Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Katekismussaarnoja: Ensimmäinen saarna

Ensimmäinen katekismussaarna, § 35

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 35

Edellä luettelemamme Jumalan monenlaiset hyvät teot velvoittavat meitä vielä kolmanneksi palvelemaan ja tottelemaan häntä. On järkevää liittää yhteen nämä kaksi asiaa, totteleminen ja palveleminen, sillä sana totella sisältää myös Jumalan palvomisen ja palvelemisen. Hän on itse määrännyt niin toisesta kuin toisestakin, ja se joka halukkain sydämin tottelee häntä kaikissa asioissa, samalla myös palvelee häntä, hänen oman käskynsä mukaisesti. Mitä ylistykseen ja kiitoksiin tulee, joihin nyt juuri osoitimme olevamme velvoitettuja Jumalan hyvien töiden takia, niin ne kuuluvat ilman muuta tähän, koska ne eivät tarkoita muuta kuin jumalanpalvelusta, jossa me myös tottelemme hänen käskyjään. Mutta koska näiden kiitosten, asioiden luonnollisen järjestyksen mukaisesti, tulee välittömästi seurata hyviä tekoja, niin niille kuuluu oikeutetusti se paikka, jonka ne ovat saaneet, ja me suuntaamme nyt ajatuksemme siihen kuuliaisuuteen, johon me kaikessa muussakin olemme Jumalaa kohtaan velvoitetut. Tästä toteamme ensin, että Jumala ei suinkaan tyydy mihinkään itse keksittyyn palvelukseen tai palvontaan vaan siihen, joka on otettu hänen pyhästä sanastaan ja joka on siten sen kanssa yhdenmukainen. Pyhästä kirjasta ja aikakirjoista näemme, että ihmiset ovat kaikkina aikoina halunneet pitää jumalanpalvelusta oman mielensä mukaan, siinä ajatuksessa, että se häntä miellyttäisi. Kain, maailman kolmas ihminen, toi jo Herralle vääränlaisen savu-uhrin, sillä hän ei sitä hyväksi katsonut 1. Moos. 4:5. Aaron ja Israelin lapset tahtoivat Mooseksen viipyessä vuorella palvoa Jumalaa kultaisen vasikan avulla 2. Moos. 32:5. Profeetta Jeremiaan aikana Israel rakensi alttarin Tofetiin Ben-Hinnomin laaksoon Jer. 7:31, ja fariseukset tahtoivat palvella häntä ihmisten määräyksin Matt. 23:4. Myös meidän aikanamme on suuria maita, jotka ovat nimeltään kristittyjä mutta palvelevat Jumalaa omien aivoitustensa mukaan, vaikka Herra kuitenkin nimenomaan kieltää tällaisen itse tehdyn jumalanpalveluksen ja sanoo: teidän ei tule seurata sydämenne himoja1 4. Moos. 15:39. Hän osoittaa pyhää paheksuntaansa tällaista palvontaa kohtaan ja profeetta Jesajan suulla valittaa siitä näin: Heidän kuuliaisuutensa minua kohtaan on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista2 Jes. 29:13, josta hän jatkossa uhkaa heitä kovilla rangaistuksilla. Vapahtaja Jeesus itse sanoo nimenomaan: Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä Matt. 15:9. Siksi meidän tulee Jumalan pyhästä sanasta ottaa oikea ja Jumalalle mieleinen tapa palvella häntä, jotta palveluksemme olisi tältäkin osin Jumalallemme mieluisa. Hän on siksi pyhän lakinsa ensimmäisessä taulussa lyhyesti esittänyt tämän, kun hän ensimmäisessä käskyssä määrää meitä pitämään häntä yksin Jumalana, ei ketään muuta, kunnioittamaan ja rakastamaan häntä yli kaiken ja uskoutumaan yksin hänelle. Toinen käsky velvoittaa meidät oikein käyttämään hänen pyhää nimeään, hänen sanansa ahkeraan tarkasteluun, rukoukseen, ylistyslauluihin ja muihin kunnioituksen osoituksiin. Kolmannessa käsketään pitämään lisäksi päivittäinen sapatti ja lepäämään sydämessämme, mutta aivan erityisesti käyttämään tähän yksi päivä viikossa. Ja jälkimmäisessä taulussa, jota aivan samoin kuin ensimmäistä koko Raamattu sitten laveammin selvittää, esitetään miten meidän tulee kaikessa muussakin noudattaa velvollisuuksiamme itseämme ja lähimmäisiä kohtaan ja asennoitua koko muuhun elämäämme. Mutta koko tämä Jumalan laki kaikkine käskyineen ja määräyksineen, uhkineen ja lupauksineen, ei meidän luonnollisessa turmeluksessamme voi muuta kuin jäädä kuolleeksi kirjaimeksi sydämessämme, jolleivat hänen suuret hyvät tekonsa selvästi meidät silmiemme eteen avautuessaan saa meitä häpeämään ja nolostumaan, ja oikeassa järjestyksessä herätä meissä vilpitöntä halua ja vakavaa pyrkimystä palvella hyvää tekevää Jumalaa sekä uskollisesti noudattaa hänen pyhiä käskyjään ja määräyksiään. Siksi myös Luther selityksissään on varsin viisaasti osannut käyttää tilaisuutta hyväkseen, kun hän edellä on luetellut niin monia Jumalan suuria hyviä tekoja ja kokonaan kieltänyt meidän omat ansiomme. Näin hän haluaa panna omansa ja meidän veltot sydämemme liikkeelle, kun hän sanoo: Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava.3 Voi, kunpa näillä moninaisilla hyvillä teoilla olisi sama vaikutus kaikkien meidän sydämiimme, niin että voisimme kokonaan uhrata itsemme tämän suurimman hyväntekijämme palvelukseen. Mutta hyvät kuulijani, minun täytyy vielä muutamalla sanalla muistuttaa teitä tämän kuuliaisuuden oikeasta laadusta. Sen pitää ensinnäkin olla vilpitöntä ja sydämestä lähtevää. Silmänpalvelijat eivät voi palvoa Jumalaa, sillä hän tutkii sydämen ja salaisimmat ajatuksetkin, ja hän kauhistuu kaikkea teeskentelyä. Hän vaatii koko sydäntä 5. Moos. 10:12. Kunpa meidän kristityistämme voitaisiin kuitenkin sanoa niin kuin apostoli Paavali saattoi iloiten todeta roomalaisistaan: Te jotka olitte synnin orjia, olette nyt tulleet koko sydämestänne kuuliaisiksi Room. 6:17. Toiseksi kuuliaisuuden tulee olla täysin vapaaehtoista ja pakottamatonta. Ei sellaista, joka kumpuaa orjamaisesta suututetun Jumalan koston pelosta vaan joka on Jumalan moninaisen hyvyyden synnyttämää ja Jumalan sydämeen sytyttämän rakkaudenliekin aikaansaamaa, niin että tämä kuuliaisuus on aina täysin pakotonta ja pelkästään iloinen velvollisuus. Sellaista oli kuuliaisuus, jota kuningas Daavid määräsi poikansa Salomon noudattamaan, kun tämä oli nousemassa kuninkaalliselle valtaistuimelle: Opi tuntemaan isäsi Jumala ja palvele häntä alttiisti ja koko sydämestäsi, sillä Herra tutkii kaikki sydämet ja ymmärtää kaikki ajatukset ja pyrkimykset 1. Aik. 28:9. Kolmanneksi kuuliaisuuden tulee olla rajoittamatonta, niin että se ei ulotu vain kaikkiin Jumalan käskyihin yleisesti, vaan myös erikseen kaikkiin niihin, jotka Jumala on määrännyt kunkin säädyn huomioonotettavaksi. Lopuksi ja neljänneksi kuuliaisuuden tulee olla jatkuvaa, niin että se ei perustu tähän tai tuohon voimakkaaseen mielenliikutukseen, joka joko ensimmäisessä herätyksessä tai muutoin, sairaudesta tai hädästä saadun äkillisen avun vuoksi nopeasti syttyy sydämeen, mutta joka valitettavan usein melkeinpä yhtä nopeasti sammuu. Sen tulee olla seurausta koko sydämen muutoksesta uudestisyntymisessä, niin että voimme pelotta palvella häntä vihollisistamme vapaina, pyhinä ja vanhurskaina hänen edessään kaikkina elämämme päivinä Luuk. 1:74–75. Uskovan sydämen tulee olla Herran uhrialttari, jolla kuuliaisuuden liekki ei koskaan sammu. Mutta niin kuin tulta ei voi ylläpitää, ellei se saa sopivaa ainesta, täytyy myös tätä kuuliaisuutta alati ylläpitää päivittäin tarkastelemalla Jumalan suuria hyviä tekoja ja omaa arvottomuuttamme. Tämä sytyttää rukouksessa rakkauden liekin suurta hyväntekijäämme kohtaan ja aiheuttaa sydämessä vapaaehtoisen, halukkaan kuuliaisuuden, jonka tulee erottamaton osa meitä kuolemaan saakka.


  1. 1938/muokattu
  2. 1992/muokattu
  3. Vähä katekismus (suom. 1999)

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: