Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Verosuostunnat

Verosuostunnat

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

Mitä nöyrin muistio.

Luettu joulukuun 8. päivänä 1778.

Kun korkea-arvoisen säädyn edellisessä täysistunnossa eräs arvoisa jäsen1 suvaitsi perusteellisesti ilmaista, miten vaikeaa herrojen jäsenten siinä valiokunnassa, jossa valtakunnan korkea-arvoisten säätyjen kummilahja hänen kuninkaalliselle korkeudelleen kruununprinssille tullaan määrittelemään,2 on voida päättää jostakin tietystä summasta tähän tarkoitukseen, niin kauan kun ei ole vahvistettu miten monien veronimikkeiden alla valtakunnan korkea-arvoisten säätyjen varojen kokoaminen tulisi tapahtumaan. Vasta tuolloin he voisivat nähdä ikään kuin yhteydessään toisaalta alamaisen velvollisuutensa korkean esivaltansa tyydyttämistä sekä valtakunnan ja valtion pysyvyyttä kohtaan, toisaalta oman ja kansalaistensa kyvyn osallistua niin hyviin tarkoituksiin: Tämä aihe ei ole voinut välttää herkintä huomiotani, kun toisaalta tunnen itsessäni palavaa halua uhrata melkein kaiken armolliselle korkeudelleni, kalliille kuningashuoneellemme ja isänmaani hyväksi, mutta toisaalta olen täysin vakuuttunut, että Ruotsin valtakunnan asukkaiden joukossa on monia köyhiä kansalaisia, jotka voivat sortua niiden taakkojen alle, jotka meistä voisivat tuntua kohtuullisilta. Heidän asiansa on tältä osin uskottu valtakunnan korkea-arvoisten säätyjen käsiin.

Minun on siksi täysin yhdyttävä kyseiseen arvoisaan jäseneen siinä, että on erittäin välttämätöntä että ne jäsenet, jotka korkea-arvoinen sääty on asettanut tähän valiokuntaan, saisivat kerralla nähdä kaikki ne tarpeet, joiden tyydyttämiseksi he tulevat ehdottamaan parhaimpia ratkaisuja.

Sellaisia erityisiä menoeriä nimettiin ja tutkittiin korkea-arvoisen säädyn toimesta edellisessä täysistunnossa,3 mutta niitä lienee vielä useita muita.

Mutta nämä eivät suinkaan ole ainoat. Tällaisessa tilanteessa lienee tarpeellista huomioida eräs toinen, jolla on suurempi merkitys, nimittäin valtakunnan ja valtiolaitoksen ylläpitämiseen tarkoitettu valtakunnan korkea-arvoisten säätyjen suostuntavero, josta myös viimeksi kuluneena täysistuntopäivänä on kuulemma korkea-arvoisen ritariston ja aatelin parissa keskusteltu,4 ja jonka suhteen myöskään korkea-arvoinen pappissääty ei voi olla tunteeton.

Tämä on se asia, johon olen erityisesti tällä kertaa kiinnittänyt huomioni, ja pyydän nöyrimmin korkea-arvoisen säädyn kärsivällisyyttä saada lausua vilpittömät ajatukseni sen suhteen.

Korkea-arvoiselle säädylle on varsin hyvin tunnettua, miten valtakunnan korkea-arvoiset säädyt menneinä aikoina, valtakunnan pakottaviin tarpeisiin, ja kruunun vakinaisten verojen laskiessa laskuarvon nousun myötä,5 ovat olleet pakotettuja ylimääräisillä suostuntaveroilla kannattelemaan valtakuntaa. Nämä ovat olleet voimassa kulloisistakin valtiopäivistä lähtien ja päättyneet seuraaviin. Tämän vapauden, tai valtakunnan säätyjen silmäterän, kuten sitä syystä kutsuttakoon, eli että ne saavat valtakunnan tarpeisiin verottaa itseään, on hänen kuninkaallinen majesteettinsa korkeimmin ylistetyssä armollisuudessaan myös suvainnut hallitusmuodon 45 §:ssä elokuun 21. päivältä 1772 kalliina aarteena lahjoittaa valtakunnan korkea-arvoisille säädyille. Sillä siinä sanotaan: Kuninkaallinen majesteetti älköön vastoin lakia, kuninkaanvalaa ja vakuutusta asettako alamaisille mitään uusia veroja, sotaväenottoja ja muita maksuja valtakunnan säätyjen tietämättä, ilman niiden vapaata tahtoa ja suostumusta. Tämän nojalla valtakunnan tuolloin kokoontuneet säädyt seuraavaksi tapahtuneessa suostunnassaan syyskuun 8. päivänä kyseisenä vuonna päättivät ottaa sen hoitaakseen vapaaehtoisesti seuraavin nimenomaisin sanoin (sivu 5): Täten sitoudumme ja otamme vastuullemme omasta ja kotona olevien kanssaveljien puolesta ensi vuonna 1773 ja sitä seuraavina vuosina, aina sen vuoden loppuun, jolloin seuraavat valtiopäivät voidaan päättää, maksaa ja suorittaa samanlaisen suostuntaveron yleisenä maksuna tai apuverona kuin mihin edellisillä valtiopäivillä olemme sitoutuneet jne.6 Täten on selvää ja kouraantuntuvaa, että päättyvät valtiopäivät sitten tänä tai seuraavana vuonna, niin tämä suostuntavero umpeutuu ja päättyy kyseisen vuoden lopussa, semminkin kuin samat valtakunnan säädyt 6. momentissa tai loppupuolella lausuvat seuraavasti: Lopuksi – – – esitämme mitä voimakkaimmin varauman, että se mitä me nyt olemme ottaneet vastuullemme valtakunnan pakottavien tarpeiden takia, ei saa johtaa mihinkään puuttumiseen privilegioihimme, vapauksiimme ja oikeuksiimme, tai että siihen tulevaisuudessa vedotaan esimerkkinä.7Lopuksi - - - esitämme ... vedotaan esimerkkinä.: ibid., s. 14

Korkea-arvoisessa säädyssä ei ole ketään, joka ei tunne hänen kuninkaallisen majesteettimme, kaikkein armollisimman kuninkaamme rakastavaa ja isällistä, uskollisten alamaistensa rasituksien lievittämiseen pyrkivää mielenlaatua, kun he kuulevat hänen valtaistuimelta jopa vakuuttavan syvimmän tyytyväisyytensä siitä, että hän vastaanottaa valtakunnan säädyt ilman, että hänen tarvitsee turvautua niihin saadakseen apua ja tukea valtakunnan tarpeisiin.8

Mutta ei suinkaan ole niin, että tämä meidän kaikkein armollisimman kuninkaamme suuri aulius alamaistensa olojen helpottamiseen sitoisi käsiämme ja sydämiämme vielä lisäksi tarjoamaan sitä, mitä me ja kotona olevat kanssaveljemme voisimme saada kokoon.

Niin monet siunatut ja suuret toimenpiteet, joihin hänen kuninkaallinen majesteettinsa on ryhtynyt valtakunnan vaurauden ja maineen kasvattamiseksi, ovat tosin vaatineet huomattavia varoja. Eikä voi ollakaan toisin, kuin että vielä on paljon tehtävää, ja edes välttämättömimmän toteuttamiseen tarvitaan myös melkoisesti varoja. On valtakunnan korkeasti ylistettyjen säätyjen tehtävä miettiä keinoja kysymyksen ratkaisemiseksi. Ja tiedän, että korkea-arvoinen sääty ei halua olla tässä asiassa viimeisenä.

Pitäisikö suostuntavero toteuttaa ja miten suuri summa valtakunnan ja valtion ylläpitämiseksi tulisi koota, siitä kunnianarvoisella säädyllä tuskin voi olla mitään luotettavaa tietoa, ennen kuin nämä asiat on valtiovarainvaliokunnan toimesta asianmukaisesti tutkittu ja tästä on valtakunnan säätyjen täysistuntoihin annettu niin paljon tietoa kuin suostuntaveroa koskevan esityksen laatimista varten voidaan pitää tarpeellisena.

Tätä vastaan väitettäneen, että valtakunnan säätyjen ei tarvitse huolehtia mistään suostuntaverosta, sillä hallitusmuodon § 46 sanoo, että jos valtiopäivien loppuessa ei mitään uutta suostuntaveroa ole vahvistettu, silloin vanha jää voimaan. Mutta minä vastaan: asiayhteyden perusteella on selvää, että tämä koskee sellaista hätätapausta, jossa valtakunnan säädyt eivät haluaisi myöntää mitään valtakunnan pakottaviin tarpeisiin, tai myös jos ne venyttäisivät talousarvion käsittelyä samassa pykälässä vahvistetun valtiopäivien istuntoajan yli.9

Mutta miksi valtakunnan korkea-arvoiset säädyt huolehtisivat niin huonosti tästä vapautensa helmestä eivätkä ajoissa ottaisi asiaa käsittelyyn? Tai miten valtakunnan säädyt voisivat valtakunnan tarpeiden vaatiessa olla tunteettomia maailman parasta hallitsijaa kohtaan, ja antaa sattuman tai hätätapauksen ratkaista, kun kaikki kuitenkin haluavat iloisina ja vapaaehtoisesti tarjota kuninkaalliselle majesteetille ja valtakunnalle sen, mitä se tarvitsee ja mihin he pystyvät. Hänen kuninkaallinen majesteettinsahan on lempeytensä ja armonsa kautta valmistanut kunniakkaan tien meidän kaikkien sydämiin, miten me siis voisimme kieltää häneltä varoja, joita tarvitaan oman ja valtakuntamme onnen lisäämiseksi?

Lopuksi, ja koska valtakunnan nyt kokoontuneiden säätyjen on mahdoton nähdä pitkälle tulevien aikojen tapahtumiin, että voisiko silloin ilmaantua suurempia tarpeita tai voisiko valtakunnan menosääntö riittää ilman jotakin siitä mikä nyt voitaisiin myöntää, alistan mitä nöyrimmin korkea-arvoisen säädyn omaan kypsempään harkintaan, voisiko sellainen suostuntavero, mikäli sitä tarvitaan, olla asetettu tietyiksi vuosiksi, esimerkiksi neljäksi tai viideksi vuodeksi, minkä jälkeen se joko lakkaisi, sitä kasvatettaisiin tai pienennettäisiin.

Anders Chydenius.

Suom. Veli-Matti Pussinen


  1. eräs arvoisa jäsen: Pappissäädyn täysistunnossa 5.12.1778 puhui mm. rovasti Daniel Backman, joka oli ns. ”kummilahjavaliokunnan” jäsen. Backman kertoi (§ 6) pohtineensa erilaisia verotuksellisia ratkaisuja (mm. leimaverojen korottamista) erityisesti kuninkaan käyttövarojen korotuksen aiheuttaman pysyvän menolisäyksen kattamiseksi ilman, että rahvasta rasitettaisiiin liikaa. Backman ehdotti, että sääty käsittelisi nämä maksujen korotusesitykset, mutta tämä torjuttiin sillä perusteella, että ratkaisu oli joka tapauksessa tehtävä valiokunnassa yhdessä muiden säätyjen edustajien kanssa. Chydenius viittaa ilmeisesti Backmanin puheenvuoroon, vaikka pappissäädyn konsepti- tai puhtaaksikirjoitetussa pöytäkirjassa ei varsinaisesti tulekaan esille Chydeniuksen mainitsemia ongelmia. Prästeståndets konceptprotokoll 1778–1779, vol. R 707, Prästeståndets arkiv, SRA.
  2. valiokunnassa, jossa ... tullaan määrittelemään: Tarkoitetaan valtiopäivien 1778–1779 ”kummilahjavaliokuntaa” (faddergåvoutskottet), jonka tehtävänä oli valmistella säätyjen esitys kruununprinssi Kustaa Adolfille myönnettävästä kummilahjasta sekä muista hovin jäsenille myönnettävistä lisäetuuksista. Käytännössä kysymys oli suostuntavaliokunnasta, mutta tätä nimeä ei haluttu käyttää.
  3. Sellaisia erityisiä menoeriä ... edellisessä täysistunnossa: Säädyn keskustelussa 5.12.1778 mainittiin kummilahjan lisäksi korvaus kuninkaallisen majesteetin ylimääräisiin menoihin kuluvuen valtiopäivien aikana, kuninkaallisen majesteetin käyttövarat ja Kaarle-herttuan myötäjäiset.
  4. viimeksi kuluneena täysistuntopäivänä ... parissa keskusteltu: Suostuntaa oli käsitelty aatelissäädyssä 5.12.1778, mutta asia oli pantu pöydälle.
  5. laskuarvon nousun myötä: Viittaa vapaudenajan loppuvaiheeseen, jolloin taalerimääräisen setelirahan arvo suhteessa riikintaaleriin laski jyrkästi. Ks. Muita rahajärjestelmään liittyviä käsitteitä, s. 686. LINKKI
  6. Täten sitoudumme ja ... olemme sitoutuneet jne.: Lainaus asiakirjasta Sweriges rikes ständers bewillning til allmän contribution, för nästkommande år 1773 och the påföljande åren til och med thet årets slut, hwaruti nästa riksdag kommer at uphöra. Såsom ock til särskild krönings- och begrafnings-hielp, som kommer at betalas för åren 1773, 1774, 1775 och 1776. Giord och samtyckt wid riksdagen i Stockholm then 8 september 1772, s. 5.
  7. Lopuksi - - - esitämme ... vedotaan esimerkkinä.: ibid., s. 14
  8. syvimmän tyytyväisyytensä ... valtakunnan tarpeisiin.: lainaus Kustaa III:n puheesta valtiopäivien avajaisissa 30.10.1778 Kongl. maj:ts tal til riksens ständer på riks-salen wid riksdagens öpnande, fredagen den 30 october 1778. (1778)
  9. samassa pykälässä vahvistetun valtiopäivien istuntoajan yli: Vuoden 1772 hallitusmuodon §:ssä 46 valtiopäivien kestoksi määrättiiin korkeintaan kolme kuukautta.

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: