Föregående avsnitt:
Följande avsnitt:
[1]
Hög ädle och Widtberömde Herr Secreter, Riddare af Kongl. Nordstierne orden!1
Hos Kongl. Wetenskaps Academien nedlägger härmed ödmiukaste tacksejelse för den mig onyo til delta Heders penning2 den jag tillika med Exemplaren af tractaten3 i förrgåras inhändigade.
Att Herr Öfwerdirecteuren Faggot4 fått belöningen är jag rätt nögd med, och räknar för heder, at få följa i raden med Heders Gubbar, men kunde förebrå mig för förmätenhet5, om jag just nödwändigt wille stå främst.
Den af honom beskrefna kärran är intet ny: hwilckens invention6 den är wet jag intet, men jag har redan sedt den för några år sedan hos hans Måg Herr Directeuren Runeberg7 i Wasa. Utom dess har[2] han i denna afhandlingen 1:o intet warit omtänkt at minska friction så mycket som möjeligit warit, då han Pag 1: i slutet föreslår axelen at gå igenom kärnor af päron träd8, efter Hl.9 Cam: Rådet Brauners förslag10, då likwäl genom rön i Mechaniken är bewijst, at jernets friction i det hårdaste trä emot dess uti messing är som 2 til 1. och i malm11 än mindre.
2:o har han ei sökt på något sätt hindra sand och mull utur trumman, som gör den aldra swåraste friction och förnöter kärnorna. 3:o Intet anmärkt at jern bultarna efter Mechaniska lagar böra wara smalare i ytra ändan än den inre, emedan de annors antingen måste brista i den inre ändan eller genom en öfwerflödig tioklek uti den ytre öka onödigt wijs Kärrans tyngd, som jag förmodar pag: 12: och 1312 wara bewijst, hwilcket, ehuru casus13 uti denna kärra intet är aldeles densamma kan doch lätteligen lämpas hijt ty tyngden, som är lastad på Herr Öf:D: Faggots Kärra agerar14 aldeles på lijka sätt uppå bultarna II, II. som, om axelen ginge öfwer kärran på det wanliga sättet.15 likwäl säger han pag: 2: Berörde bultar måste wara jemntiocka etc:a. 4:o Nämner han intet uti sitt bewis pag: 4. om kärrans egenteliga tyngd, utan endast om dess friction, som likwäl i alla wäl inrättade machiner är märckeligen mindre än den förra och äfwen af resolutionen16 pag: 15. kan ses. 5:o Tager han för afgiordt at friction ökas i mån af de fringerade17 kropparnas distance ifrån centro18, när de äro lijka lastade och af samma slag men ärhindrar sig intet, at ytornas olika widd, som fringera hwarandra gör en altför stor rubbning deruti, ehuru alt annat wore lijka; ty så snart han fått igen förhålningen19 emellan gamla och nya kärrans diametrar och axlar sins emellan sluter han, at frictionerna i dem[3] båda blifwa i samma proportion, som doch aldrig följer deraf eller utan rön kan bewijsas.
Swaren på den andra frågan Om Folckflytningen witnade, genom sitt antal och widlöftighet, om Nations smak at täncka in politicis20, och Kongl. Academiens Utslag deremot, at wår frijhet dertil är nog ringa.
Twenne af de inlämnade swaren har jag del af21 det ena med divis22: Qvid liceat nesscimus, sed etc:a23 det andra: Omnia sponte fluant etc:a24 och det tredie få wij snart som H:r Krÿger25 låtit Trycka.
Kongl: Academiens wälbehag för mina försök an ser jag med all wördnad. Det gör mig ondt, at jag ei fått tilfälle, at wijsa huru högt jag det skattar och jag hade deremot intet at förswara mig med om jag intet wiste uti mitt sinne, at jag lemnat mig til det almännas tienst så långt jag för mitt ämbete kunnat, fast litet deraf ännu hunnit blifwa Kongl. Wetenskaps Academien bekant.
Til ett prof af denna min åhåga öfwersändes här jemte et Physiskt Theorem, sådant som det legat twå år i mina papper, det jag wäl med flera rön tänkt förklara, men aldrig fått tid til deras anställande tror ei heller för det som anfört är mera kunna dragas uti twifwelsmål.
Ett swårt tryckfel i min afhandling om kärran har inlupit pag: 19: lin 27. på hwart lod kåppar. och bör det stå på hwart skålpund koppar. som jag ödmiukeligen beder Herr Secreteren täktes uti lärda Tidningarna26 låta rätta, och i de exemplar, som än äro outdelta gunstigast corrigera, emedan jag annors ei allenast kommer at stadna för lögn, utan ock den som wil practicera det blifwer skamligen narrad.
Framhärdar med diup wördnad
S.T.27 Min Herres
ödmiukaste tienare
Anders Chydenius.
Nedervetil d:n 3 Augusti
1764:
[1]
Hög ädle och Widtberömde Herr Secreter, Riddare af Kongl. Nordstierne orden!28
Hos Kongl. Wetenskaps Academien nedlägger härmed ödmiukaste tacksejelse för den mig onyo til delta Heders penning29 den jag tillika med Exemplaren af tractaten30 i förrgåras inhändigade.
Att Herr Öfwerdirecteuren Faggot31 fått belöningen är jag rätt nögd med, och räknar för heder, at få följa i raden med Heders Gubbar, men kunde förebrå mig för förmätenhet32, om jag just nödwändigt wille stå främst.
Den af honom beskrefna kärran är intet ny: hwilckens invention33 den är wet jag intet, men jag har redan sedt den för några år sedan hos hans Måg Herr Directeuren Runeberg34 i Wasa. Utom dess har[2] han i denna afhandlingen 1:o intet warit omtänkt at minska friction så mycket som möjeligit warit, då han Pag 1: i slutet föreslår axelen at gå igenom kärnor af päron träd35, efter Hl.36 Cam: Rådet Brauners förslag37, då likwäl genom rön i Mechaniken är bewijst, at jernets friction i det hårdaste trä emot dess uti messing är som 2 til 1. och i malm38 än mindre.
2:o har han ei sökt på något sätt hindra sand och mull utur trumman, som gör den aldra swåraste friction och förnöter kärnorna. 3:o Intet anmärkt at jern bultarna efter Mechaniska lagar böra wara smalare i ytra ändan än den inre, emedan de annors antingen måste brista i den inre ändan eller genom en öfwerflödig tioklek uti den ytre öka onödigt wijs Kärrans tyngd, som jag förmodar pag: 12: och 1339 wara bewijst, hwilcket, ehuru casus40 uti denna kärra intet är aldeles densamma kan doch lätteligen lämpas hijt ty tyngden, som är lastad på Herr Öf:D: Faggots Kärra agerar41 aldeles på lijka sätt uppå bultarna II, II. som, om axelen ginge öfwer kärran på det wanliga sättet.42 likwäl säger han pag: 2: Berörde bultar måste wara jemntiocka etc:a. 4:o Nämner han intet uti sitt bewis pag: 4. om kärrans egenteliga tyngd, utan endast om dess friction, som likwäl i alla wäl inrättade machiner är märckeligen mindre än den förra och äfwen af resolutionen43 pag: 15. kan ses. 5:o Tager han för afgiordt at friction ökas i mån af de fringerade44 kropparnas distance ifrån centro45, när de äro lijka lastade och af samma slag men ärhindrar sig intet, at ytornas olika widd, som fringera hwarandra gör en altför stor rubbning deruti, ehuru alt annat wore lijka; ty så snart han fått igen förhålningen46 emellan gamla och nya kärrans diametrar och axlar sins emellan sluter han, at frictionerna i dem[3] båda blifwa i samma proportion, som doch aldrig följer deraf eller utan rön kan bewijsas.
Swaren på den andra frågan Om Folckflytningen witnade, genom sitt antal och widlöftighet, om Nations smak at täncka in politicis47, och Kongl. Academiens Utslag deremot, at wår frijhet dertil är nog ringa.
Twenne af de inlämnade swaren har jag del af48 det ena med divis49: Qvid liceat nesscimus, sed etc:a50 det andra: Omnia sponte fluant etc:a51 och det tredie få wij snart som H:r Krÿger52 låtit Trycka.
Kongl: Academiens wälbehag för mina försök an ser jag med all wördnad. Det gör mig ondt, at jag ei fått tilfälle, at wijsa huru högt jag det skattar och jag hade deremot intet at förswara mig med om jag intet wiste uti mitt sinne, at jag lemnat mig til det almännas tienst så långt jag för mitt ämbete kunnat, fast litet deraf ännu hunnit blifwa Kongl. Wetenskaps Academien bekant.
Til ett prof af denna min åhåga öfwersändes här jemte et Physiskt Theorem, sådant som det legat twå år i mina papper, det jag wäl med flera rön tänkt förklara, men aldrig fått tid til deras anställande tror ei heller för det som anfört är mera kunna dragas uti twifwelsmål.
Ett swårt tryckfel i min afhandling om kärran har inlupit pag: 19: lin 27. på hwart lod kåppar. och bör det stå på hwart skålpund koppar. som jag ödmiukeligen beder Herr Secreteren täktes uti lärda Tidningarna53 låta rätta, och i de exemplar, som än äro outdelta gunstigast corrigera, emedan jag annors ei allenast kommer at stadna för lögn, utan ock den som wil practicera det blifwer skamligen narrad.
Framhärdar med diup wördnad
S.T.54 Min Herres
ödmiukaste tienare
Anders Chydenius.
Nedervetil d:n 3 Augusti
1764:
[1]
Korkeasti kunnioitettu ja laajalti ylistetty herra sihteeri, kuninkaallisen Pohjantähden ritarikunnan ritari55!
Esitän täten kuninkaalliselle tiedeakatemialle nöyrimmän kiitoksen minulle toistamiseen myönnetystä kunniamitalista56, jonka vastaanotin toissapäivänä kuten myös julkaisun57 kappaleet.
Olen melko tyytyväinen siihen, että herra ylijohtaja Faggot58 on saanut palkinnon, ja pidän kunniana sitä, että saan liittyä arvon ukkojen jonoon. Mutta saattaisin moittia itseäni röyhkeydestä, jos juuri välttämättä haluaisin seisoa siinä ensimmäisenä.
Hänen kuvaamansa kärry ei ole uusi. En tiedä kenen keksintö se on, mutta olen nähnyt sen jo joitakin vuosia sitten hänen vävynsä, herra johtaja Runebergin59 luona Vaasassa. Sen lisäksi hän on[2] tässä tutkielmassa 1) jättänyt huomioimatta kitkan mahdollisimman suuren vähentämisen, kun hän sivun 1 lopussa ehdottaa, että akseli kulkisi päärynäpuisten sydänten läpi, korkea-arvoisen kamarineuvos Braunerin60 ehdotusta noudattaen. Kuitenkin mekaniikassa tehdyt havainnot ovat osoittaneet, että raudan kitka kaikkein kovintakin puuta vasten on raudan ja messingin kitkaan verrattuna kaksinkertainen, ja pronssia vasten kitka on vielä pienempi.
2) Hän ei ole pyrkinyt mitenkään estämään hiekkaa ja multaa joutumasta rumpuun, mikä aiheuttaa mitä pahimman kitkan ja kuluttaa sydämiä. 3) Hän ei ole havainnut, että rautapulttien tulee mekaniikan lakien mukaan olla kapeampia ulommasta päästä sisempään verrattuna, sillä muuten ne vääjäämättä katkeavat sisemmästä päästä tai sitten ylimääräinen paksuus ulommassa päässä kasvattaa tarpeettomasti kärryn painoa. Tämän lienen pystynyt osoittaman kirjoitukseni sivuilla 12–13. Vaikka tämän kärryn tapaus ei ole aivan samanlainen, niin kyseistä periaatetta voidaan helposti soveltaa tässä, sillä se paino, joka on lastattu herra ylijohtaja Faggotin kärrylle, vaikuttaa aivan samalla tavoin pultteihin II ja II kuin jos akseli kulkisi kärryn puolelta toiselle tavanomaisella tavalla. Kuitenkin hän sanoo sivulla 2, että mainittujen pulttien täytyy olla tasapaksuja jne. 4) Hän ei mainitse todisteissaan sivulla 4 mitään kärryn varsinaisesta painosta, vaan ainoastaan sen vastuksesta, joka kuitenkin kaikissa hyvin rakennetuissa koneissa on huomattavasti pienempi kuin edellinen ja on myös nähtävissä selityksestä sivulla 15. 5) Hän pitää selvänä, että kitka kasvaa suhteessa toisiaan hankaavien kappaleiden etäisyyteen keskiöstä, kun niitä kuormitetaan samalla tavalla ja ne ovat samanlaisia, mutta ei ota huomioon, että hankaavien pintojen poikkeava pinta-ala aiheuttaa liian suuren poikkeaman, vaikka kaikki muu olisi ennallaan. Hän nimittäin päättelee, että kun hän on saanut selville, millainen ero on vanhan ja uuden kärryn pyörien ja akseleitten halkaisijoissa, niin niissä esiintyy kitkaa samassa suhteessa, [3] joka ei kuitenkaan milloinkaan ole seurausta näistä tekijöistä eikä sitä voida ilman koetta määritellä.
Toiseen, väestön muuttoa koskevaan kysymykseen saadut vastaukset todistivat lukumäärällään ja laajuudellaan kansakunnan halua pohtia yhteiskunnallisia kysymyksiä, ja kuninkaallisen akatemian päätös sitä vastoin, että vapautemme siihen on kyllä vähäinen.
Olen tutustunut kahteen sisään jätetyistä vastauksista61, joista toisessa mietelauseena on Quid liceat nescimus, sed62Quid liceat nescimus, sed: Chydeniuksen Maastamuutto-kirjoituksen nimimerkki jne. ja toisessa Omnia sponte fluant63 jne. Kolmannen saamme heti, kun herra Kryger64 on painattanut sen.
Suhtaudun kaikella kunnioituksella kuninkaallisen akatemian suosioon yritelmiäni kohtaan. Olen pahoillani siitä, että minulle ei ole avautunut tilaisuutta osoittaa, miten suuresti sitä arvostan. En voisi puolustella tätä mitenkään, ellen sisimmässäni tietäisi, että olen luovuttanut itseni yhteisen hyvän palvelukseen niin paljon kuin se on virkani puolesta ollut mahdollista, vaikka siitä on vielä vain vähän ehtinyt tulla kuninkaallisen tiedeakatemian tietoon.
Todisteeksi tästä mielihalustani lähetetään ohessa fysikaalinen väittämä sellaisena kuin se on lojunut papereitteni joukossa kaksi vuotta. Olen toki ajatellut selittää sitä useammilla kokeilla, mutta en ole milloinkaan saanut aikaa niiden järjestämiseksi. En myöskään usko, että siinä esitettyä enää voidaan asettaa kyseenalaiseksi.
Kärryä koskevaan tutkielmaani on tullut paha painovirhe sivun 19 riville 27: jokaista luotia kuparia kohden pitää olla jokaista naulaa kuparia kohden. Pyydän nöyrästi, että herra sihteeri ilmoittaisi tämän korjauksen Lärda Tidningarissa, ja suosiollisesti tekisi korjauksen niihin kappaleisiin, joita ei vielä ole jaettu. Muuten minä jään kiinni valheesta ja se, joka haluaa toteuttaa suunnitelmani käytännössä, tulee häpeällisesti narratuksi.
Jatkossakin syvällä kunnioituksella
S.T.65 herrani
nöyrin palvelija
Anders Chydenius.
Alavetelissä 3. elokuuta 1764.
Suom. Veli-Matti Pussinen
Unfortunately this content isn't available in English
Föregående avsnitt:
Följande avsnitt:
Platser: Finland Vasa (Wasa)
Personer: Brauner, Johan (Jan) Comenius, Johann Amos Faggot, Jacob Kryger, Johan Fredrik Runeberg, Efraim Otto Wargentin, Pehr Wilhelm
Bibelställen:
Teman: