Edellinen jakso: Yhdestoista saarna käskyistä, § 8
Seuraava jakso: Yhdestoista saarna käskyistä, § 10
§ 9
Kun siis koko perisynti yleisesti sanottuna on Jumalan kieltämä, niin myös sen jokaisen yksittäisen haaran täytyy olla sitä. Siten tässä kielletään erityisesti kaikki ymmärryksen ja muistin puutteet ja niiden joukossa 1) järkemme käytössä oleva synnynnäinen haluttomuus tai kyvyttömyys1 Room. 7:14, mikä tarkoittaa, että olen synnin perinjuurin turmelema, ymmärrykseni on aivan veltto ja haluton tekemään järjellisiä johtopäätöksiä tärkeimmistä asioista. Olen lihallinen, sillä ajatukseni ovat aisteihin perustuvia, niin että vaikka kuinka yrittäisin irrottautua niistä, se on minulle silti jokseenkin mahdotonta. Huomaan olevani ikään kuin myyty synnin pimeyteen ja orjuuteen, mitä hän tässä sydämestään valittaa. 2) Tässä kielletään erityisesti meissä oleva luonnollinen velttous ja kyvyttömyys, joka estää meitä ymmärtämästä hengellisiä ja näkymättömiä asioita selkeästi. Onhan selvää, että autuutemme riippuu pääasiallisesti näkymättömien asioiden tuntemisesta, sillä Jumala, joka on kaikkien asioiden ikuinen lähde ja meidän koko onnellisuutemme lähtökohta ja keskipiste, on meille täysin näkymätön olemus. Näkymätön on myös meidän varsinainen olemuksemme tai tärkein osamme, nimittäin sielu, ja näkymätön on myös Saatana, meidän viettelijämme ja Jumalan sekä meidän vannoutunein vihollisemme. Mistään näistä kolmesta emme kykene muodostamaan mitään selvää ja kirkasta käsitystä, ja ne heikot aavistukset, jotka vaivoin kykenemme niistä saamaan, ovat suurelta osin jolleivat täysin vääriä, niin ainakin aisteihin perustuvia. Sitävastoin meidän on helpompi käsittää aineellisia asioita, joiden arvo on kuitenkin näkymättömiin asioihin verrattuna vähäinen, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti, niin kuin apostoli Paavali sanoo 2. Kor. 4:18. Yhtä vaikeaa luonnollisen ihmisen on ymmärtää mitään muitakaan henkisiä asioita, jotka koskevat erityisesti sielun yhteyttä Korkeimpaan Hyvään sekä siitä seuraavaa onnellisuutta, niin että sellainen on hänelle hulluutta, eikä hän voi sitä ymmärtää2 1. Kor. 2:14.Tällainen sokeus ei siten voi olla Jumalalle muuta kuin erittäin vastenmielistä. 3) Tässä kielletään erityisesti ymmärrykseen tai terveeseen järkeen kohdistuva aisteihin perustuvien mielikuvien ylivalta, joka tukahduttaa ja alistaa järjen ja kaikki siihen perustuvat johtopäätökset. Tätä myös meidän kallis Vapahtajamme näyttäisi tarkoittavan, kun hän sanoo: Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa Joh. 3:6. 4) Tässä kielletään myös ne järjen tästä syystä tekemät virheelliset johtopäätökset, jotka suosivat pahaa ja vastustavat hyvää, aina sen mukaan, miellyttävätkö ne ulkoisia aisteja ja irstasta mielikuvitusta vai ei, niin että pahaa kutsutaan hyväksi ja hyvää pahaksi. Herra julistaa kiroustaan tällaiselle useaan otteeseen. Viisas kuningas Salomo sanoo: Kutsua jumalatonta hurskaaksi ja vanhurskasta jumalattomaksi, ne molemmat ovat Herralle kauhistus3 Sananl. 17:15. Herra itse sanoo profeetan kautta: Voi niitä, jotka sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi, mikä tarkoittaa, että he antavat aisteihin perustuvia mielikuvien alistaa järkensä, jolloin he lankeavat arvioimaan esille nousevia asioita väärin ja vinoutuneesti. Pimeyden he kääntävät valoksi ja valon pimeydeksi, karvaan makeaksi ja makean karvaaksi. Voi niitä, hän sanoo edelleen, jotka pitävät itseään viisaina ja uskovat turmeltuneen luontonsa petollisia arvioita ja omasta mielestään ovat perin viisaita Jes. 5:20–21.
käsittää, laittaa järjestykseen ja totuuden koetinkivellä puolueettomasti koetella kaikenlaisten, erityisesti henkisesti esiin nousevien asioiden todellista luonnetta. Siksi käy usein niin, että me emme ainoastaan ole tietämättömiä oikeasta ja väärästä tai hyvästä ja pahasta vaan kaikenlaiset aisteihin vetoavat mielteet saavat järkemme myös vähättelemään todellista hyvää ja arvostamaan hetkellisiä, usein syntisiä huveja. Luulenpa, rakkaat kuulijani, että apostoli Paavali tarkoittaa tätä turmelusta, kun hän sanoo itsestään: Minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen
Edellinen jakso: Yhdestoista saarna käskyistä, § 8
Seuraava jakso: Yhdestoista saarna käskyistä, § 10
paikat:
Raamatunkohdat:
Aiheet: