Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Maastamuutto

Maastamuutto, § 5

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 5

Nyt jatkamme eteenpäin, avaamme suunnitelmamme mukaisesti ensin vanhimmat aikakirjat ja panemme merkille, kuinka paljon pakko aiheutti jo silloin muuttoa ja muuta hämminkiä yhteiskunnissa.

Vanhin ja todenmukaisin aikakirjoista kertoo Jumalan kansan kantaisästä1, joka Korkeimman käskystä asettui asumaan Kanaanin maahan. Se luvattiin hänen jälkeläisilleen tulevaisuuden perinnöksi, mutta hän joutui muuttamaan sieltä Egyptiin, ei huvin tai vaihtelun vuoksi, vaan siksi että nälkä pakotti muuttamaan, sillä maassa elettiin melko kovia aikoja2.

Samoin puute pakotti hänen pojanpoikansa Jaakobin 212 vuotta myöhemmin koko hedelmällisen sukunsa kanssa muuttamaan Egyptiin. Kanaanin maan asukkaat olivat tehneet kalliita ja suuria viljelmiä ja siksi maassa oli hunajaa, mausteita, taateleita, manteleita, balsamia, viiniä, öljyä ym. ym. Mutta olipa kaikki tämä miten ihanaa tahansa, tiukat ajat panivat asukkaat lujille, koska leipää ei ollut. Egyptiläiset olivat sen sijaan jo peltoviljelijöitä. Heidän vainionsa olivat viljan peitossa, kun taas kanaanilaisten mailla loistivat arvokkaat ja taidokkaasti pengerretyt viini-, hedelmä- ja öljytilat. Nälän iskiessä Kanaanin maan asukkaat lahjoittivat ilomielin mausteensa egyptiläisille vain sitä vapautta vastaan, että saivat ostaa heiltä ruokaa.

Jos tämä runsaslukuinen kansanheimo olisi saanut nauttia Egyptissä sitä vapautta, joka sille oli aluksi annettu, toisin sanoen, jos nämä paimentolaiset olisivat saaneet asettua asumaan, ottaa maata omakseen ja jos heidän uudistilojaan olisi tuettu elintarvikkeilla ja pääomilla, niin heimo olisi muutamassa vuosisadassa voinut tehdä Egyptistä pelon aiheen koko silloiselle maailmalle. Mutta kaikki muuttui pian aivan toiseksi. Kansanheimo joutui pakon alle, orjuus ja raskas savitiilten teko katkeroitti sen elämän, heidän työnsä valvojiksi asetettiin vouteja, jotta tämä heikentäisi sukukuntaa, jonka kasvu huolestutti egyptiläisiä.

Orjuus saavutti lopulta sellaisen asteen, että se kärjistyi murhiksi ja tyranniaksi. Mutta juuri tämä oli enne siitä ja samalla syy siihen, että loppu oli lähellä. On näet niin, että mitä tehokkaammin sorretun rahvaan huuto tukahdutetaan väkivalloin, sitä vaarallisempaa on yhteiskunnalle, kun se kerran purkautuu. Israelin lapset kyllästyivät sietämättömään ikeeseen, riistäytyivät irti, kokosivat Egyptin kalleimmat aarteet, pakenivat ne mukanaan maasta ja astuivat Kaikkivaltiaan varmassa suojeluksessa vapauteen.

Karthago oli muinaisina aikoina kukoistava valtio, se oli kasvanut vapaudessaan sufeettien3 eli vuodeksi valittujen hallitsijoitten alaisina rikkaaksi ja arvostetuksi ja lisäksi koonnut käsiinsä koko Afrikan rannikon voiman sekä tehnyt Euroopassa suuria valloituksia Espanjassa, Sardiniassa, Korsikassa ja Sisiliassa. Kuitenkin pakko, jota meidän aikanamme pidettäisiin vallan liian vähäpätöisenä, oli vähällä tehdä kaiken tyhjäksi.

Karthagolaisten palkkaamissa, roomalaisia vastaan sotivissa joukoissa syntyi tyytymättömyyttä, koska sotilaiden palkanmaksua ei suoritettu asian­mukaisesti. Niinpä kaikki 20 000 soturia erosivat, mikä ei olisi sinänsä merkinnyt tavattoman paljon, ellei tällä olisi ollut vakavampia seurauksia.

Karthago oli tullut ylimieliseksi mahdistaan ja rikkaudestaan ja tyrannisoi muita Afrikan kansoja. Se nautti muiden vaivannäön hedelmät, rasitti niitä kaksinkertaisella verolla. Hallituksen korkeimpaan suosioon kansan päälliköistä nousi se, joka osasi kiristää kansaa maksamaan korkeimmat verot, ja siksi sorretut liittoutuivat tyytymättömien sotilaiden kanssa päästäkseen irti puunilaisten herruudesta ja hyökkäsivät 100 000 miehen voimin itse Karthagoa vastaan. Jouduttuaan mitä pahimpaan pinteeseen Karthagon oli kerjättävä apua arkkiviholliseltaan Roomalta ja tämä yritti auttaa sekä lähettämällä miehiä että tarjoutumalla välittäjäksi. Sillä kerralla kaupunki juuri ja juuri pelastui tuholta uskollisen Hamilkarinsa4 rohkeuden ja kekseliäisyyden ansiosta. Espanjan he menettivät lähes samoista syistä.

Näin valtaa käytetään vapaissa yhteiskunnissa väärin, mikä joillekin merkitsee etua ja vaurastumista ja muille kansalaisille sortoa. Karthagon tasavalta oli vapaa, koska se ei ollut minkään yksinvaltiaan alainen, vaan kansa valitsi hallitsijan aina vuodeksi kerrallaan. Entä millainen kansa oli? No, he olivat suunnattoman suuren kauppakaupungin asukkaita ja pitivät kaikkien muiden alueiden asukkaita mehiläisparvina, joiden oli koottava hunajaa heidän kaupunkipesäänsä.

Stübel huomauttaa: Siinä nähdään millaista hyötyä on palkkasotilaista5. Itse haluaisin kuitenkin tietää voiko odottaa enemmän oman maan sotilailta, joille ei makseta palkkaa.


  1. Jumalan kansan kantaisästä: Abrahamista
  2. 1. Moos. 12:10, kääntäjän suom.
  3. Sufeetti (lat. suf(f)es) oli korkein virkamies monissa puunilaiskaupungeissa antiikin aikaan. Karthagossa valittiin vuosittain kaksi sufeettia, jotka tehtäviltään ja asemaltaan vastasivat roomalaisia konsuleita.
  4. Hamilkar Barkas
  5. Andreas Stübel (myös: Stiefel) oli saksalainen teologi, pedagogi ja filosofi. Lainaus ”Hi sunt fructus militum externorum” on teoksesta Cornelius Nepos De excellentibus viris in usum locupletissimum notis perpetuis ad modum Joh. Minellii illustratus a M. Andr. Stübelio, adjunctis fragmentis schottianis & adjecto indice rerum, vocum, & phrasium accuratissimo. Editio nova revisa. Lipsiae [Leipzig]: M. G. Weidmann, 1733, s. 294, viite 1. Samasta teoksesta on olemassa lukuisia muita painoksia.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: