Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Katekismussaarnoja: Ensimmäinen saarna

Ensimmäinen katekismussaarna, § 6

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 6

Mutta miten tämä uskontunnustus on saanut nimen apostolinen? Myös siitä minun tulee kertoa teille muutamalla sanalla. Sen synnyllä tai kokoamisella ei ole mitään tekemistä itse apostolien kanssa, kuten useat kirjoittajat pimeällä paavinajalla tahtoivat väittää, jopa niin, että he panivat tietyt sen sanat kunkin apostolin suuhun, mikä kuitenkin jo ensinäkemältä on niin vailla historiallista pohjaa ja todisteita, ettei sitä suuremmin tarvitse kumota. Mainitsen vain tärkeimmät perusteet, joiden nojalla tällainen väite on jokseenkin yleisesti hylätty; myös osa paavinuskoisista kirjoittajista on luopunut siitä. Ensinnäkään sitä ei esitetä tai mainita evankeliumeissa tai apostolien kirjoituksissa, vaikka näin olisi varmasti tapahtunut, jos sen pohjana olisi ollut jokin välitön ilmoitus ja apostolit olisivat sen seurakunnille antaneet. Toiseksi varhaisimpien kristittyjen kirjoitukset neljännelle vuosisadalle saakka Kristuksen jälkeen eivät mainitse juuri mitään koko apostolisesta uskontunnustuksesta, vaikka heillä oli seurakunnassa kerettiläisten kanssa monia kiistoja, jotka tällä apostolien kädestä saadulla todisteella olisi voitu voittaa, eivätkä he olisi jättäneet sitä käyttämättä, jos sellainen olisi ollut heidän käytössään. Kolmanneksi itse uskontunnustuksen sisältö kumoaa tämän ajatuksen. Apostolinen tai oikeammin sanottuna jumalallinen malli olisi varmasti tässä asiassa ollut täydellisempi kuin tämä, josta nyt puuttuu kokonaan monia meidän oppimme pääkohtia, kuten oppi sovituksesta, oppi uskosta, jolla se saavutetaan, oppi sakramenteista ja paljon muuta. Neljänneksi apostolinen uskontunnustus ei ole suinkaan ainoa, jota seurakunnassa vanhempina aikoina omaksuttiin. Niitä oli monia, melkeinpä jokaisella seurakunnalla oli omansa, eikä näin olisi käynyt, jos tämä olisi ollut peräisin itseltään apostoleilta. Viidenneksi tiedämme myös kirkkohistoriasta, että apostoliseen uskontunnustukseen on aikojen kuluessa tehty monia muutoksia ja lisäyksiä, mitä uskovat eivät suinkaan olisi sallineet, jos he itse olisivat saaneet sen apostolien kädestä.

Se on saanut nimensä aivan toisesta syystä, nimittäin siksi, että se sisältää opin kolmiyhteisestä Jumalasta ja hänen hyvistä töistään, mikä on täysin yhdenmukainen sen opin kanssa, jota apostolit aikoinaan Jumalan Hengen välittömästä ilmoituksesta saarnasivat ja muistiin kirjoittivat. Ja jos haluamme jotenkin johtaa sen alkuperän apostolien aikaan, niin huomaamme, että sen perusteet on asettanut jo Jumalan Poika Jeesus Kristus, maailman Vapahtaja, kun hän käskee apostoleitaan: Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt. 28:19. Tämä käsky velvoitti apostoleita siten ensiksi opettamaan kaikkia niitä, jotka he tahtoivat kastaa ja jotka olivat sen ikäisiä, että he voisivat jotain käsittää Jumalasta. Ja koska heidät piti kastaa kolmiyhteisen Jumalan nimeen, on selvää, että aivan ensimmäisenä heidät piti opettaa tuntemaan järjelle täysin tuntematon salaisuus kolmesta persoonasta yhdessä jumaluudessa ja lausumaan julki tunnustuksensa tähän uskoon.

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: