Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Purjehdusvapaus

Purjehdusvapaus, § 50

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 50

Tätä kaikkea voi parhaiten valaista esimerkillä. Nykyään Savosta ja Karjalasta kulkee talvisin suunnilleen 6 000 rahtikuormaa Pohjanmaan kaupunkeihin ja niillä tuodaan 3 000 leiviskää elintarvikkeita ja 10 000 tynnyriä viljaa. Jokainen kuorma vaatii savolaiselta keskimäärin 30 päivää ja kun hevosen ja miehen päivätyön arvoksi lasketaan 2 kuparitaaleria, koko matka tekee 60 kuparitaaleria ja 6 000 kuormalta 360 000 kuparitaaleria vuotuisina matkakuluina itse tavaroiden arvon lisäksi. Jos kauppalat olisivat saaneet ostaa samat tavarat ja koota niitä täysiksi lasteiksi, 3 000 leiviskää voita ja talia olisi rahdattu 75 kuormana à 40 leiviskää ja 10 000 tynnyriä viljaa 2 500 kuormana à 4 tynnyriä kuormaa kohti, mikä tekee kaikkiaan 2 575 kuormaa. Kun ajopalkaksi tässäkin lasketaan 60 taaleria kuormalta, saadaan ainoastaan 154 500 taaleria. Jo sillä, että kauppaloissa kaikki kuormat tasattaisiin yhtä suuriksi eikä koko väen tarvitsisi turhan takia ajella pieniä kuormia rannikkokaupunkeihin, säästettäisiin ajopalkoissa 205 000 kuparitaaleria. Jos sitten kaksi talvikuormaa siirrettäisiin yhteen veneeseen ja vietäisiin edellä esitetyllä tavalla kevättulvan aikaan jokea alas, nyt ajetut 6 000 rahtia vähenisivät 1 287 venelastiksi. Rannikkokaupungit saisivat joka tapauksessa yhtä paljon elintarvikkeita kuin ennenkin, ja vain 77 220 taalerilla, sen sijaan että ne maksavat niiden rahdista nyt yhden tynnyrin kultaa ja 60 000 taaleria. Sopii miettiä, että jos kyseiset 360 000 taaleria käytettäisiin oikein elintarvikkeiden rahtaamiseen, silloin Pohjanmaan kaupunkeihin saataisiin samoin kustannuksin nykyiseen verrattuna nelinkertainen määrä elintarvikkeita, siis vähintään 12 000 leiviskää voita ja talia sekä 40 000 tynnyriä viljaa. Suurin osa näistä määristä jää nyt Venäjälle, ja osa tulee Viipurin, Haminan ja Pietarin kautta Tukholmaan, kuljettuaan ensin tämän valtakunnalle tappiollisen kiertotien naapuriamme rikastuttamassa. Kun Tukholma saa jo nyt suuremman tai pienemmän määrän samoja tavaroita Pohjanmaalta, millaista yltäkylläisyyttä kaupunki voisikaan vastaisuudessa odottaa, jos anottu vapaus toteutuisi. Ei siis ole aihetta senkään vertaa olettaa, että Savossa ja Karjalassa tulisi pula tavarasta, sillä kuljetusten avautuessa tai helpottuessa nämä maakunnat voisivat varmasti pian tuottaa esitetyn määrän joka vuosi. Lisäksi on kiistatonta, että tavaramääräkin kasvaisi sitä mukaa kuin kuljetus helpottuisi.

Mahtavatko nämä olla pikkuseikkoja, joihin pitää suhtautua vain ylenkatseellisesti? Mahtavatko norrbottenilaisten tapulioikeudet vähentää elintarvikkeiden määrää valtakunnassa? Tai mahtaako joidenkin ihmisten yksityinen hyöty olla pätevä syy lannistaa kokonaisten maakuntien kasvua?

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: