Edellinen jakso: Viides saarna käskyistä, § 8
Seuraava jakso: Viides saarna käskyistä, § 10
§ 9
Nyt meidän tulee selvittää lähemmin, mitä erityisiä velvollisuuksia tämä käsky asettaa vanhemmille. Ne toki johtuvat tuosta
juuri mainitusta suuremmasta rakkauden asteesta, jolla heidän tulee suhtautua lapsiinsa, mutta ne ovat liian herkkiä ja laajoja, jotta ne voisi sivuuttaa yleisillä maininnoilla. Niiden perustana tekstissämme on isän ja äidin kallis nimi, ja lyhyesti sanottuna ne ovat oikeanlaista pyrkimystä edistää lastensa todellista onnellisuutta Luojan kunniaksi sekä hyödyksi ja iloksi omalle itselle. Mutta voi! Siihen sisältyy monia varsin tärkeitä tehtäviä, joita meidän kuitenkin on asian laajuuden vuoksi käsiteltävä vain lyhyesti.Se, mitä kristittyjen vanhempien tulee ensimmäiseksi ja viimeiseksi tehdä, on päivittäinen esirukous Jumalalle lastensa puolesta. Kun otamme lähtökohdaksi kalleimman Vapahtajamme pyhän rohkaisun ja lupauksen: Pyytäkää, niin teille annetaan Luuk. 11:9, apostoli Jaakobin pitkään kokemukseen perustuvan vakuutuksen, että vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan Jaak. 5:16 sekä Paavalin yleisen kehotuksen ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta 1. Tim. 2:1, niin on varsin selvää, kuinka välttämätöntä ja samalla hyödyllistä vanhempien on päivittäisillä rukouksilla tulla Jumalan eteen pyytämään siunausta lapsilleen. Vanhemmat voivat Hannan tavoin pyytää lapsia Jumalalta, mutta heidän tulee myös luovuttaa heidät Herralle koko1 1. Sam. 1:11. Tähän tähtäsivät Vanhan testamentin äitien kirkkoonottamiseen liittyvät uhrit,2 jotka meidän kallis Vapahtajamme omien vanhempiensa hänen puolestaan tekemän uhrauksen kautta täytti ja asetti niiden tilalle pelkästään hengellisen, rukouksista muodostuvan uhrin. Niin tekivät ajattelevaiset vanhemmat jo Kristuksen aikana. Kertoohan evankelista Matteus, miten Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi Matt. 19:13. He eivät uskoneet voivansa omilla esirukouksillaan riittävästi edistää omien lastensa hyvää, ja siksi he pyysivät suuren rukoilijan Jeesuksen vielä paljon voimallisempaa esirukousta. Ja vaikka monet meidän aikamme kristityt opetuslasten tavoin arvelet, etteivät ne suurestikaan hyödytä, niin jumalaapelkäävät vanhemmat tietäkööt, että Jeesus ottaa heidän lapsensa hartaan rakastavasti armonsa syliin ja siunaa heidät Mark. 10:16.
elämänsä ajaksiToiseksi tähän sisältyy hellä huolenpito lapsen kehosta, terveydestä ja elämästä. Tämä velvollisuus koskee äitejä jo siitä lähtien kun he kantavat sikiötään rintansa alla, niin etteivät he liiallista mukavuudenrakkauttaan heikentäisi lapsiaan tai raskaiden ja äkkinäisten ruumiinliikkeiden ja mielenliikutusten vuoksi vahingoittaisi tai kokonaan menettäisi heitä. Lasten hennot ruumiit tarvitsevat alinomaista ja runsasta hoitoa, ja sen tulee olla yhtälailla järkevää kuin uutteraakin, niin ettei lapsen
terveyttä ja ruumiinjäseniä riittävän ravinnon, siisteyden ja vaatetuksen puutteen tai minkäänlaisen kovan kohtelun vuoksi turmella, tai ettei heistä toisaalta hemmottelun ja herkkuruokien seurauksena tule heikkoja ja arkoja. Lapset tulee varhaisista vuosista lähtien totuttaa yksinkertaiseen ravintoon sekä kylmän ja lämmön lieviin vaihteluihin, niin että heidän hennot ruumiinsa jo lapsuudesta alkaen karaistuvat.Kolmanneksi vanhempien erityinen velvollisuus on muovata lapsiaan niin, että näistä tulee järkeviä ihmisiä. Lapset syntyvät täysin ilman tietoa ja päättelykykyä, joten heidät pitää saada omaksumaan ne opetuksen, harjoitusten ja kokemuksen avulla. He eivät myöskään osaa minkäänlaista kieltä, jolla ilmaista toisille ajatuksiaan mistään asioista, vaan sekin täytyy opettaa. Sellainen vaatii uutteraa ja väsymätöntä vaivannäköä, sillä tarpeellista opittavaa on paljon, ja aika, joka heillä on oppimiseen ja sen mukaan elämiseen, on lyhyt. On melkeinpä lukemattomia asioita ja tekemisiä, jotka pitää tuntea ja jotka ovat välttämättömiä päivittäisessä elämisessä muiden ihmisten kanssa. Kaikenlaiset kyvyt, hengen ja käden taidot ovat tarpeen, jotta voisi aikanaan rehellisesti elättää itsensä. Oikea kristinusko ja jumalanpelko, jonka avulla saavutamme kestävimmän onnellisuutemme ajassa ja ikuisuudessa, edellyttää myös monenlaista tietoa
Kaikkivaltiaasta olemuksesta, meistä itsestämme, sovituksesta ja siitä osalliseksi pääsemisen järjestyksestä, sen hedelmistä, siitä kurjuudesta ja onnettomuudesta, jonka vedämme päällemme, ellemme ota sitä vastaan, samoin kuin siitä varmasta autuudesta, jonka sovituksen osallisuus meille tuottaa, sekä paljosta muusta. Kaikki on tarpeen tuntea, kaikki tarvitsee oppia. Tässä vanhempien velvollisuudeksi jää paljon, tässä vaaditaan paljon ankaraa työtä joko vanhemmilta itseltään, tai jos he eivät ehdi tai osaa opettaa tätä lapsilleen, niin vanhemmilta vaaditaan huolenpitoa, järjestelyjä ja kustannuksia, jotta lapset voivat koulussa ja muualla oppia kaiken tällaisen.Kaikkeen tähän, mikä näin on asetettu vanhempien velvollisuudeksi, täytyy omalla tavallaan pyrkiä myös muiden, joita isän nimellä kutsutaan. Esivallan tulee valistaa alamaisiaan kaikissa näille tarpeellisissa asioissa ja ennen kaikkea sen tulee ylläpitää yleisiä kouluja ja oppihuoneita, niin että nuorisolla on niissä mahdollisuus hankkia kaikenlaista tietoa. Isäntien tulee opettaa palvelijansa tuntemaan tehtävänsä ja velvollisuutensa, mutta aivan erityisesti pappien on uutterasti opettamalla tarjottava kuulijoilleen perusteelliset tiedot autuuden opissa, sillä kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet Room. 10:14, voinemme aiheellisesti apostoli Paavalin tavoin kysyä.
Mutta ei suinkaan riitä, että vanhemmat vain antavat lapsilleen kaikenlaisia tietoja ja järkeviä käsityksiä. Heidän on samalla varhaisista vuosista lähtien johdatettava heitä oikeaan jumalanpelkoon ja siitä nousevaan hyveen harjoittamiseen. Tämä onkin neljäs velvollisuus, joka heille on paikallaan asettaa. Ymmärryksen valaisemista ja sydämen parannusta ei suinkaan tule pitää kahtena toisistaan erillisenä tehtävänä, joista toisen voisi suorittaa oikein ilman toista. Ei, vaan niiden tulee liittyä kiinteästi toisiinsa. Syynä tähän on sydämen luontainen turmeltuneisuus, joka on aivan yhtä suurta kuin ymmärryksen pimeyskin. Kaikki taivaan totuudet tulee välittömästi juurruttaa hellästi lapsen sydämeen; Jumalan kaikkitietävyyden, hänen läsnäolonsa kaikkialla, hänen oikeamielisyytensä, hänen kostonsa ja palkkionsa tulee tehdä heihin elävä vaikutus, ja ne tulee soveltaa heidän elämänkulkuunsa ja rikkeisiinsä. Heidät on totutettava tunnustamaan rikkeensä, rukoilemaan Jumalalta sekä lähimmäisiltään anteeksiantoa ja olemaan vastedes varovaisempia vaelluksessaan. Ennen kaikkea tulee Jeesuksen palava rakkaus, hänen kärsimyksensä ja kuolemansa kuvata heille niin elävästi, että heissä syttyy rakkaus häneen, sekä muuta, mitä aika ei tässä anna myöten luetella. Kaiken tämän tulee tähdätä lapsen luonnollisen vihan taipumuksen kukistamiseen,3 Ef. 6:4. Kuningas Daavid sanoo tästä asiasta näin: Herra sääti Jaakobille säädöksensä, hän antoi Israelille lakinsa ja käski meidän isiämme opettamaan ne lapsilleen – – – Jumalaan heidän tulee turvautua, muistaa, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa hänen käskyjään Ps. 78:5,7. Tämän hyveen opettamisen lisäksi on erittäin tärkeä totuttaa lapset jo heti varhaisesta iästä lähtien ahkeriksi ja työteliäiksi sellaisissa askareissa ja puuhissa, jotka heidän ikäänsä, sukupuoleensa ja tulevaan elämänuraansa sopivat. He ovat toimivia olentoja, joiden aina täytyy tehdä jotakin, ja jos heitä ei kehoteta tekemään hyvää, koska heitä pidetään lapsina ja ajatellaan, että he kyllä ehtivät vielä oppia, niin silloin he väistämättä tekevät jotain pahaa. Siitä tulee pian tottumus, jota on sitten vaikea oikaista, ja juuri tästä velvollisuuksien laiminlyönnistä ovat valitettavasti seurauksena työtätekevän rahvaan monet vetelykset sekä niin monet leväperäiset virkamiehet, heidän omaksi ja koko yhteisön korvaamattomaksi vahingoksi.
ylpeyden nujertamiseen ja siihen, että he oppivat tottelemaan vanhempiaan ja rakastamaan muita ihmisiä! Voi, tämä on se ajankohta, jolloin useimmista lapsista tehdään joko hyveellisiä tai paheellisia ihmisiä ja kansalaisia, joko onnellisia tai onnettomia koko elinajakseen sekä ikuisuudessa. Lapsuusiässä he ovat kuin notkeaa vahaa, joka omaksuu minkä tahansa muodon, joka sille annetaan, mutta vuosien mittaan heistä tulee kivikovia ja muuttumattomia. Siksi apostoli Paavali kehottaakin vanhempia kasvattamaan lapsensa Herran nuhteessaTässä tähän isälliseen velvollisuuteen osallistuvat myös esivallan edustajat, isännät ja papit. Esivalta voi erityisesti asettamalla virkoihin taitavia pappeja ja valvomalla heidän ahkeruuttaan pitää alamaiset jumalanpelossa ja hyveessä, ja työteliäiksi alamaiset voidaan tehdä sopivasti kannustamalla. Isäntien ei tule kohdistaa huomiotaan ja huolenpitoaan vain palvelijoidensa työhön, vaan myös heidän elämäntapaansa. Mutta ennen muuta tämä velvollisuus ulottuu pappeihin, sillä he ovat koko kansan kristinopin, elämäntavan ja tapojen piispoja ja tarkastusmiehiä, joiden tulee johdattaa kansaa hyveen tiellä Herran uutterien kehotusten avulla.
Edellinen jakso: Viides saarna käskyistä, § 8
Seuraava jakso: Viides saarna käskyistä, § 10
paikat:
Henkilöt: Daavid Hanna Jaakob (UT) Jaakob (VT) Matteus Paavali
Raamatunkohdat:
Aiheet: