Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Purjehdusvapauden muutos

Purjehdusvapauden muutos, § 10

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 10. Tämän lisäksi näiden pohjoisten kaupunkien kustannukset tämän kuljetuksen yhteydessä tulevat kouraantuntuvimmiksi, kun huomioidaan, millaisia vaikeuksia Kaskisten ja näiden kaupunkien väliseen merenkulkuun liittyy. Tässä yhteydessä on etenkin huomattava, että merenkulkijamme ovat viime aikoina aivan hylänneet koko Pohjanlahden itäisen puolen, joka tiedetään hyvin matalaksi, on täynnä matalia luotoja, petollisia kareja, särkkiä ja matalikkoja, ja joka vuosittain madaltuu, mikä tekee kaiken liikennöinnin isommilla aluksilla itäistä rantaa pitkin aivan epävarmaksi ja lähes mahdottomaksi. Siksi kaikkien kaupunkien, jotka sijaitsevat Merenkurkun pohjoispuolella, nimittäin Uudenkaarlepyyn, Pietarsaaren, Kokkolan, Raahen ja Oulun, täytyy sekä kotimaahan että ulkomaille suuntautuvassa purjehduksessaan aina pitäytyä sekä meno- että tulomatkalla niin kutsuttuun läntiseen puoleen. Tämä ei johdu ainoastaan siitä, että se on syvä ja puhdas, vaan se tarjoaa korkeine vuorineen merenkulkijoillemme monen peninkulman päästä mereltä varmoja maamerkkejä, jotka sitä vastoin kokonaan puuttuvat itäiseltä puolelta.

Seuraukset tästä ovat sekä vakavia että tuntuvia. Silloin kaikkien alusten, joiden pitäisi näistä kaupungeista kuljettaa vientitavaransa Kaskisiin, tulisi tehdä pitkä kiertotie ja ensin purjehtia yli länteen päin itäisellä tuulella, sitten jatkaa matkaansa jonkin matkaa länsipuolta pitkin pohjoistuulella ja sitten odottaa länsituulta voidakseen jatkaa takaisin yli Kaskisiin. Tänne olisi kuitenkin vaikea osua maamerkkien puuttuessa, jolloin sopiva lounainen myrsky nopeasti heittäisi heidät rantaan. Samat vaikeudet ovat myös edessä kuljetettaessa suolaeriä sieltä muualle.

Kun tähän vielä lisätään se, että näillä mainituilla pohjoisilla kaupungeilla, ei tätä pakotettua purjehdusta lukuun ottamatta ole mitään liikennettä tai kaupankäyntiä koko tälle seudulle, joka meno- tai tulomatkalla voisi keventää rahtikustannuksia, on selvä, että tämä niin sanottu purjehdusvapaus itse asiassa muodostuisi näille kaupungeille sietämättömäksi rasitteeksi. Monissa tapauksissa olisi paljon parempi, kuten ennen orjuutensa aikana, pitää tapulipaikkansa Tukholmassa, kun he muiden liiketoimiensa ohella paljon pienemmillä kustannuksilla voisivat koko kesän ajan valvoa ulkomaan purjehdustaan ja tuoda paluutavaransa useamman aluksen painolastina vähäisillä rahtikustannuksilla.

Tässä ei siten ole kysymys sen vähäisemmästä asiasta kuin koko purjehdusvapauden tuhoamisesta, mitä vähätellen kutsutaan purjehdusvapauden yhteen siirtämiseksi. Ja on kiistatonta, että jos tämä esitys menestyy, nämä kaupungit tyytyvät luopumaan kalliisti hankkimastaan privilegiostaan ja taivuttamaan kaulansa entisen ikeen alle, joka on paljon parempi kuin nyt aiottu. Mutta sellaisia tapahtumia ei saa löytyä aikakirjoistamme, eivätkä ne myös koskaan päädy sinne, niin kauan kuin tie Kustaan valtaistuimelle ei ole suljettu sorretuilta kansalaisilta, jotka saavat valittaa ahdinkoaan ja paljastaa totuuden.

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: