Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Maastamuutto

Maastamuutto, § 23

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 23

Neljäntenä asiana minun on vielä sanottava jotakin rkeen, kirjoittamiseen ja painamiseen kohdistuvasta pakosta, ei siksi, etteikö siitä olisi jo aiemmin kirjoitettu tarpeeksi, vaan siksi ettei asiasta voi vaieta tässä yhteydessä.

Yhtä ilahduttava kuin päivä on yön, valo pimeyden, auringonpaiste jyrinän ja salamoinnin rinnalla, yhtä virkistävästi vaikuttaa alamaisiin se, että he tietävät, mikä on heidän kannaltaan hyvin, mikä huonosti. Siksi tieteitä palvotaan, kirjoittajia houkutellaan kilpailemaan keskenään ja kirjapainot tuovat heidän ajatuksensa päivänvaloon. Etenkin vapaat yhteiskunnat tarvitsevat tällaista valoa. Niiden on itse ohjattava hyvinvointiaan. Jos ne ovat pimeydessä ja purjehtivat ilman ohjausta, ne kadottavat onnensa, ajavat karille ja hukuttavat koko isänmaan onnettomuuden pohjattomiin syvyyksiin juuri silloin kun luulevat pääsevänsä ankkuriin onnellisten rannalle. Silloin ne saavat kokea, miten uhkarohkeaa on olla luotsina tuntemattomilla vesillä ja ruorimiehenä osaamatta käyttää kompassia.

Tämän Ruotsi on todella joutunut vahingokseen oppimaan. Tuskin on valju pohjantuli ilmaantunut taivaallemme, kun olemme jo luulleet sen enteilevän ihanaa aamuruskoa. Pieni merkkituli tai hohtava taivaanilmiö, joka palaa muutaman minuutin, on usein saanut meidät niin valtoihinsa, ettemme ole lainkaan huomanneet poikenneemme oikealta reitiltä. Olemme luulleet valoja Onnellisten saarelta tuikkiviksi säteiksi, mutta kun olemme hetken jumaloineet näitä pian sammuvia välähdyksiä, olemmekin huomanneet olevamme tyrskyjen ja korkeiden luotojen ympäröimiä. Useimmat ovat täysin hätääntyneinä jättäneet sekä purjeet että ruorin, kun taas toiset ovat sanoneet, että pian saamme laskea toivomaamme satamaan. Tarkkanäköiset ovat sen sijaan varoittaneet, että laiva on tuhon oma, ­ellemme muuta suuntaa.

Vapaissa valtioissa ei riitä, että jotkut harvat ovat ottaneet tästä selvää. Enemmistön on päätettävä asioista. Ne, jotka ovat ehtineet kyllin pitkälle, ovat liian korkealla kansan yläpuolella. He ovat sellaisia ihmisiä, jotka voittavat ensin innostuksellaan valtakunnan luottamuksen, mutta jotka vilpillinen omanvoitonpyynti johtaa pian pois oikealta reitiltä. Siksi heitä on kunnioitettava, mutta ei palvottava, ja seurattava, mutta ei sokeasti.

Jotta näin tapahtuisi, kansakunnan on itse oltava valistunut. Se vaatii kuitenkin järkeä, ja se harjaantuu parhaiten, jos kirjoitamme ajatuksiamme paperille. Mikään ei kuitenkaan juuri kannusta tähän, ellei kirjapaino levitä ajatuksia yleiseen käyttöön. Totuus ja vilpittömyys saavat siinä jalon puolustuksen. Panettelijat eivät pysty mustaamaan hyvettä, kuona huuhtoutuu siitä ja hyve hohtaa kahta kauniimmin. Hyve ei pelkää päivän sarastusta, ei epäile valoa, ja on vähiten vaarassa kadota silloin kun valo saa vallita.

Mutta on toisia, jotka mieluummin vetäytyvät kulissien taakse, kun heidän pitäisi tehdä jotakin, näyttäytyvät vain muutaman kerran yleisölle ja tekevät silloin kylläkin ihmeitä, mutta silmänkääntäjien tapaan sillä varauksella, että kukaan ei saa tulla heidän lähelleen tai katsoa kulissien taakse. Tri Ernst Schubert tuntuu tarkoittavan tällaisia ihmisiä kirjoittaessaan teoksessaan Heilige Reden: ”Älkää ihmetelkö, ystäväni, että totuus saa maailmalta osakseen niin hirveää ja sovittamatonta vihamielisyyttä. Milloinkaan muulloin ei kohtaa kahta täysin vastakkaista, keskenään riitelevää osapuolta kuin totuuden ja maailmanlasten mielipiteiden ja tavoitteiden ottaessa yhteen. Maailmanlapset eivät tavoittele mitään muuta kuin turhaa kunniaa, katoavia aarteita ja tuomittavaa lihanhimoa. Heidän tarkoituksensa on, että nämä jumalattomat halut nähtäisiin jollakin tavalla hyveellisinä, pettäisivät yksinkertaisia ja loisivat heille tilaisuuksia nautintoihin. Mutta heti kun totuus astuu päivänvaloon, heidän sydämensä pahuus paljastuu, ja heiltä viedään monia tilaisuuksia toteuttaa pahoja aikeitaan. Sopii ajatella, miten vaikea tilanne on sellaiselle ihmiselle, joka etsii himoista korkeinta onneaan! Hän uskoo menettävänsä kaiken, kun totuus saa yliotteen ja pureutuu ihmisten sydämiin. Tämä yksi ainoa ajatus riittää lietsomaan hänessä vihaa, julmuutta ja kostoa ja vainoamaan niitä, jotka tunnustavat totuuden avoimesti ja pelkäämättä.” Toisaalla Schubert kirjoittaa: ”Usein jumalanpelko estää meitä auttamasta niitä, joilla on valta käsissään. Monasti myös lähimmäisenrakkaus velvoittaa meidät ottamaan muiden sortamien ja vainoamien köyhien ja kurjien asian omaksemme. Monta kertaa oikeudenmukaisuus pakottaa meidät näkemään maailmassa suurta arvostusta saaneiden ihmisten pahuuden. Eikä tämä tilanne, joka on kaikin tavoin ristiriidassa maailman kanssa, voi antaa meidän olla pitkään rauhassa. Meistä tulee vihan kohteita. Etsitään tilaisuutta raivata meidät pois tieltä. Keksitään valheita ja syytöksiä, joilla hyvä nimemme voitaisiin tahrata. Niskaamme syydetään kaikenlaisia paheita ja rikkomuksia. Viekkautta ja väkivaltaa ei säästellä meidän turmelemiseksemme.”1

Paroni Rudolf von Hollenburg2 kirjoittaa: ”Hallitsevilla on erityisesti kolme tapaa, joilla he edistävät yksityistä voittoa yleisen kustannuksella. Ne ovat: Kansalta viedään kaikki ne keinot, joilla se voisi vahingoittaa hallitsevia. Joko oveluudella tai väkivalloin raivataan tieltä kaikki ne, jotka ovat oppineet lapsesta asti ajattelemaan ja joilla on tarmoa käyttää ajattelua yhteiseksi hyväksi, jotka perustavat toimintansa annettujen lupausten pyhyydelle eivätkä ole milloinkaan houkuteltavissa imarteluilla. Hän sanoo, että ilman näitä ihmisiä muu kansa on ruumis ilman sielua, että he ovat joukko vailla johtajaa, laiva ilman miehistöä ja että he nukkuvat sikeästi. Kaikki mieleltään jalot näännytetään pakkokeinoin, siten että hallitsevat ottavat varakkaiden omaisuuden haltuunsa, vaativat sietämättömän korkeita korkoja, käyttävät niitä yksityisten etujensa ajamiseen, hukuttavat kansalaiset työhön ja yrittävät sotkea heidät ulkomailla käytäviin sotiin. Kylvämällä riitaa saadaan kansalaiset käymään toistensa kimppuun. Kaikki kokoukset kielletään, suositaan hölmöjä etevien sijasta, riistetään toisilta omaisuuksia ja annetaan ne joillekin toisille.”3

”Se, joka on tasavallan kannattaja, mutta ei vallitsevan salailun ja järjenkäytön kahlitsemisen vuoksi tiedä, mitkä ovat isänmaan ulkoiset ja sisäiset edut, on ristiriidassa itsensä kanssa”, sanoo muuan toinen kirjoittaja. ”Pimeys sopii yhteen barbarian, mutta ei vapaan tasavaltaisen hengen kanssa.”


  1. Lainaukset Johann Ernst Schubertin teoksesta, Johann Ernst Schuberts ... Heilige Reden. ­Zweyter Theil. Elbing, 1746, s. 282–284 (1. painos Jena, 1743–1744).
  2. Rudolf von Dietrichstein-Hollenburg
  3. Lainaus on teoksesta Matthias Bernegger, Ex C. Cornelii Taciti Germania et Agricola quaestiones miscellaneae, olim moderante Mathia Berneggero, academicis exercitationibus sparsim disputatae, unum in corpus certumque ordinem ... / edidit Jo. Freinshemius. Argentorati [Strasbourg], 1640.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: