Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Neljäs saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Neljäs saarna käskyistä, § 10

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 10

Jälkimmäinen osa

Kun nyt olemme siis Herran siunatussa nimessä etsineet ja myös varmasti löytäneet oikean lepopäivän tai sen ajankohdan, jolloin Jumalaa tulee palvoa, niin meidän on samalla tavoin välttämätöntä tutkia, miten se tulee oikealla tavalla pyhittää. Voimme helposti päätellä, että tämän päivän vietto ei perustu vain sen erottamiseen viikon muista päivistä, kunhan me ensin muistamme sen kalliin määräyksen, joka meille on ensimmäisessä käskyssä annettu. Meidän tulee pelätä ja rakastaa yksin todellista Jumalaa, eikä rukoilla muita Jumalia tai luottaa mihinkään muuhun maailmassa kuin häneen. Toisen käskyn mukaan meidän on osoitettava hänelle oikeaa Jumalan palvomista. Nämä pyhät teot ovat siis samoja, joihin sapattipäiväkin tulee käyttää. Tämän todistavat myös itse käskyn sanat: Muista pyhittää lepopäivä. Tässä ei siis vain käsketä erottamaan se muista päivistä, vaan se on myös todella pyhitettävä. Tuona päivänä ei toisin sanoen pidä ryhtyä mihinkään syntiseen tai turhaan vaan se on kokonaisuudessaan käytettävä pyhien asioiden tekemiseen, Jumalan palvomiseen ja kaikenlaiseen jumalisuuden harjoittamiseen. Tällaisiin pyhiin asioihin sitä on käytetty myös Vanhassa ja Uudessa testamentissa. Meidän ei siis tarvitse pitempään viipyä sapatin pyhittämisessä yleensä, mutta sen sijaan on tärkeämpää selittää, miten sen oikeastaan tulee tapahtua.

Vanhan testamentin seremoniaalisen sapatin vieton, josta säädettiin leeviläisessä laissa, tuli olla myös ulkonaisesti sangen ankaraa. Jumala antoi Israelin kansalle autiomaassa määräyksen, että kenenkään ei pidä seitsemäntenä päivänä lähteä asuinpaikastaan 2. Moos. 16:29, ja jokainen, joka sinä päivänä tekee työtä, surmattakoon. Älkää sytyttäkö sapatinpäivänä tulta, missä sitten asuttekin 2. Moos. 35:2–3. Heidän tuli huolehtia, etteivät kanna sapattina mitään kantamusta1 Jer. 17:21–22 ym. Apostoli Paavali kutsuu näitä kuitenkin heikoiksi ja surkeiksi säädöksiksi Gal. 4:9. Heikoiksi, koska niillä ei ollut voimaa tehdä vanhurskaaksi. Surkea taas merkitsee köyhää ja vähäpätöistä, sellaista joka ei kaikessa ankaruudessaan anna mitään lohtua ja virvoitusta kuolemattomalle sielulle. Siksi hän rankaisee galatalaisia, jotka tahtoivat uudelleen noudattaa leeviläisiä määräyksiä sen jälkeen kun Kristus oli heidät niistä vapauttanut. Kolossalaisille hän sanoo suoraan: Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhlapäiviä ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; itse ruumis on Kristuksessa2 Kol. 2:16–17. Toisessa kohdassa hän sanoo vielä: Laissa, siis leeviläisessä, on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää Hepr. 10:1. Leeviläinen sapatti oli osaksi muisto menneiltä ajoilta, osaksi myös enteilevä kuva, joka viittasi tulevaan. Se pyhitettiin erityisesti Herran Sebaotin seitsemännen päivän suuren levon muistoksi, kuten edellä mainittiin, mutta sen tuli myös muistuttaa heitä siitä rauhasta, jonka he saivat, kun Herra suurten ihmeiden avulla vapautti heidät Egyptin raskaasta orjuudesta. Se osoitti eteenpäin Jeesuksen hiljaiseen lepoon tuona päivänä haudassa, mutta samalla myös uskovien ikuiseen sapattiin ja rauhaan taivaassa, minkä sama apostoli varsin selvästi tuo esille samassa kirjeessään heprealaisille, sen 4. luvussa. Se oli siis vain varjo, eikä se näissä ulkoisissa olosuhteissa voinut enää velvoittaa omaatuntoamme pitemmälle kuin mikä edistää hengellistä lepoamme Vapahtajassamme ja valmistaa meitä kaivattuun rauhaan taivaassa.


  1. 1992/muokattu
  2. 1776/1992/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: