Edellinen jakso: Kymmenes saarna käskyistä, § 2
Seuraava jakso: Kymmenes saarna käskyistä, § 4
§ 3
Näissä kahdessa käskyssä havaitsemme sen eron, että yhdeksännessä kielto liittyy kiinteään omaisuuteen, kun taas kymmenennessä luetellaan useita irtaimia sekä elollisia asioita. Tämä ero ei kuitenkaan näytä olevan kovin oleellinen. Luther liittää Isossa katekismuksessaan molemmat yhteen ja erottaa ne seitsemännestä käskystä siinä, että kun seitsemännessä puhutaan kaikenlaisesta lähimmäisen omaisuuden väärästä ja laittomasta haltuunotosta, niin näissä kielletään himoamasta sellaista, että lain tai kohtuullisuuden kaavun alla koettaa saada itselleen jotain, mihin ei kuitenkaan ole oikeutta. Hän ei tee tässä mitään ratkaisevaa eroa kahden viimeksi mainitun käskyn välillä,1 mutta ero on ilmeisesti siinä, että yhdeksännessä kielletään kaikki todellinen paha halu, joka turmeltuneessa pahassa sydämessä perisynnin juuresta nousee, ja lopuksi kymmenes käsky kieltää itse tuon myrkyllisen juuren ja synnynnäisen pahan himon, josta kaikki muu saa alkunsa, tai itse sen kauhistuttavan lähteen, josta pahat ajatukset, sanat ja teot sitten kumpuavat ja virran tavoin upottavat koko ihmisen paheiden pohjattomaan kuiluun. Nämä molemmat Herran käskyt johtavat meitä siten turmeltuneen sydämemme tuntemiseen, asiaan jota emme koskaan ehdi tarkoin tutkia ja joka kuitenkin on parannuksen ja kääntymyksen tiellämme välttämätön. Ja koska järjestys tänään johtaa meitä tarkastelemaan yhdeksättä käskyä, niin tehkäämme se Herran nimessä vakavasti ja hartaasti, ja siksi pyydämme suurelta Jumalalta armoa ja siunausta siihen Vapahtajamme Jeesuksen omalla rukouksella Isä meidän jne.
Edellinen jakso: Kymmenes saarna käskyistä, § 2
Seuraava jakso: Kymmenes saarna käskyistä, § 4
paikat:
Henkilöt: Luther, Martti
Raamatunkohdat:
Aiheet: