Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Neljäs saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Neljäs saarna käskyistä, § 7

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 7

On siis selvä asia, että sunnuntaita alettiin viettää sapattina jo apostolien ja Uuden testamentin ensimmäisten seurakuntien aikana. Mutta vaatii lähempää tarkastelua, voidaanko tällaista muutosta tai järjestelyä kutsua jumalalliseksi säädökseksi vai ei. Sen todistamiseksi meidän tulee ensinnäkin muistaa, mitä edellä pelkän järjen avulla todistimme, että Jumalan palvomiseen on käytettävä merkittävästi aikaa. Toiseksi meidän tulee muistaa se, mitä ilmoitus on osoittanut, eli että joka seitsemäs päivä oli Jumalan siihen pyhittämä ja siunaama jo tuhansia vuosia ennen israelilaisen jumalanpalveluksen säätämistä. Kolmanneksi, että mikään päivä ei sinänsä ole sen pyhempi kuin toinenkaan, joten kysymys ei varsinaisesti ole siitä, onko se viikon ensimmäinen vai seitsemäs päivä, kunhan on yksi tietty päivä, joka jokaisena viikkona pyhitetään Herralle. Kun lisäämme tähän myös kalliin Vapahtajamme Jeesuksen omat sanat, että hän on myös sapatin herra1 Matt. 12:8, jolla on valta pyhittää siihen tarkoitukseen mikä viikonpäivä tahansa, ja kun syy siirtää se lauantaista sunnuntaihin oli niin suuri ja iloinen kuin minkä edellä osoitimme, siis että Herramme Jeesus ylösnousemuksellaan jälkimmäisenä päivänä sai täydellisen voiton vihollisistaan, niin voimme pitää varsin järkevänä, että tällainen muutos saattoi tapahtua ja sen pitikin tapahtua. Tästä syystä monet väittävätkin, että kallis Vapahtajamme ylösnousemuksensa jälkeen on itse säätänyt tämän kristittyjen sapatin. Mutta koska Uuden testamentin kirjat eivät nimenomaisesti mainitse tästä hänen säädöksestään mitään, eikä siitä niin ollen voida sanoa mitään varmaa, niin päädymme siihen, että tämä järjestely sai alkunsa apostolien aikana ja vakiintui seuraavana aikakautena entistä lujemmin. Voisiko tämä jollain tavalla vähentää sen jumalallisuutta? Olen sitä mieltä ettei. Eikö Herramme Jeesus nimenomaan vakuuttanut apostoleja siitä, että he ovat Pyhän Hengen välittömässä johdatuksessa siinä, mikä liittyy Kristuksen valtakunnan levittämiseen ja säilyttämiseen jo silloin, kun hän sanoi lähettäessään heitä ensimmäisen kerran saarnaamaan: älkää olko huolissanne siitä, mitä ja miten puhuisitte, mikä aivan epäilemättä tarkoittaa myös sitä, mitä heidän tuossa tilanteessa tulisi tehdä; sillä teille annetaan tuona hetkenä sanat – – – Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki Matt. 10:19–20. Tämä lupaus myös täytettiin täydellisesti helluntaina. Miksi hän antoi Pietarille ja muille apostoleille taivasten valtakunnan avaimet, jollei siksi, että he Jeesuksen nimissä ja hänen sijastaan tekevät ja säätävät sen minkä he hyväksi, oikeaksi ja seurakuntaa hyödyttäväksi katsovat? Siksi Paavali kutsuukin itseään ja virkatovereitaan Kristuksen palvelijoiksi, joiden huostaan on uskottu Jumalan salaisuudet2 1. Kor. 4:1. Sitä kaikkea, mitä he tässä niin kuin kaikissa muissakin asioissa ottivat käyttöön seurakunnassa, ei siten voi pitää minään muuna kuin pyhinä ja jumalallisina säädöksinä, varsinkaan kun he eivät tässä asiassa tehneet mitään muuta kuin sen, mikä oli terveen järjen ja ilmoituksen kanssa yhdenmukaista, mikä edellä tuli jo kyllin selkeästi osoitetuksi. Vähemmän pyhiä säätämisensä suhteen sen sijaan ovat muut meidän seurakunnassamme käyttöön otetut juhla- ja pyhäpäivät, mutta kristillisen esivallan määrääminä ne on silti sapattipäivän tavoin käytettävä kolmiyhteisen Jumalan palvomiseen ja ylistämiseen koska joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja on selvää, että ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksen Room. 13:2, etenkin näin hyvässä ja hyödyllisessä asiassa.


  1. 1776/1992/muokattu
  2. 1992/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: