Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Katekismussaarnoja: Ensimmäinen saarna

Ensimmäinen katekismussaarna, § 22

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 22

Mutta meidän on vielä muistettava yksi erityisen suuri luomisen hyvä työ, nimittäin se sanoin kuvaamaton autuus, onnellisuus, johon Jumala ensimmäisessä luomisessa meidät asetti, kun hän teki meidät omaksi kuvakseen. Kutsun tätä perustellusti luomisen hyväksi teoksi, sillä kun Jumala ikuisessa viisaudessaan päätti tehdä ihmisen, joka hallitsisi maan päällä, hän sanoi: Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme 1. Moos. 1:26, ja heti perään seuraavassa jakeessa, ihmisen luomisesta puhuttaessa sanotaan: Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi. Sikäli kuin ymmärrämme, niin tämä Jumalan kuva, vaikkakin se valitettavasti sangen pian menetettiin, tarkoitti ennen muuta pyhyyttä ja vanhurskautta, sillä apostoli Paavali sanoo efesolaisilleen, että heidän tulee uskon kautta uudistua kadotetuksi Jumalan kuvaksi ja pukea päällensä uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää Ef. 4:23–24. Näin ollen sillä on ollut ensisijainen paikka sielussa, jonka kaikki kyvyt se tällä tavoin on ihanasti ylentänyt ja näin sytyttänyt ensimmäisten ihmisten ymmärryksessä jumalallisen valon. Tämä ymmärrys ei kuitenkaan yltänyt minkäänlaiseen kaikkitietävyyteen, mikä millekään luodulle olennolle onkin täysin mahdotonta, mutta se antoi ihmiselle kuitenkin kaiken tarpeellisen tiedon Jumalasta, sen verran kuin hän autuuteensa voi tarvita, ja siitä autuuden tiestä, jolla hän kulkee ja kaikista syistä, jotka voisivat auttaa häntä sillä pysymään. Samoin hän sai tarkemman tiedon luoduista olioista. Ihminen muistutti Jumalaa myös tahdoltaan, sillä se oli täysin taipuvainen hyvään. Muistin on myös siinä tilassa täytynyt olla hyvä, jotta se kykenisi kauan säilyttämään kerran saadut tiedot. Mutta tämä Jumalan kuva ihmisessä ulottui myös hyvin tuntuvalla tavalla koko hänen ruumiiseensa. Tämä tomumajamme oli Jumalan kuvana täysin säästynyt tuholta, eikä sielun ja ruumiin erkanemisen pelkoa ollut, vaan päätettyään vaelluksensa maan päällä koko ihminen ilman minkäänlaisia vaivoja ja ilman väliintulevaa kuolemaa siirtyisi täydelliseen taivaalliseen iloon ja autuuteen. Sillä kun meidän Vapahtajamme kerran tuomiopäivänä kutsuu rakkaita lapsiaan tähän suureen rauhaan, hän sanoo: Tulkaa, te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti1 Matt. 25:34. Tästä nähdään, että taivas oli jo luomisessa tarkoitettu ihmisen osaksi. Tässä tilassa ihmisen suurin onni oli hänen luottamuksensa Jumalaan, mistä virtasi sieluun siunattu rauha. Kaikki vaiva ja pelko olivat poissa, ilot ja rakkaus ympäröivät häntä joka puolelta. Mutta voi! Missä minä kuljen? Minne olen johdattanut ajatuksenne? Autuaiden saarelle, ilojen kentille ja ikuisen rakkauden käsivarsille. Minun täytyy kertoa teille: koko tämä autuus on kadotettu, pimeys on valloittanut sielun ja vääryys sydämen. Meidän ruumiistamme on tullut vaeltava kuoleman varjo, joka varsin pian ja usein aivan odottamatta joutuu tämän luonnon vihollisen valtaan. Voi! Kuolema ja kirous riippuvat yllämme ja polttava tuska uhkaa meitä. Mutta älkäämme tässäkään asiassa jättäkö ylistämättä suuren Luojan ylitsevuotavaa armoa, sitä että hän on tehnyt meidät omaksi kuvakseen. Voi! Me olemme kukoistaneet, mutta meidän kukkamme on lakastunut.


  1. 1992/muokattu

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: