Edellinen jakso: Yhdestoista saarna käskyistä, § 4
Seuraava jakso: Yhdestoista saarna käskyistä, § 6
§ 5
Ensimmäinen osa
Voidaksemme mieltää oikealla tavalla, mitä perisynti on, meidän on tässä kohdistettava huomiomme kolmeen pääseikkaan, nimittäin sen alkuperään, sen luonteeseen ja sen turmiollisiin seurauksiin. Näiden asioiden kautta voimme käsitellä tämän opin olennaisinta sisältöä. Mitä siis 1) sen alkuperään tulee, niin tieto siitä saadaan yksinomaan ilmoituksesta, sellaisena kuin suuri Jumalan mies Mooses on sen muistiin kirjoittanut ja sellaisena kuin Uuden testamentin kirjoitukset sitä edelleen valaisevat. Otamme sen Mooseksen sanoista nousevassa luontevassa merkityksessä, ilman että sitä missään mielessä tarvitsee kaunistella, sillä Pyhä kirja ei anna sellaiseen vähäisintäkään aihetta. Tarina ei myöskään sisällä minkäänlaista järjenvastaisuutta, ja sellainen järkyttäminen tekisi koko Raamattumme totuuden ja uskomme perustukset häilyviksi. Perisynnin turmiollinen pahuus1 Hän uhkasi syntistä itse elämän menettämisellä 1. Moos. 2:17, eikä hänen vanhurskautensa voi jättää syntiä rankaisematta 5. Moos. 27:26.
juontuu yksinomaan siitä, että meidän ensimmäiset vanhempamme onnettomasti lankesivat alkuaan luomisen myötä saamastaan pyhyydestä ja vanhurskaudesta. Tällöin he menettivät Jumalan kaltaisuuden, jolla heidät toisin kuin kaikki muut luodut oli luomisessa koristettu. Asia tapahtui niin, että kun Jumala ihmisten kuuliaisuutta koetellakseen paratiisissa kielsi heitä syömästä hyvän ja pahan tiedon puusta, niin käärmeen kautta puhuva paholainen saapui naisen luo ja tekemällä totuuden Jumalasta valehtelijan hän koetti saada naisen rikkomaan tämän nimenomaisen kiellon. Paholainen maalaili hänelle tämän askeleen tuottamaa suurempaa onnellisuutta ja samalla herätti hänessä himon siihen, mikä hämärsi ja ikään kuin sekoitti järjen valon ja oikean käsityksen Jumalan totuudesta. Ja kun hedelmän miellyttävä ulkonäkö lisäksi kiihotti naista, hän menetti kaikki voimat vastustaa, söi, rikkoi Jumalan käskyn ja hänestä tuli syntinen. Mutta Eeva oli hädin tuskin ottanut tämän askeleen, luultavasti lainkaan ajattelematta siitä koituvia onnettomia seurauksia, ennen kuin hän viekoitteli miehensä, meidän kaikkien kantaisämme Aadamin, syömään samaa kuolettavaa hedelmää. Eikä siinä käynyt sen paremmin, myös hän söi siitä ja lankesi syntiin, minkä kaiken voimme selkeästi lukea syntiinlankeemuksen tarinasta Mooseksen kirjoittamana 1. Moos. 3. Tässä erittäin murheellisessa syntiinlankeemuksessa on siis varsinainen syy siihen surkuteltavaan tilanteeseen, jossa me nyt olemme. Oikea syy siihen on paholaisen kavaluudessa ja meidän esivanhempiemme hyväuskoisuudessa, jonka vuoksi he antoivat johdattaa itsensä luopumaan Herransa ja Luojansa nimenomaisesta käskystä, mutta ei mitenkään Jumalassa, vaikkakaan ei voida sanoa, etteikö hän kaikkitietävyydessään olisi nähnyt lankeemusta ennalta. Eikä hänelle myöskään olisi ollut mahdotonta estää sitä, sillä hän itse on pyhä ja vanhurskas Jumala, jota jumalaton meno ei mitenkään voi miellyttää Ps. 45:6.
Edellinen jakso: Yhdestoista saarna käskyistä, § 4
Seuraava jakso: Yhdestoista saarna käskyistä, § 6
paikat:
Raamatunkohdat:
Aiheet: