Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Yhdestoista saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Yhdestoista saarna käskyistä, § 10

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 10

Mutta mitä tahtoon tulee, niin Herra tässä käskyssä kieltää 1) lihallisten tai aisteihin perustuvien himojen herruuden sen suhteen. Kaikki aisteihin perustuvat himomme ja voimakkaat mielenliikkeemme, joita muuten kutsutaan affekteiksi, ovat meissä synnynnäisiä ja kaikkitietävän Mestarin meille antamia, niin että voisimme sitäkin innokkaammin ottaa kokonaan vastaan hänet, joka on Korkein Hyvä, ja tällä tavoin saavuttaa sen kaltaisen autuuden, joka on tuntematonta niille luoduille hengille, jotka eivät kykene samanlaisia aisteihin perustuvia tunteita tuntemaan. Aluksi halut olivat valaistun järjen ja horjumattoman hyvän tahdon hallinnassa, mutta johtuuko se sitten kielletyn puun myrkyllisestä hedelmästä, jota ensimmäiset esivanhempamme paratiisissa söivät, niin kuin monet meidän evankelisen seurakuntamme valistuneet papit arvelevat, ja tuo myrkky sitten perinnöllisenä sairautena istutettiin koko sukukuntaamme, vai onko se tapahtunut syntiinlankeemuksen kautta jollain muulla tavalla, niin valitettava kokemus kuitenkin osoittaa, että mielikuvat näkyvistä ja aisteihin vetoavista asioista eivät ole saaneet valtaa ainoastaan järjen yli. Näitä näkyviä asioita koskevat himot ovat päässeet hallitseviksi myös tahdossa ja tulleet suorastaan siveettömiksi, niin että himomme tavattoman voimakkaasti ja kohtuutta vailla pyrkivät tavoittelemaan aistinautintoja, mutta sitä vastoin ovat velttoja ja tunteettomia sen nautinnon suhteen, joka olisi saatavissa todellisesta ja kestävästä hyvästä. 2) Tässä kielletään tällaisesta herruudesta syntyvä tahdon taipumus noudattaa himojen viettiä eli valita mieluummin se, mikä hivelee kesyttämättömiä aisteihin vetoavia tunteita kuin se, mitä terve järki pitää hyvänä. Apostoli Paavali puhuu tästä selkeästi: jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on1 Room. 7:23. Hän puhuu tässä itsestään siinä tilassa, joka vallitsi sen jälkeen, kun hän oli kääntymyksen kautta siirtynyt synnistä Jumalansa luo, ja puhuu kahdenlaisesta laista, joista toisen hän sanoo olevan hänen jäsenissään, toisen hänen mielessään. Ensimmäisellä hän tarkoittaa itse perisynnin turmelusta tahdossa, luonnollista taipumusta pahaan, mitä hän heti seuraavassa juuri tästä syystä kutsuu synnin laiksi. Hän sanoo, että se on hänen jäsenissään eli se syntyi hänen sielussaan niiden ruumiillisten ja aisteihin perustuvien taipumusten kautta, jotka ruumiin ja veren luonto oli turmellut. Toisella, mielessään olevalla lailla hän tarkoittaa uudestisyntymässä saatua armon ja Hengen vaikutusta. Hän puhuu tässä näiden kahden välisestä taistelusta, jonka tulos hänen yrityksistään huolimatta ei ollut sen parempi kuin että ruumiin laki pyrki saamaan hänet vangikseen eli että hänen synnynnäiset pahat taipumuksensa olivat melkeinpä kukistaa hänet ja sisäisen ihmisen. Tästä uskon voivani täydellä varmuudella päätellä ainoastaan sen verran, että jos aisteihin vetoavat himot saavat valtaansa ja melkeinpä alistavat uskovia, joissa menetetyn Jumalan kaltaisuuden palauttaminen on toden teolla aloitettu, niin kuinka hirvittävää ja ihmiselle erittäin vaarallista täytyykään halujen ylivallan olla ihmisissä, jotka eivät usko? 3) Lopuksi tässä kielletään myös meidän synnynnäinen ja luonnollinen velttoutemme ja haluttomuutemme valita ja tehdä kaikkea sitä, mikä voisi olla hyvää ja Jumalalle mieluista. Sama apostoli tunnisti tämän varsin hyvin myös itsessään, koska hän sanoo: Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun lihassani, ole mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei2 Room. 7:18. Tässä hän puhuu myös perisynnin syvästä turmeluksesta ja sanoo: tiedän varsin hyvin, en vain Jumalan puhtaasta sanasta vaan myös, Jumala minua armahtakoon, omasta murheellisesta kokemuksestani, että minussa ei valitettavan syntiinlankeemuksen jälkeen voi asua mitään hyvää, ja tämä johtuu ensi sijassa minun lihallisuudestani, joka kaikenlaisten aisteihin vetoavien halujen kautta hallitsee järjen valoa sekä sen synnyttämän ja lujittaman tahdon päätöksiä. Hän valittaa suurta kyvyttömyyttään tehdä hyvää, vaikka hän kuitenkin on kääntymyksessä saanut tahdon sekä halun siihen.


  1. 1938
  2. 1938/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: