Edellinen jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 4
Seuraava jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 6
§ 5
Sitä on vanhoista ajoista saakka
useiden muiden nimitysten ohella kutsuttu uskoksi tai uskontunnustukseksi, koska se sisältää tärkeät pääopit, jotka ensimmäiset kristityt tunnustivat Pyhästä Kolminaisuudesta ja sen hyvistä teoista. Se on kuitenkin saanut, ensiksi epäilemättä idän kirkossa, myös nimen symbolum, joka varsinaisesti tarkoittaa tunnusmerkkiä tai tunnusta, jolla Kristuksen opin oikeat tunnustajat, Kristuksen hengelliset soturit, voitaisiin erottaa sekä juutalaisista että pakanoista.Jeesuksen ensimmäisille sananviejille ei opetettu tarkasti hänen pyhää oppiaan vain hänen omassa koulussaan, vaan helluntaina, hänen taivaaseenastumisensa jälkeen, ja siitä lähtien myöhemminkin, Pyhä Henki opetti heille kaikki autuuden oppiimme kuuluvat tarvittavat kappaleet, eivätkä he jättäneet huomiotta mestarinsa käskyä Mark. 16:15 todella saarnata evankeliumia, kun he apostoli Paavalin tavoin uskollisesti julistivat kuulijoilleen kaikkea Jumalan tahtoa1 Ap. t. 20:27 yhtä väsymättömästi ja uutterasti kuin sama apostoli opetti rakkaalle Timoteukselle: astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan 2. Tim. 4:2. Mutta kun kristinusko levisi nopeasti miljoonien juutalaisten ja pakanoiden keskuuteen ja tämän opin tunnustajat vaikeimpienkin vainojen aikana saivat osakseen yleistä rakkautta, mistä jo Luukas tiesi kertoa Ap. t. 5:13, ja kun ei enää ollut mahdollista, että kaikille tämän nimen omaksuneille olisi ehditty niin tarkoin opettaa Jeesuksen opin pääkappaleita, niin tapahtui niinkin, että pakanat, jotka eivät tunteneet sen paremmin Jumalaa kuin Kristustakaan, pujahtivat kristittyjen joukkoon. Samoin monet ympärileikatut,2 jotka eivät olleet vastaanottaneet opetusta Kristuksen opissa, saati sitten omaksuneet tätä oppia, lähtivät aineellisen palkkion toivossa pakanoiden keskuuteen esittäytyen Kristuksen lähettiläiksi ja saarnaten hänestä, mutta vailla mitään järjestystä ja yhtenäisyyttä. Sellainen ei voinut muuta kuin herättää uskovien huomiota ja kaksinkertaistaa heidän halunsa saada tarkempaa opetusta ja ottaa käyttöön uskontunnustus merkkinä, jonka avulla he voisivat tunnistaa toisensa ja sulkea pois kaikki tämän kalliin nimen alle kätkeytyvät juutalaiset ja pakanat. *) Tämä uskontunnustus kaikkien pitäisi tuntea ja hyväksyä ennen kuin heidät voitaisiin kasteen sakramentissa ottaa seurakunnan yhteyteen.
*) Ruffinus exposit. in symb. Apostol. s. 154.3 Vrt. Gerhard Johannes Vossius: De tribus symbolis, Dissert. 1 § 18 ja seuraavat4 sekä Johann Franz Buddeus, Isagog. ad Theol. universam 2. kirja, 2. luku § 1.5
Edellinen jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 4
Seuraava jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 6
paikat:
Henkilöt: Buddeus, Johann Franz Luukas Paavali Rufinus Aquileialainen Timoteus Vossius, Gerardus Joannis (Gerrit Janszoon Vos/Gerhard Johann Voss)
Raamatunkohdat:
Aiheet: