Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 1

Aikana, jona suuria ja uusia löytöjä tehdään kaikissa luonnon valtakunnissa ja tieteet kohotetaan tavattoman korkealle tasolle, kun lahjakkuutta ja kirjallisuutta kannustetaan ja taitojen kehittyminen luo melkeinpä ihmeitä entisaikojen saavutuksiin verrattuna, on huolestuttavaa nähdä, että kaikkein kallein asia, ihmissuvun oikeudet, lyödään laimin.

Aikammehan on kieltämättä tuottanut myös neroja, jotka ovat kohonneet sukukuntamme suurinta osaa verhoavan tietämättömyyden ja oman edun tavoittelun sumukehän yläpuolelle ja kauempaa katsoen nähneet yleiset oikeutemme ennakkoluulottomasti ja oikeissa yhteyksissään ja puolustaneet niitä, mutta miten vähän heitä onkaan ja miten vähän he ovatkaan kyenneet saamaan vakuuttuneeksi omaa sukukuntaansa sekä niitä, joiden yhteisten etujen mukaista on ihmissuvun kasvu ja vaurastuminen ja joilla on myös valta tehdä miljoonia onnellisiksi.

Tässä ovat kiistan aiheena peräti ihmissuvun onnen tärkeimmät perustotuudet. Aikamme moraalinopettajat eivät ole vielä päässeet niistä yksimielisyyteen saati kyenneet teroittamaan niitä muiden ihmisten mieliin ja levittämään niitä yleiseen tietoisuuteen. En kiistä sitä, että yleinen hyvä lienee toki ollut kaikkien tavoitteena, mutta sen saavuttamiseksi on ehdotettu täysin vastakkaisia keinoja.

Harvat puhuvat kansalaisten vapauden puolesta, vaikka useimmilla on tämä sana jatkuvasti huulillaan, ja enemmistö pitää omavaltaisuuden puolustajina ja poliittisina vapaa-ajattelijoina niitä harvoja, jotka ponnistelevat eteenpäin tällä tiellä ja joiden mielestä ihmisoikeudet kuuluvat kaikille ihmisille. Toiset puhuvat toki paljon vapaudesta, mutta tarkoittavat vain tiettyjen ihmisjoukkojen tai henkilöiden vapautta ja unohtavat vähäisimmät, joilla ei ole ollut onnea päästä muiden pystyttämien suojavallitusten sisäpuolelle, vaan jotka joutuvat tietysti entistäkin ahtaammalle ja vaille sijaa maapallollamme, kun suojavallituksia laajennetaan toisia varten.

On kuitenkin myös sellaisia henkilöitä, jotka tuskin sietävät edes vapauden mainitsemista, vaan päättelevät ihmissuvulle luontaisesta paheellisuudesta, josta omavaltaisesti toimivat ihmiset antavat jatkuvasti mitä ikävimpiä todisteita, miten tärkeätä olisi määrätä säädöksillä heidän tekemisistään pienimpiä yksityiskohtia myöten. Näyttää siltä kuin he uskoisivat, ettei Kaikkivaltias ole kyennyt laittamaan ihmistä maailmaan sellaisessa kunnossa, että hän pystyisi tulemaan toimeen, lisääntymään ja elämään maan päällä, elleivät he privilegioiden, ammattikuntasääntöjen, tukipalkkioiden, tarkastajien ja päätösten toimeenpanijoiden avulla pitäisi sukukuntaamme järjestyksessä sen harjoittaessa elinkeinojaan. Tähän tähdäten he uurastavat ja näkevät paljon vaivaa, kirjoittavat paperinivaskan toisensa jälkeen elinkeinojen järjestyksestä, valvonnasta ja velvollisuuksista. He ujuttavat ruhtinaille ehdotuksiaan, joissa pienistä epäkohdista tehdään hengenvaarallisia ja joissa joidenkin merkittävien kansalaisten jääminen vaille kohtuuttomia voittoja merkitsee koko yhteiskunnan turmiota. He tarjoavat ruhtinaille palveluksiaan ja selittävät, miten heidän käsitystensä mukaan pian romahtamassa oleva valtio voidaan uusilla säädöksillä ja lujittamalla järjestystä ja lisäämällä valvontaa pelastaa tuhoutumiselta. Ei ole aihetta vaieta siitäkään, että keskuudessamme on hyvin likinäköisiä ehdotusten rakentelijoita, jotka vain maamyyrän tavoin kaivavat itselleen niin paljon koloja kuin pystyvät ja luulevat koko yhteiskunnan onneksi sitä, että vain he yksin saavat laajentaa oikeuksiaan.

Kun tilanne on tällainen, ja valtakunnan voimistumisen ja säilymisen ja sukukuntamme onnen edellytyksiksi esitetään erilaisia perusteita, ei ole mitenkään merkillistä, että hallitsijat maailman valistuneemmassakin osassa haparoivat pimeydessä ja mitä hartaimmin valtakuntansa parasta haluten repivät useinkin toisella kädellään sitä, mitä he toisella rakentavat. Ja heistä suurimmat, jotka ovat todellakin kohonneet yleisten ennakkoluulojen yläpuolelle ja yltäneet yleisen ihmisrakkauden täydellisyyteen ja tekevät työtä ihmisten onnellistuttamiseksi, kohtaavat tarkoitustensa varsinaisessa toimeenpanossa lähes ylipääsemättömiä esteitä. Mistä hallitsija löytää neuvonantajia, joita ohjaa tuollainen korkeatasoinen ja jalo ajattelutapa? Jos hän sellaisia saa, mahtimiehet, joiden edut ovat ristiriidassa yleisen edun kanssa, pyrkivät korruption tai juonien avulla riistämään häneltä nämä tukijat. Jos hän haluaa yhdellä ratkaisulla murtaa alamaistensa kantaman orjuuden ikeen, hänellä ei usein edes yksinvaltaisesti hallituissa valtakunnissakaan ole voimaa ratkaisun toteuttamiseen. Jos hän taas haluaa päästä tähän tulokseen vähitellen, hänen hyvä tarkoituksensa tyrehtyy niiden valituksiin, jotka uskovat ajautuvansa onnettomuuteen menetettyään vähäisempiin ihmisiin kohdistuvan käskyvaltansa ja sydämistyvät nähdessään, että sellaiset ihmiset, joiden he ovat uskoneet syntyneen raatamaan orjina heidän halujensa tyydyttämiseksi, elävät vapaina ja tyytyväisinä. Ja niin tielle pystytetään uusia esteitä joka askeleelle. Onko siis ihme, että niin harvat ruhtinaat ehtivät saavuttaa noin suuren tavoitteen? Siihen tarvitaan mitä täydellisintä vakuuttuneisuutta kansan onnen perusteista. Siihen tarvitaan luontaista taipumusta ja sitkeyttä työn toteuttamiseen kaikista vaikeuksista huolimatta ja lopuksi siihen vaaditaan asian ytimeen näkevää älyä, liekkiä, sammumatonta halua palvella ihmisiä ja tavoitella ruhtinaiden todellista kunniaa. Sitä eivät suinkaan tuota ihmisveren huuhtomat laakerit eivätkä tunkeutumiset maakuntiin, joiden asukkaat ovat kuolleet niiden rajoille puolustaessaan sitä herruutta, jota entinen hallitsija on heitä kohtaan harjoittanut, vaan ihmisten suojeleminen oman sukukuntansa väkivallalta. Se antaa heille perustellun oikeuden tulla lasketuksi maanpäällisten jumalien joukkoon. Vain tämä tuli voi saada heidät työskentelemään uupumatta tuollaisten suurten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Meidän taas, jotka olemme alamaisia ja tarkoitamme hyvää kotiseudullemme, on mielestäni kirjoituksilla puolesta ja vastaan houkuteltava kätköistään esiin ihmissuvun onneen johtavat perustotuudet, ellei ruhtinaiden valistamiseksi, niin kuitenkin päästäksemme keskenämme yksimielisyyteen oikeista keinoista, joilla tavoitteeseen on pyrittävä. Näin olisimme hallitsijoiden noita keinoja käyttäessä tottuneita jaloluonteisiin ajattelutapoihin ja innokkaita valistamaan ajatuksetonta joukkoa saadaksemme sen vakuuttumaan tuollaisten askelten tarkoituksesta ja vaikutuksista.

Tämä viaton tarkoitus on saanut minut tälläkin kerralla tarttumaan kynään: vähäisimpien ihmisten vapaus on ollut tutkimusteni kohteena. En voi tässä asiassa puhua omaa etuani tavoitellen, sillä tarvitsen itse vuosittain 12 tai 13 laillisesti pestattua palkollista ja minun pitäisi näin ollen pikemminkin laulaa samaa laulua kuin suuri osa muista isännistä. Pitäisin itseäni kuitenkin kelvottomana Kustaa III:n alamaiseksi, jos vastoin vakaumustani vaikenisin vähäisimpien oikeuksista, samalla kun annan auliisti anteeksi niille, jotka väärien käsitystensä takia yrittävät tukahduttaa sen pienen vapauden kipinän, joka vielä voisi olla palvelusväen osana. Suopeamielinen lukija! Etsi totuutta äläkä luovuta, ennen kuin löydät sen ja seuraat sitä.

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: