseen *). Sillä kuten valaistuminen on vielä epätäydellistä, niin kuin Paavalinkin piti sanoa itsestään: Tietämisemme on vajavaista 1. Kor. 13:9, ja: En tarkoita, että olisin jo saavuttanut päämääräni tai jo tullut täydelliseksi Fil. 3:12, niin täytyy myös sen pohjalta tapahtuvan uudistumisen jäädä epätäydelliseksi, niin että meidän tulee yhtyä apostoli Johannekseen: Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä 1. Joh. 1:8. Lopuksi ja viidenneksi huomautamme, että kaikkia pyhityksen vaikutuksia kutsutaan oikeastaan hyviksi teoiksi. Ne ovat sellaisia tekoja, jotka ovat täysin Jumalan tahdon ja lain kanssa yhdenmukaisia, ja ne ovat syntyneet Jumalan Hengen vaikutuksesta uskovien sydämessä, ja ne Vapahtaja itse on vakavasti määrännyt lapsiensa tehtäviksi sanoessaan: Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa Matt. 5:16. Ei siksi, että niiden kautta ansaittaisiin autuus tai että ne edes vähimmässäkään määrin voisivat auttaa meidän vanhurskauttamistamme, kuten edellä on todettu ja osoitettu. Armosta, apostoli sanoo, Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Ja yhtä lailla olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan hyviä tekoja5 Ef. 2:8–10. Hyvät teot voitaisiin oikeastaan jakaa kahteen lajiin, sisäisiin ja ulkoisiin, jolloin sisäisellä hyvällä teolla tarkoitetaan sielumme pyrkimystä olla Jumalalle mieliksi ja ulkoisella tarkoitetaan tekojen harjoittamista ruumiimme ja sen jäsenten avulla, niin että torjuisimme luotamme sen, mikä sotii Jumalan lakia vastaan ja toteuttaisimme sen, minkä hän on käskenyt. Ne ovat ja tulevat olemaan erottamattomia seurauksia hengellisestä elämästä samalla tavoin kuin liike ja toiminnot ovat seurauksia ruumiillisesta elämästä. Niitä ei voi milloinkaan aikaansaada ilman hengellistä elämää ja ilman niitä ei koskaan voi olla hengellistä elämää.
ja jättävät itsensä kokonaan Jumalalleen. Tällaisessa merkityksessä sana pyhitys esiintyykin sangen usein Pyhässä kirjassa, kuten silloin kun Paavali kirjoittaa rakkaille tessalonikalaisilleen: Jumala ei ole kutsunut meitä saastaisuuteen vaan pyhitykseen
*) Renovatio transitiva & intransitiva6
*) Renovati sunt perfecti ratione partium, non graduum7
Edellinen jakso: Kolmas katekismussaarna, § 12
Seuraava jakso: Kolmas katekismussaarna, § 14
paikat:
Henkilöt: Johannes Paavali Pietari
Raamatunkohdat:
Aiheet: