Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Neljäs saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Neljäs saarna käskyistä, § 5

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 5

Meidän ei suinkaan pidä uskoa, että sapatin pyhittämisestä säädettiin ensimmäisen kerran vasta Siinainvuorella lakia annettaessa, jolloin maailma oli luomisensa jälkeen ollut olemassa jo noin 2 500 vuotta, tai että se olisi ollut vain yksi Israelin lapsille annettu Jumalan palvelemista säätelevä seremoniallinen määräys. Ei, vaan tämä laki oli yhtä vanha kuin maailmakin, ja sen perusta oli siinä järjestyksessä, jota Herra Jumala maailman luomisessa noudatti. Mooses selvittää tämän selkeästi sanoessaan: Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen 2. Moos. 20:11. Tämän kanssa sopii yhteen itse luomisen historia, jossa sanotaan: Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään 1. Moos. 2:2–3 (uusi versio1).

Jotta me käsittäisimme tämän totuuden ja asiayhteyden selkeämmin, huomautamme ensinnäkin siitä, että sapatti-sana on hepreaa eikä se merkitse mitään muuta kuin lepopäivää (vaikkakin evankelistat ja apostoli Paavali ovat säilyttäneet myös Uuden testamentin kreikankielisissä kirjoituksissa tämän hepreasta omaksutun sanan), ja tämä siksi, että kun Jumala oli kuusi päivää tehnyt työtä koko maailman luomisessa, hän seitsemäntenä lakkasi luomasta tai synnyttämästä uusia olentoja. Mistään sellaisesta levosta, jota ihmiset raskaan ja vaivalloisen työn jälkeen tarvitsevat, ei Jumalan kohdalla ole kysymys. Eikä kysymys myöskään ole siitä, että Jumala tuona päivänä olisi päästänyt luodun maailman kaikkivaltiaasta ja ohjaavasta kädestään, vaan tämä Jumalan lepo perustui jonkinlaiseen armolliseen tyytyväisyyteen kaikkia hänen suuren nimensä kirkastamiseksi luotuja asioita kohtaan. Mooses sanoo asian näin: Ja Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää 1. Moos. 1:31. Edelleen huomaamme, että tämä Jumalan pyhä lepo seitsemäntenä päivänä oli perusta sen todelliselle pyhittämiselle, mikä kuitenkin sinänsä oli aivan eri asia kuin Jumalan lepo. Myös Mooses erottaa selkeästi nämä asiat ja tarkastelee kumpaakin erikseen, kun ensin sanotaan, että seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikesta työstään ja seuraavassa jakeessa, että Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, mikä lienee vielä paremmin tulkittavissa niin, että hän pyhitti sen, jolloin jälkimmäinen ilmaus selittää edellistä. Tämä siunaus ei voinut perustua mihinkään ulkoiseen etusijaan tai pyhyyteen, joka jollain päivällä muihin verrattuna olisi, sillä luonnolliselta kulultaan kaikki päivät ovat samanlaisia ja ne kaikki sinänsä ovat myös Jumalan, suuren Alkuunpanijansa siunaamia. Tämän päivän on täytynyt tämän siunauksen nojalla tulla jollain erityisellä tavalla Jumalan erottamaksi ja ihmisille osoittamaksi, niin että se on ennen muita viikonpäiviä käytettävä Jumalan palvomiseen, sielun pyhään lepoon Jumalassa, joka on sen ainoa oikea autuudenlähde. Tämä voidaan päätellä myös siitä, että kun Herra Siinainvuorella antoi tätä käskyä ja määräsi sapatin pyhitettäväksi, hän asettaa syyksi juuri sen, että Jumala jo luomisen päätyttyä siunasi ja vihki sen tällaiseen ihmisten pyhään käyttöön. Siksi tämän käskyn antamisessa ei ollut mitään uutta, vaan siinä määrätään Israelin lapsia vain ajattelemaan sitä eli ennen kaikkea muistamaan ikivanhan käskyn sapatin pyhittämisestä, joka Egyptin raskaan orjuuden aikana oli jollei kokonaan niin ainakin joiltakin osin unohtunut. Ja vaikkei Mooses lyhyessä 2 500 vuoden historian yhteenvedossaan missään kohdassa selvästi sano, että sapatti tai lepopäivä oli tuohon maailmanaikaan pyhitetty, minkä vuoksi jotkut ovatkin halunneet esittää tästä asiasta epäilyksiä, niin asia näyttäisi kuitenkin seuraavilla perusteilla olevan jokseenkin varma: Päättelen tämän asian ensinnäkin siitä, että Jumala heti maailman alussa, kuten olemme todenneet, siunasi ja pyhitti tämän päivän ja samalla määräsi sen ihmisille. Tämä käsky oli tuon ajan korkean eliniän huomioon ottaen meidän sukukunnassamme helppo siirtää jälkipolville. Toiseksi näyttää 2. Mooseksen kirjan 16. luvun pohjalta selvältä, että Israelin lapset jo ennen lain antamista hyvin tiesivät sapatin tai seitsemännen päivän, niin ettei Mooseksen tarvinnut muuta kuin muistuttaa heitä siitä ja sanoa heille, kuinka sen kanssa pitää toimia. Hän sanoo: Näin on Herra sanonut: Huomenna on lepopäivä, Herran pyhä sapatti 2. Moos. 16:23. On niin kuin hän tahtoisi tässä sanoa: Ettekö te muista tätä käskyä, jonka Jumala jo aikojen alussa antoi, että sapatti tule pyhittää? Miksi ette siis usko Jumalaa hyvällä ja oikein lepäämällä pyhitä sitä Herralle? Kolmanneksi päättelen tämän siitä, että koko Israel Egyptin raskaasta orjuudesta huolimatta oli siihen asti säilyttänyt ajanlaskunsa ja ajan jakamisen viikkoihin, jotka sisältävät seitsemän päivää. Jollei seitsemäs päivä olisi ollut mitenkään etusijalla muihin viikonpäiviin nähden, niin viikkokalenteri olisi itsestään vuosituhansien aikana hävinnyt, jollei aikaisemmin niin ainakin pitkäaikaisen orjuuden aikakaudella, ja vain aurinkoon sekä kuuhun perustuva luonnollinen ajanlasku olisi säilynyt. Tässä tapauksessa sen paremmin Mooses kuin Israelin lapsetkaan eivät olisi tienneet, mikä seitsemäs päivä tai sapatti oli. Neljänneksi se, että myös useimmat pakanakansat jakavat ajan seitsenpäiväisiin viikkoihin, todistaa vahvasti, että sen täytyy olla vanhempaa perua kuin lain antaminen Siinainvuorella pelkästään Israelin lapsille, ja että jonkin näistä päivistä täytyi näiden kansojen keskuudessa vanhastaan olla erityisen merkittävä. Tämä on vielä selvempää siksi, ettei viikkolasku sovi sen paremmin auringon kuin kuunkaan kiertoon, mikä kaikki osoittaa selvästi, että seitsemännen päivän pyhittämisen täytyi olla vanhempi ja yleisempi käsky kuin se, joka tästä asiasta Siinainvuorella annettiin. Mutta toisaalta meidän on myös huomattava, että tämän päivän viettoon liittyi leeviläisessä laissa2 monia seremoniallisia seikkoja, joiden lähempään tarkasteluun aika ei anna myöden ja jotka leeviläisen lain lakatessa3 myös poistuivat.


  1. uusi versio: Viittaa alkutekstissä käytettyyn, vuonna 1773 asetetun Raamatun käännöskomission koekäännökseen, joka julkaistiin vuosina 1774–1793.
  2. leeviläisessä laissa: 3. Mooseksen kirjassa olevat määräykset
  3. leeviläisen lain lakatessa: Tämä tapahtui Messiaan saapuessa.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: