Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Skrift: Tankar

Tankar, § 11

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Textstorlek: A A A A


Visningsalternativ:

§. 11.

Men hvar skole vi igenfinna grundsanningar, at bygga våra bevis uppå, då sanningen at säga, föga gifves in politicis,1 som ej disputeras om pro et contra?2 Jo! jag tror den sanning lärer antagas af alla Stats-kunnoga utan bevis, at et Rikes sanskylliga styrka består i myckenheten af arbetande inbyggare. Denna satsen står äfvenväl tilsammans med husböndernes sanskylliga förmon; ty då arbetare finnas til ymnoghet, gifves altid någon utväg, at drifva arbetet, men finnas de icke, eller ock få, så måste nödvändigt arbetet antingen lemnas aldeles ogiordt, eller åtminstone någon del deraf; derföre måste ock de förfatningar, som befordra myckenheten af arbetare, vara de nyttigaste för Riket och des inbyggare i gemen, men deremot de förfatningar skadelige, som i mera eller mindre mon bidraga til minskning af arbetare. Det återstår altså alenast at fråga: Hurudane måtte då de förfatningar vara, som leda til och ifrån et sådant högt ändamål?

Så ovedersägeligt som det är, at menniskan naturligt vis älskar frihet, så osvikelig är ock den följden, at ju mera förfatningarne befordra och gynna denna friheten, ju mera skocka sig inbyggare at niuta den; och tvärt om, ju mera denna friheten inskränkes, ju mera fly menniskor ifrån sådana fridlösa tracter. Förnuftet måste gifva mig rätt härutinnan, och den minsta kännedom af vårt eget hierta updagar dessa sanningar, och en solklar erfarenhet talar högt i detta ämne. Oskälige3 kreatur, skapade til långt mindre frihet, än vi, trängta dock efter den: de fly från sådana orter der de ofta efterjagas, men skocka sig til stor ymnoghet på fridlysta platser. Menniskan, den ädlaste jordenes inbyggare, fylde i sin frihet tämmeligen fort jorden med folk, men tvånget har så förstört dem, at stora tracter efter 4 000 års befolkning måste ännu vara obebodde. Hvem måste icke medgifva, det friheten at bo och bygga upfylt Brandenburg med folk,4 och at Spanska Inquisitioner utblottat Spanien på inbyggare?5 Sanningar, som ingen med sundt förnuft begofvad menniska kan draga i tvifvelsmål.

För denna gången är icke ämnet at visa huruvida våre förfatningar i gemen, eller flere af dem, under namn at befordra ordningen uti våra näringar, leda til förstöring af folkets friheter, och med det samma til Rikets undergång: Saker, väl värde de styrandes upmärksamhet, men som beklageligen finnas så litet utredde, at mistag nästan på alla håll blifva oundvikelige. Tienstehions-Stadgen med de dervid föreslagna tillägningar, skal för denna gången alenast blifva ämnet för vår undersökning, huruvida den, som månge påstå, är aldeles öfverensstämmande med Rikets och des inbyggares sanskylliga interesse? eller om den finnes helt och hållen stridande deremot?

Saken behöfver ej vidlyftig undersökning: den måste uppå de redan lagda grunder blifva påtagelig. Finnes något i Tienstehions-Stadgan, som gör Rikets inbyggare fridlösa och efterjagade, så är klart, at den drifver ut våra arbetare ifrån Riket, och följakteligen strider emot Rikets hufvud-interesse. Lät oss å nyo höra 1:sta Artikelens 1:sta §: Inge landstrykare, lösdrifvare, lättingar, eller inhyseshion böra uti vårt land och rike tolas, hvarken i städerne eller på landet. Lät oss föreställa oss alla Kronans Embetsmän satta af samma Artikels 5:te §. i rörelse, at upsöka, gripa och i husbönders tienst, i Soldate- eller Båtsmans-rota, och i fästnings- och spinhus-arbete dem insätta, hvad oro och fridlöshet måtte icke sådant verka hos våra arbetare? de söka skygd, de göma sig undan, de bo med bäfvan i sina hyddor, och passa up6 at finna någon fri-stad på jorden, der de i lugn finge förtiena sig föda.

Regenter hafva från äldre tider tilbaka förstått, at fridlysa sina ifrån sin post förrymda Soldater, som annars efter Krigs-Articlarne hafva förverkat lifvet,7 at derigenom locka dem in i Riket; men ännu har icke något Pardons Placat8 blifvit utfärdadt i Sverige för obrotsliga arbetare, at få bo frie inom Svea Rikes gränsor: och hvad tilväxt på inbyggare skal man väl kunna vänta hos oss, hvad styrka för Riket, hvad tilgång på arbetare, då detta ännu hos oss finnes ogiordt?

Torde hända någon ville möta mig, som talar så mycket för frihet; at så länge som menniskorne voro i sit naturliga tilstånd, utom samhällen, voro de äfven berättigade til en sådan vidsträkt, och som man kallar den, en laglös frihet, men så snart man träder i samfund med andra menniskor, under en styrande magt, så måste man nödvändigt bortgifva något af sin naturliga rätt, och underkasta sig det samhälles lagar, och kan således en laglydnad ej få namn af tvång eller träldom. Jag svarar: det är rätt! likväl med den skilnad, at då icke i alla Riks-Samhällen i verlden, lika mycket måste förloras af den naturliga friheten, utan i det ena mera, och det andra mindre, såsom erfarenheten tydeligen å daga lägger; så är klart, at det samfund måste vara det lyckeligaste, der förlusten af den naturliga friheten är minst; ty dit skocka sig menniskor mäst, der lefva de nögdast, och der tilväxer Riket i sin styrka, så långt som möjeligt är; men deremot, ju mera vi måste förlora af våra naturliga rättigheter, ju tvungnare ingå vi sådana förbund, ju misnögdare blifve vi der, och ju förr flytte vi derifrån i et annat samhälle, der mera frihet gifves.

Men huru mycket af den naturliga friheten nödvändigt måste förloras af undersåtare, til et Samhälles lyckliga bestånd, är en fråga af högsta vigt för Förstar, som vilja förvärfva sig et rätt stort namn af menniskor, och göra dem lykliga med sig. Jag vet icke om den af våra stora och mennisko-slägtet älskande snillen är i sin vidd besvarad och utredd. Huru skola då Regenter kunna förvara sig för största mistag på vårt slägtes rättigheter? Alla inskränkningar, som gå deröfver, drabba ofelbart med olyckor på Riket och medborgare.

Men hvad friheten, at få bo och föda sig med sit arbete anbelangar, är den naturens första och ömaste rätt, i våra Grund-lagar på det heligaste bekräftad, och kan således härvid icke komma i fråga. Vi klage öfver utflyttningar, de äro ock klagan värde, men ännu hafve vi icke stält naturens och vår grund-lags fri-bref våra flyende arbetare i händerne, at hålla dem tilbaka.

Hvad under, at et årligt skojande9 och jagande efter arbets-hion i långliga tider utblottat oss på folk, och väkt en almän klagan öfver brist och dyrhet? Men det är mera undran värdt, at våre Lag-makare ansett för det enda medlet emot denna bristen, at anställa ännu strängare jagter och hårdare inspärringar, icke annorlunda än om man fiskat ut en liten insiö, man då ansåge för det rätta botemedlet at fiska ännu tätare, så länge en enda fisk funnes der, och faran värdt kunde vara, at hela afvelen10 skulle förloras.


  1. in politicis: lat. i politiken
  2. pro et contra: lat. för och emot
  3. oförnuftiga, förnuftslösa
  4. upfylt Brandenburg med folk: Under 1600- och 1700-talet uppmuntrade de brandenburg-­preussiska regenterna invandringen av ekonomiskt produktiva befolkningsgrupper, speciellt bönder, till mindre utvecklade och glesbefolkade delar av riket. Fredrik II:s religiösa tolerans­politik tillät personer tillhöriga andra trossamfund att bosätta sig i Brandenburg.
  5. Spanska Inquisitioner utblottat Spanien på inbyggare: I det icke-katolska Europa har det under århundradenas lopp skapats en mycket dyster bild av den spanska inkvisitionen. Under upplysningstiden utvidgades bilden med den av bland andra Montesquieu företrädda sekulära synen att inkvisitionen hade ett samband med de ekonomiska och samhälleliga problemen i de katolska länderna.
  6. passa up: passar på lämpligt tillfälle
  7. efter Krigs-Articlarne hafva förverkat lifvet: Krigsartiklarna var stadgar som avsåg att upprätthålla ordning, tukt och subordination inom krigsmakten.
  8. Pardons Placat: förordning om lindring eller efterskänkning av straff, speciellt förordningar där förrymda soldater eller båtmän friades
  9. flackande och farande hit och dit
  10. här: fiskbeståndet, tillgången på fisk

Originaldokument

Föregående avsnitt:

Följande avsnitt:

Platser:

Personer:

Bibelställen:

Teman: