Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Purjehdusvapaus

Purjehdusvapaus, § 49

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 49

Toiseksi haluan osoittaa, että ehdotettu tapulivapaus lisää huomattavasti elintarvikkeiden määrää. Pykälässä 31 osoitettiin selvästi, että vapaampi kauppa kasvattaa tavaramäärää yleensäkin, ja koska elintarvikkeet ovat tavaroita, on selvää että ne lisääntyvät siinä missä muutkin, ja siten enemmät todistelut tuntuvat tarpeettomilta. Koska kaikkien ei ole kuitenkaan yhtä helppoa kuvitella, miten tämä voisi tapahtua tapulioikeuden saamisen jälkeen, johdattelen lukijaa hiukan asiaan. On suorastaan säälittävää katsoa, miten suurella vaivalla laajan Savon ja Karjalan jokaisen talonpojan on vuodesta toiseen hankkiuduttava merenrannikolle hakemaan suolaa talouteensa ainakin yhden, mutta usein montakin kertaa talvessa. Heidän kotiseutunsa on 20–50 peninkulman päässä lähimmästä rannikon maakaupungista. He kuluttavat edestakaisiin matkoihin 3–6 viikkoa ja koko sen ajan heillä on oltava ruokaa itselle ja rehua hevoselle. Isäntä ottaa kuormaan 2–4 tynnyriä ruista tai ohraa ja lisäksi 5–6 leiviskää heiniä ja vielä itselle muutaman viikon muonat. Rehut loppuvat alkupäivinä, minkä jälkeen on turvauduttava viljatynnyreihin ja ruokittava hevonen lopun ­aikaa niistä. Kun isäntä vihdoin pääsee kaupunkiin, on ainakin kolmannes viljasta syöty. Tällä 5–6 viikon vaivalloisella hevoskyydillä hän saa hädin tuskin tuoduksi suolat kotitarpeisiin ja myydyksi kaupungissa yksi, kaksi tai korkeintaan kolme tynnyriä viljaa. Tunteva ja ajatteleva kansalainen käsittää millaista ajanhukkaa, välinpitämättömyyttä ja ruokapulaa kaikki tämä aiheuttaa sekä onnettomalle maalaiselle että niille kaupungeille, joiden täytyy odottaa ylläpitonsa tulevan näin vaivalloisella ja kalliilla tavalla. Miten huomattavaa helpotusta vaikeuksiin tulisikaan, jos rannikkokaupungeilla olisi tapulioikeudet, jolloin etäämmälle maaseudulle voitaisiin perustaa kauppaloita. Itse luonto ja olot vaativat sitä.

Pohjanmaan kaupungit sijaitsevat suurten jokien varsilla, joiden vedet virtaavat halki maan Savon rajoilta asti, 15–20 peninkulman päästä. Joet ovat osin jo purjehduskelpoisia, ja osaa perataan parhaillaan1, mikä on valtakunnan kunnianarvoisien säätyjen Pohjanmaata kohtaan tunteman erityisen hellän huolenpidon ansiota. Savo ja Karjala ovat puolestaan ­täynnä isoja ja pieniä lampia ja järviä, joten useimmilla paikkakunnilla on jo nyt tavallista tehdä vesitse useiden peninkulmien matkoja.

Maa on korkeimmillaan 18–20 peninkulman päässä merestä, mikä erottaa Pohjanmaan ja Savon vedet toisistaan, ja siksi alue tunnetaan nimellä Maanselkä2. Juuri niille paikoille olisi uusia kauppaloita perustettava, ja niitä pohdittiinkin jo Kristiina-kuningattaren aikana. Kesäisin kauppalat voisivat ostaa suuria eriä viljaa ja muita elintarvikkeita, joita tuotaisiin helposti Savon ja Karjalan vesireittejä pitkin kuormaveneillä. Niiden tuojat saisivat puolestaan kauppaloista suolaa ja tupakkaa, rautaa, terästä, rikkiä jne.

Kauppaloihin kootut elintarvikkeet ja viljat voitaisiin talvikeleillä kuljettaa täysin lastein alas rannikolle, mutta helpoiten se kävisi kevättulvien aikaan veneillä, joihin mahtuu 15–20 viljatynnyriä.


  1. perataan parhaillaan: viittaa 1700-luvulla käynnistettyihin suuriin koskenperkaus­hankkeisiin
  2. Maanselkä on vanhastaan vedenjakajan yleisnimitys. Tässä tarkoitetaan nykyistä Suomen­selkää.

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: