Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kymmenes saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Kymmenes saarna käskyistä, § 6

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 6

Tästä siis näemme, hyvät kuulijani, mitä se haluksi kutsuttu yleisesti ottaen on, jonka Herra tässä kieltää ja mitä se ei ole. Mutta jotta oppisimme paremmin tuntemaan näin tärkeää asiaa, meidän on tarpeen tarkoin tarkastella myös kielletyn halun erilaisia lajeja ja tyyppejä ja osoittaa, miten se on joka suhteessa kauhistuttava ja Jumalalle vastenmielinen. Kun erotamme sen oikealla tavalla juuri edellä kuvatusta synnin juuresta ja tarkastelemme sen erilaisia asteita, niin se ensinnäkin muodostuu todellisista sydämessä nousevista syntisistä himoista. Vikkelä ja myrkyllinen perisynti synnyttää jatkuvasti jotain pahaa, eivätkä sen ensimmäiset vaikutukset sielussa voi tältä pohjalta olla muuta kuin pahoja. On väistämätöntä, että sokeus johtaa eksyksiin ja turmeltunut halu meidän aistillisuutemme tukemana sammuttaa sen himmeän kipinän, joka ymmärryksessä muutoin näyttäisi olevan jäljellä. Tämän seurauksena halu eksyy täysin pimeään ja aistillisiin himoihin, jotka nousevat sielussa. Tässä himo on ikään kuin syntymässä tai nousemassa esiin, mistä apostoli Paavali sanoo: Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja Room. 7:8, mikä tarkoittaa: itse perisynnin juuri synnytti ja herätti minussa todellisia pahoja haluja, eikä niitä ole vain jumalattomilla vaan valitettavasti myös uskovilla, jotka eivät niihin kylläkään suostu, mutta eivät kykene niitä täysin estämäänkään. Siksi apostoli sanoo vähän myöhemmin samassa kohdassa: Haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta Room. 7:21. Ja kuinka voisikaan tällainen vanhan Aatamin sikiö miellyttää pyhää Jumalaa, joka vaatii täydellisyyttä ja sanoo siksi Abrahamille: Vaella minun edessäni ja ole täydellinen1 1. Moos. 17:1. Toiseksi se on todellista suostumista ja myöntymistä sydämessä nousseeseen pahaan. Kun uskovat, jotka uudestisyntymässä ovat julistaneet sodan ja vihollisuuden syntiä vastaan, huomaavat jotain sellaista nousevan sydämessään, he kauhistuvat ja säikähtävät näitä luvattomia himoja ja heissä asuvan Jumalan Hengen vaikutuksen avulla kukistavat ja kuolettavat ne, niin kuin apostoli Paavali tästä vakuuttaa: Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen2 Gal. 5:24. Mutta sitä vastoin kaikki muut, näyttäytykööt he ihmisille muuten kuinka hyveellisinä ja rehellisinä hyvänsä, saavat jonkinlaisen tyydytyksen antaessaan likaisille haluille tilaa sydämessään ja nauttivat niistä. Heihin pätee se, mitä apostoli Jaakob sanoo: heidän oma himonsa se heitä vetää ja houkuttelee3 Jaak. 1:14. Omatunto joko nukkuu tai ainakin sen ääni vaiennetaan, ja sydän huvittelee itsessään näiden himojen kanssa. Kevytmielinen nauttii siveettömistä ajatuksista, vaikka hän muille näyttääkin kunnialliselta ja siveältä. Ahneet, apostoli Paavali sanoo, joutuvat kiusaukseen ja lankeavat ansaan, monenlaisten järjettömien ja vahingollisten halujen valtaan 1. Tim. 6:9. Ne voivat sitäkin vähemmän olla Jumalalle mieleen, kun hän heti seuraavaksi vakuuttaa, että ne syöksevät ihmiset tuhoon ja perikatoon 1. Tim. 6:9. Ja kukapa ei näe, että tämä sielun mieltymys pahaan on syntistä ja erittäin tuomittavaa, koska Jumala selvästi laissaan sanoo: Sinun ei pidä haluta sitä, mikä on pahaa ja mitä apostoli Paavali juuri siksi kutsuu häpeällisiksi himoiksi Room. 1:26, joilla jumalattomat huvittelevat. Käyttääkseni äskenmainitun apostoli Jaakobin vertausta, tämän suostumuksen kautta himo siittää Jaak. 1:15, ja koska tästä raskaudesta syntyvä jälkeläinen on synti, joka aina on ja pysyy tuomittavana, ei myöskään sen alkuperä voi olla muu kuin synti ja pyhän Jumalan kauhistus, joka tässä siksi ankarasti kielletään sanomalla: Älä himoitse Room. 13:9. Kolmanneksi taipumisesta sydämeen nousevien pahojen halujen valtaan syntyy todellinen aikomus ja pyrkimys harjoittaa niitä, mikä on himojen korkein aste. Tässä synninhalun siitos saavuttaa täydellisyytensä ja huippunsa ja apostoli Jaakobin todistuksen mukaisesti synnyttää synnin, eikä sen aina tarvitse tapahtua niin, että todella harjoitetaan sitä pahaa, jota himoitaan, vaan myös silloin, kun vain aiotaan tehdä sitä. Saanen valaista tätä tarkemmin pienen esimerkin avulla. Ahne ja Jumalalle tottelematon Akan kertoo itsestään, että kun hän Jerikon ryöstösaaliin joukossa näki kallisarvoisia tavaroita, hänet valtasi niin suuri himo, että hän otti nämä tavarat4 Joos. 7:21. Hänessä siis nousi ensin ahneuden himo kiellettyä saalista kohtaan. Sellainen lienee syntynyt monen Israelin lapsen mielessä niitä tavaroita kohtaan, jotka oli julistettu Herralle kuuluvaksi uhriksi, mutta he tukahduttivat sen itsessään, kun taas Akan huvitti itseään tällä halulla, mikä oli himojen toinen askel. Tämän huvittelun myötä himo kasvoi täysimittaiseksi aikomukseksi ja päätökseksi ottaa jotain saaliista, ja silloin synti oli toteutunut sydämessä. Sitten tarvittiin vain tilaisuus ja sopivat ulkoiset olosuhteet, niin että voitiin ottaa ja kätkeä jotain saaliiseen kuuluvaa. Monet synnit ovat sellaisia, että ne on helpompi toteuttaa sydämessä kuin varsinaisessa teossa, ja usein niiden varsinaiseen harjoittamiseen ei myöskään ole mahdollisuutta, vaikka syntinen on niihin mielessään taipunut ja päättänyt niitä tehdä. Samoin on hyveen laita: se asuu varsinaisesti sydämessä, mutta meillä ei ole aina tilaisuutta toteuttaa sitä hyvää, jota aiomme. Ja tämä sydämessä, vaikkakaan ei aina ulkonaisesti, toteutettu synti on Jumalalle kauhistus, mistä Vapahtajamme todistaa Matt. 5:21–22, kun hän sanoo, että jokainen, joka mielessään on vihoissaan veljelleen, on ansainnut saman tuomion kuin itse murhaajakin, ja jakeen 28 mukaan se, joka katsoo naista himoiten, on Jumalan vanhurskauden kirjassa jo merkitty huorintekijäksi. Apostoli Jaakob sanoo edellä mainitussa kohdassa, että sydämessä tai teoissa toteutettu synti väistämättä synnyttää kuoleman, siis ajallisen ja ikuisen kirouksen.


  1. 1933/muokattu
  2. 1938/1992
  3. 1992/muokattu
  4. 1992/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: