Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Ajatuksia luonnollisista oikeuksista

Ajatuksia luonnollisista oikeuksista, § 6

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 6

Pakolliset vuosipalvelussuhteet loukkaavat kuitenkin erityisen pahasti luonnon heille suomaa vapautta sen takia, että juuri niillä työläisiä pidätellään ja estetään toteuttamasta Luojan itse säätämää järjestystä ja luonnon antamaa viettiä, joka toteutuu avioliitossa.

Emme tällä kertaa puhu siitä vahingosta, joka tällä pakolla aiheutetaan valtakunnalle. Tuonnempana tarkastelemme tätä asiaa lähemmin. Nyt on käsillä ainoastaan kysymys, voiko laki perustua luonnonmukaiseen kohtuullisuuteen, jos se asettaa esteitä luonnon herkimmän ja maailmaa ylläpitävän taipumuksen tielle. Ei kai palkollissääntö kiellä palvelusväen avioliittoja, sanot sinä. Vastaan, että kieltoa merkitsee määrittely irtolaiseksi ja maankiertäjäksi sekä käsky, jonka mukaan tuollaisia henkilöitä samoin kuin mäkitupalaisiakaan ei Ruotsin valtakunnassa saa suvaita. Kun renki ja piika solmivat avioliiton palveluksessa ollessaan, he tavallisesti menettävät jossakin määrin isäntäväkensä aiemmin heille osoittamaa luottamusta; jos parin isännillä on mahdollisuus valikoida palvelusväkeään, he häätävät pariskunnan ainakin seuraavana muuttopäivänä, eikä kukaan enää halua ottaa miestä ja vaimoa palvelukseensa kuin suurimmassa hädässä, eikä noilla ihmisparoilla silloin enää ole isänmaata. Laki sanoo, ettei sellaisia pidä sietää Ruotsin valtakunnassa. He eivät saa asettua pysyvästi asumaan minnekään eivätkä he saa kierrellä maata mustalaisten tavoin. Joku saattaisi ehkä haluta miehen palvelukseensa, mutta silloin tämän on erottava vaimostaan, jolla ei ole kotipaikkaa ja joka joutuu useinkin elämään hyvin vaikeissa oloissa. Eikö tämä ole esteenä avioliitolle?

Kun linnut pariutuvat, ne alkavat heti yhdessä rakentaa pesäänsä ja hoitaa poikuettaan. Niiden suvunjatkaminen ei siedä minkäänlaista pakkoa: jos joku liikauttaa pesää tai vain koskee muniin, ne hylkäävät pesänsä tai vaikka ne hautoisivatkin munat, se poikue on kuitenkin useimmiten tuhoon tuomittu. Mutta jos ne saavat hoitaa asiansa vapaasti ja toimia luonnon säätämällä tavalla, ne kasvattavat parvittain jälkeläisiä, joista koostuu pieni yhteisö tai ruokakunta siihen asti, että nämä ehtivät täysikasvuisiksi ja hajaantuvat eri suuntiin. Kuinka ihmissuku sitten voi menestyä pakon alaisuudessa? Lasketaan, arvioidaan, säädetään lakeja ja sääntöjä kaikenmoisista asioista suvunjatkamisen hyväksi, kuten väitetään, mutta sillä aikaa sukukuntamme sulaa vähiin, ja maan asuttajien sijasta saadaan tulokseksi vain paperille muutamia suurista mahdollisuuksista kertovia numeroita, jotka ovat vailla elämää ja liikettä.

Kuka palvelusväkeen kuuluva ihminen sitten uskaltaa näin ankarissa oloissa ajatella avioliiton solmimista? Vain harkitsemattomuuksiin ajava luonnollinen vietti voi johdattaa heidät äkkiarvaamatta tuollaisiin päätöksiin, joita he pian katuvat ja joista seuraa sangen monia vaikeuksia.

Vastaväitteeksi tähän sanotaan myös: vaikka palkollissääntö kieltää palvelusväeltä oikeuden asettua mäkitupiin, monet olemassa olevat säädökset sallivat kuitenkin mäkituvat ja antavat niiden asukkaille asumisrauhan. Lisäksi esivalta on myöntämällä monilapsisten perheiden huoltajille helpotuksia kruunulle perittävistä maksuista pyrkinyt ikään kuin palkitsemalla kannustamaan avioliittojen solmimiseen, joten asiasta ei pitäisi olla valittamista. Huomaathan, lukijani, tällaista sekavuutta sisältyy valtiovaltamme säädöksiin. Jossakin kohdassa ihmisiä jahdataan ja heidät julistetaan lainsuojattomiksi ja kansalaisoikeutensa menettäneiksi, toisaalla heille myönnetään lain suoja, ja heti kun heille on suotu turva ja he ovat saaneet hiukan rauhoittua aloilleen, päähämme pälkähtää aloittaa heihin kohdistuva ajojahti, ja pian sen jälkeen ollaan taas suuria isänmaanystäviä, puolustetaan heidän asiaansa ja palkitaan heitä lasten vanhempina. Mitä järjestystä tässä kaikessa oikein on? Ja tästä seuraa, että sääntöjä ja määräyksiä on kaikkiin tarkoituksiin sen mukaan kuin kussakin erillisessä tapauksessa parhaaksi nähdään. Jos heille halutaan suoda vapaus, otetaan vapaakirje tietyltä säädösarkiston hyllyltä ja annetaan vapauttava tuomio, mutta jos tuntuu siltä, että me itse tai ystävämme tarvitsemme palvelusväkeä, otetaan toiselta hyllyltä esiin kokonainen nivaska irtolaisiin, laiskureihin jne. kohdistuvia kiroustuomioita ja pannaan kruunun koko järjestysvalta liikkeelle heidän ajamisekseen vuosipalvelukseen. Tämän takia käy myös väistämättä niin, että yksi maaherra, joka on sattunut saamaan irtolaisia koskevan säädösnivaskan käsiinsä, jahtaa heitä läänissään ja isännät hankkivat itselleen osansa tarjolla olevasta runsaasta palvelusväkisaaliista, kun toisten maaherrojen käsiin taas on osunut vapaakirje, ja he pitävät vallitsevan väenpuutteen oloissa yllä ihmistaimistoja tulevien sukupolvien hyödyksi. Onhan tämä merkillistä epäjärjestystä: yhden ja saman valtakunnan jokaista lääniä hallitaan eri tavalla saman lempeän hallitsijan hallitessa ja yhdenmukaisten lakien ollessa voimassa. Työläisille turvan suova laki, joka kumoaa ikiajoiksi kaikki heidän vapauksiensa rajoitukset, mutta ei toisaalta suo heille mitään muita etuja, muita palkkioita kuin luonnon Herran heille syntymässä antamat oikeudet olla maan vapaita asuttajia, joilla oli lupa ja turvattu oikeus huolehtia itsestään ja omaisistaan, avioitua ja asua maan päällä, on sen sijaan ainoa säädös, joka tässä asiassa saa aikaan kaiken, mitä tehtävissä on ja tehdä pitää, ja ottaa aseet heidän sortajiensa käsistä.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: