Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Kahdeksas saarna Jumalan kymmenestä käskystä

Kahdeksas saarna käskyistä, § 6

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 6

Toisentyyppinen viekkauden avulla tapahtuva varkaus on se, jota harjoitetaan alamaisia tai muita käskyvallan alla olevia kohtaan. Sellaista voikin tapahtua monin tavoin: 1) Kun alamaiselle määrätään suurempia veroja kuin mitä valtakunnan todellinen tarve vaatii tai mitä lait sallivat tai mitä heidän on mahdollista suorittaa. Tarpeet ovat moninaisia eikä yksittäinen kansalainen kykene niitä tarkoin arvioimaan, ja hallitsevalla vallalla on ulosottamisen valta. Mutta jos suuria veroja kerätään käytettäväksi hyödyttömiin lahjoihin, ylellisyyteen ja huvitteluun, niin on selvää, että kansalaisen omaisuutta on viety heiltä vääryydellä. Samoin tapahtuu, jos heiltä vaaditaan suurempia maksuja kuin mitä esivallan ja alamaisten keskinäinen sopimus sallii, tai jos maksut täysin ylittävät alamaisen maksukyvyn, paitsi siinä tapauksessa, että valtakunta on äärimmäisessä hädässä ja vaarassa. Sellaisista hallitsijoista Herra Jumala puhuu kovin sanoin profeetta Miikan kautta: Minä sanoin: Kuulkaa te Jaakobin päämiehet, te Israelin johtajat! Eikö teidän tulisi tietää, mikä on oikein? Mutta te vihaatte hyvää ja rakastatte pahaa. Te nyljette ihmisiltä nahan, revitte lihan heidän luistaan. Te syötte minun kansani lihaa! Te kiskotte nahan ihmisten päältä, rikotte heidän luunsa, paloittelette heidät kuin lihat kattilaan, kuin paistin pataan Miika 3:1–3. Ja kuningas Daavid kutsuu heitä väärintekijöiksi, jotka syövät minun kansaani, syövät sitä kuin leipää1 Ps. 14:4. 2) Väärän rahan kautta joko niin, että valheellisesti muutetaan rahan painoa ja pitoisuutta, ja kuitenkin lyödään siihen hyvän rahan leima, tai sitten annetaan laina- ja vakuuskirjoja, joista ei makseta rehellisesti. Ylimmällä vallalla on toki aina oikeus määrätä valtakunnan rahan arvometallipitoisuudesta, mutta jos hyvä raha joko viekkaudella tai väkivalloin kerätään sisään ja samalla leimalla alamaisten tietämättä lyödään huonompaa rahaa, jota annetaan ulos paremman rahan arvoisena tai käytetään virkamiesten, sotaväen ja työläisten palkanmaksuun sille asetetun virheellisen arvon mukaan, niin tämä kaikki on petosta alamaisia kohtaan, eikä sitä voi pitää muuna kuin varkautena. Se on yhtä törkeää kuin väärien mittojen ja painojen avulla varastaminen, jonka Herra niin moneen kertaan sanassaan tuomitsee, ja vieläkin pahempaa, koska sitä tässä tapauksessa tehdään miljoonia ihmisiä kohtaan. 3) Kun oikeus on kaupan, eli kun esivallan haltijat ja tuomarit ottavat vastaan lahjuksia ja tuomitsevat sen pohjalta. Oikeutta hakevat panevat kaiken peliin voittaakseen juttunsa tuomioistuimessa. Jos tuomari on tunnontarkka ja puolueeton, oikeudenmukaisuus on ainoa vallitseva peruste. Mutta heti, jos he huomaavat lahjonnan mahdolliseksi, kumpikin puoli kilpailee siitä, kumpi pystyy kantamaan suurempia uhreja tämän epäoikeudenmukaisuuden alttarille. He tuhlaavat kaikki varansa ja joutuvat suorastaan puille paljaille voittaakseen juttunsa. Käy siis niin, että alamaiset menettävät omaisuutensa ja tällainen tuomari kerää kansalaisilta suuria veroja vastoin Jumalan ja ihmisten lakeja. Tämä ei ole oikea paikka tarkastella sellaisen teon koko jumalattomuutta ja väärämielisyyttä asian ansaitsemassa laajuudessa, vaan me katsomme sitä tässä vain yhtenä keinona ryövätä lähimmäiseltä tämän rehellisesti hankkimaa omaisuutta, minkä tämä käsky kieltää. Sellaisista tuomareista Herra puhuu profeetta Jesajan kautta: Sinun johtomiehesi ovat petollisia ja varkaiden kumppaneita, he kaikki rakastavat lahjuksia ja ahnehtivat lahjapalkkioita. Orvolle he eivät oikeutta hanki eivätkä aja lesken asiaa Jes. 1:23. Heihin pätee, mitä Herra sanoo profeetta Jeremiaan suulla: Niin kuin linnustajan häkki on täynnä lintuja, niin heidän talonsa ovat täynnä petoksella hankittua tavaraa. He ovat tulleet mahtaviksi ja rikkaiksi, lihaviksi ja kiiltäviksi. Heidän pahoilla puheillaan ei ole määrää. Eivät he aja orvon etua, eivätkä tahdo hänen voitavan asiaansa Jer. 5:27–28. 4) Varkaudesta käskyvallan alla olevia kohtaan on kysymys silloin, kun vanhemmat tai holhoojat tuhlaavat lastensa omaisuutta. Luonnon oikeus vaatii vanhempia huolehtimaan lapsistaan, eikä vain omana elinaikanaan, vaan myös jättämään näille kuolemansa jälkeen niin paljon omaisuutta kuin he rehellisesti ja laillisin keinoin ovat kyenneet hankkimaan. Jos vanhemmat laiminlyövät tämän ja tuhlaamalla tuhoavat omaisuuden, on selvää, että he ottavat sen lapsiltaan. Vielä suurempaa vääryyttä he tekevät lapsille silloin, jos toiset ovat uskoneet varoja heidän haltuunsa lasten vaatettamista ja ruokkimista varten, ja he tuhlaavat nämä varat, niin että lapset voivat joutua köyhyyteen ja kurjuuteen. Törkein varkaus lapsia kohtaan on kuitenkin ilman muuta se, jos holhoojat tuhlaavat tai kavaltavat orpojen pienen jäämistön. Sillä näin sanoo Herra: Älkää sortako muukalaisia, orpoja ja leskiä, älkää tehkö vääryyttä kenellekään Jer. 22:3, ja Puolustakaa sorrettua, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa Jes. 1:17. Varkaus on aina inhottava synti, mutta pahinta on, kun se kohdistuu sellaisiin, jotka eivät voi tai osaa puolustaa omaisuuttaan, ja etenkin kun sen tekevät ne, joiden juuri pitäisi olla heidän turvanaan. 5) Lopuksi varkaus tapahtuu myös, kun talolliset ja tilanhoitajat pidättävät itselleen palvelijoidensa tai päiväläistensä palkan, joko kokonaan tai osaksi. Varkautta on se, kun he lupaavat suuria palkkoja mutta eivät koskaan pidä lupauksiaan, kohtelevat palvelijoitaan ankarasti täysin vastoin Herran käskyä Moosekselle: Älä hallitse heitä kovuudella, vaan pelkää Jumalaasi2 3. Moos. 25:43 ja kuitenkin nipistävät heidän palkoistaan, tai kauniita lupauksia antamalla pitävät köyhän työläisen odottamassa palkkaansa, vaikka tämän päivittäiset tarpeet eivät vähääkään salli maksun lykkäämistä. Mitä tämä muuta on kuin köyhältä varastamista. Vapahtajamme Jeesus sanoi aiheellisesti köyhästä leskestä, joka laittoi ainoansa uhrikirstuun, että hän laittoi sinne eniten, koska hän antoi kaiken mitä omisti; niinpä minäkin voinen sanoa, että se varastaa eniten, joka ottaa köyhältä työläiseltä hänen ainoansa. Ja siksi näemmekin, miten hellästi Herra Jumala on köyhän asialla, kun hän sanoo: Älä tee toiselle vääryyttä äläkä ota mitään väkisin. Älä pidä päivätyöläisen palkkaa itselläsi yli yön 3. Moos. 19:13. Profeetta Malakian kautta hän uhkaa sellaisia ankarasti: Minä tulen, minä saavun tuomitsemaan teitä, minä vaadin tilille ne, jotka kieltäytyvät maksamasta päiväpalkkalaiselle hänen palkkaansa, jotka sortavat leskiä ja orpoja ja maassa asuvia muukalaisia3 Mal. 3:5. Herra näki tarkoin, että pelkkä lykkääntyminen saattoi tuhota köyhän, ja siksi hän kielsi pidättämästä hänen palkkaansa ja sanoi: Maksa hänelle työpäivän palkka ennen auringonlaskua 5. Moos. 24:14–15, ja ilmoitti syyn: sillä hän on köyhä, ja siitä hän elää.4


  1. 1992/muokattu
  2. 1933
  3. 1992/muokattu
  4. 1776/1992/muokattu

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: