Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Ensimmäinen saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Ensimmäinen saarna käskyistä, § 8

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

Teksti 2. Moos. 20:5–6

Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala jne.

 

§ 8

Korkean Lainsäätäjän palvelijansa Mooseksen kautta Israelin lapsille antamat lait ovat yleisesti ottaen kolmenlaisia. Osa koskee varsinaisesti tuon kansan organisoimista järjestyneeksi valtioksi tai yhteiskunnaksi. Niitä voidaan kutsua hallinnollisiksi tai valtiollisiksi laeiksi, ja niiden vaikutus lakkasi sen myötä, kun israelilaiset ja juutalaiset yhteisöt hajosivat, ja niiden jäsenistä tuli hajallaan oleva kansa. Toiset sisältävät määräyksiä erilaisista uhreista, puhdistautumisista ja ulkonaisista jumalanpalvelusmenoista. Ne kaikki kuvastivat ennalta Kristusta, joka yhdellä uhrilla on täydellistänyt ne, jotka näistä pyhittyvät. Näiden lakien täytyi menettää sitovuutensa, kun päähenkilö Jeesus oli kaiken tehnyt ja kärsinyt meidän autuutemme tähden. Siksi myös apostoli Paavali kutsuu niitä sen varjoksi, mikä on tulossa1 Kol. 2:17 ja sanoo, että itse ruumis on Kristuksessa.2 Mutta osa laeista on sellaisia, joilla on muuttumaton perustansa Jumalan olemuksessa. Ne ilmaisevat hänen pyhyyttään ja oikeudenmukaisuuttaan ja velvoittavat kaikkia järjellisiä olentoja. Ne ovat ainoa yleinen tie autuuteen, eikä niitä voida milloinkaan rajoittaa tai peruuttaa. Niitä kutsutaankin hyve- tai moraalilaeiksi, ja juuri niihin me tällä kertaa yksinomaan keskitymme. Meille taivaasta välitetty yhteenveto niistä on tosin varsin lyhyt, mutta asia on tärkeä ja se tulee tuntea koko laajuudessaan; sillä se on meidän elämämme ohjenuora kaikiksi ajoiksi ja sen mukaan meidät kerran tullaan Herran suurena päivänä tuomitsemaan. Siksi meidän on aiheellista tänään Herran pyhässä nimessä pysähtyä hetkeksi ja käsitellä seuraavaa asiaa:

Muuttumaton laki tai moraalilaki yleisesti.

Siinä me

1) havaitsemme sen suuren korkeuden tai pyhyyden,

2) sen velvoittavan voiman,

3) sen todellisen hyödyn.

Sen jälkeen voimme järjestelmällisemmin ja syvällisemmin selvittää itse niitä kalliita velvollisuuksia, jotka meille tässä määrätään. Voi Herra, kunpa sinun lakisi oikein selvenisi meille tänään ja valaisisi silmämme niin, että meidän sydämemme suhtautuisi sinun lakeihisi kaikella vakavuudella.


  1. 1992/muokattu
  2. 1776

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: