Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Neljäs saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Neljäs saarna käskyistä, § 15

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 15

Kolmas kielletty asia on kaikenlainen ruumiillinen ja tarpeeton työ ja puuhailu. Vanhan testamentin sapattia piti tässä suhteessa noudattaa varsin tarkasti, sillä siitä sanotaan: Jokainen, joka tekee sapattina työtä, poistettakoon kansansa keskuudesta 2. Moos. 31:14. Meidän sapattimme suhteen emme Uudesta testamentista kuitenkaan löydä mitään yhtä ankaraa määräystä. Asian oma luonne, sielumme tarvitsema lepo Herrassa ja tähän perustuvat kristillisen esivallan lait muodostavat kristityn velvoitteet tässä asiassa. Olen jo edellä koettanut vakuuttaa teidät siitä, että ihminen, joka kaiken aikaa ankarasti raataa työssään, ei voi samalla huolehtia jostain muusta tärkeästä ja merkityksellisestä asiasta. Samoin olen osoittanut, kuinka paljon oikeanlainen Jumalan palvominen meiltä vaatii, ja siitä meidän todellinen onnemme kumpuaa. Ja koska sunnuntai on meille kristityille jumalallisesti määrätty tähän tärkeään tehtävään, kuten edellä myös todistettiin, niin tästä seuraa, että kaikki ruumiilliset työt, jotka estävät Jumalan palvomista, eivätkä ole täysin välttämättömiä, on kristittyjen sapattina pantava sivuun, niin etteivät ne häiritse tai kokonaan estä meitä oikeanlaisesta jumalallisuuden harjoittamisesta. Ihminen koostuu kahdesta osasta, ruumiista ja sielusta; molemmat tarvitsevat lepoa. Emme siis voi ajatella, että kahlitsemme kristillistä vapauttamme, jos annamme ruumillemme sapattina levon kaikesta ruumiillisesta työstä. Pikemminkin kysymys on armosta, kun väsynyt ruumis saa jotain rauhaa. Vielä suurempi armo on kuitenkin se, että ruumiin levätessä sielu voi etsiä ja saavuttaa rauhansa Herrassa Jumalassaan. Tämän levon saavuttamiseksi tuleekin kaikki maallinen, ei vain ruumiillinen työ vaan myös mielen työskentely jättää sivuun, eikä vain ruumista kuluttava karkea työ, vaan kevyempikin työ, joka jollei muuta niin ainakin riistää kalleimmat armon ja kutsumuksen hetket, joita meillä ajassa on. Tämä oli jo Vanhan testamentin sapatin päätarkoitus, mikä nähdään selvästi Herran omasta selityksestä tähän käskyyn. Siinä sanotaan: Seitsemäs päivä on Herran, Sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, palvelijasi ja palvelijattaresi – – – eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun palvelijasi ja palvelijattaresi saavat levätä ja etsiä Herran rauhaa kuten sinä itsekin1 5. Moos. 5:14. Tähän viittaavat selvästi myös Vapahtajan omat sanat, kun hän sanoo: Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten Mark. 2:27. Tämä tarkoittaa, ettei sapattia suinkaan säädetty Jumalan vuoksi, ja vielä vähemmän ihmisten kiusaamiseksi, vaan se on säädetty ihmisten omaksi hyödyksi, antamaan heille sekä ruumiin että sielun lepoa. Tässä ei siten ole aihetta esittää vaikeita kysymyksiä siitä, mitkä työt ja askareet tulee sapattipäivänä kieltää, sillä kaikki sellainen on jätettävä sivuun, joka häiritsee tätä kaksinkertaista lepoamme ja joka ei ole välttämätöntä. Näin selittää myös kristillinen esivaltamme tämän kiellon, siis että se kattaa kaiken, mikä ei koske sellaista omaa tai toisten välttämätöntä tarvetta, johon puuttumista ei voida viivyttää. Poikkeuksia tästä kiellosta ovat siis kaikenlaiset hätätyöt, tulipalon sammutus, vaarojen ehkäiseminen, härän vetäminen ylös kaivosta, oman itsemme ja hoidossamme olevien kotieläinten ruokkiminen, hädässä olevan lähimmäisen auttaminen, almujen antaminen ja muut vastaavat. Mutta poikkeuksia eivät ole monenlaiset huviretket ja muut puuhat, joihin sapatinpäivää hartautta vailla haaskataan.


  1. 1992/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: