Kootut teokset | Samlade skrifter | Selected Works
Kirjoitus: Katekismussaarnoja: Ensimmäinen saarna

Ensimmäinen katekismussaarna, § 21

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

Tekstin koko: A A A A


Näkymävalinnat:

§ 21

Mutta ei suinkaan riitä, että me tällä tavoin tarkastelemme luomista yleensä lyhyessä yhteenvedossa, ikään kuin matkan päästä. Autuas Luther on osannut asettaa tämän suuren jumalallisen hyvänteon lähemmäs silmiemme eteen kun hän sanoo: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit.1 Näin tämä hyvänteko asetetaan ikään kuin elävänä silmiemme eteen, herättämään kunnioitustamme ja lämmittämään sydäntämme tätä suurta hyväntekijää kohtaan. Tarkastelkaamme siis vaikkapa vain hetken ajan myös hieman tarkemmin tätä meidän ja koko sukumme alkua. Kun Jumala oli luonut koko näkyvän maailman ja viimeksi tälle maanpinnallemme asettanut kaikkinaiset elävät oliot ja eläimet, hän päätti lopuksi Pyhän Kolminaisuutensa viisaudessa luoda siihen myös ihmisen, joka hallitsisi kaikkia muita maan eläviä asujia, käyttäisi niitä ja kaikkea maan pinnalle luotua omaksi hyväkseen, hyödykseen, huvikseen ja mukavuudekseen. Tämän viimeisen kättensä työn ja mestariteoksen Jumala kokosi kahdesta erillisestä ja toisiinsa nähden täysin erilaisesta osasta, nimittäin ruumiista ja sielusta. Edelliseen Herra käytti samaa ainetta kuin muidenkin maassa elävien olioiden muotoamiseen, nimittäin maan tomua 1. Moos. 2:7, vertaa jakeeseen 19. Siitä Jumala muovasi ihmisruumiin kaikkine jäsenineen, sellaiseksi kuin se meillä vieläkin on. Toinen osa oli näkymätön, eikä sitä voitu tehdä tästä maamassasta. Se oli sielu, sillä täytyi olla korkeampi alkuperä, se täytyi luoda alusta alkaen, ja siitä sanotaan, että Jumala puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento 1. Moos. 2:7. Nämä molemmat osat liitettiin toisiinsa läheisesti siten, että ne saattoivat olla yhteydessä keskenään, välittää tietoa, olla mukana toinen toisensa kohtaloissa ja muuta sellaista. Ruumis sai ulkoiset aistit, silmät, korvat, hajun, maun ja tunnon, jotka antavat tietoa suoraan sielulle. Sielu sitävastoin sai paljon korkeammat kyvyt, nimittäin ymmärryksen ja tahdon, joihin voidaan lisätä myös muisti. Näistä ensimmäisenä mainittu ei vain hanki kaikenlaista tietoa näkyvistä ja näkymättömistä asioista vaan myös eri tavoin kokoaa ja vertaa näitä tietoja toisiinsa ja lopulta tällaisen vertailun kautta löytää uusia ja aiemmin piilossa olleita totuuksia. Tai jos sanomme tämän lyhyemmin ja yksinkertaisemmin, niin ymmärryksen tehtävä on ajatella kaikenlaisia asioita, tutkailla niitä, pitää jotain hyvänä ja toista pahana ja niin edelleen. Tahdon tehtävä sitä vastoin on valinta: se haluaa sitä minkä ymmärrys on nähnyt hyväksi ja karttaa sitä, mikä on pahaa. Mutta muisti on vain kyky säilyttää pitemmän aikaa sielussa niitä tietoja, joita sinne aiemmin on koottu.

Näin suuret ja arvokkaat ovat lahjat, jotka hellä Jumala on meille ihmisille luomisessa suonut. Ensin ne annettiin vain Aadamille ja Eevalle, mutta hän on myös niin ihmeellisesti järjestänyt luonnon, että nyt me syntymässä saamme hänen hyvästä kädestään kaikki nämä ruumiin ja sielun kyvyt, niin että voimme kunnioittaen Lutherin kera tunnustaa: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit. Tämän kautta meidän suuri mestarimme on kohottanut meidät kaikkien muiden maan elävien olentojen yläpuolelle.


  1. Uskon, että Jumala ... ja kaikki aistit: lainaus Vähästä katekismuksesta (suom. 1999)

Alkuperäisdokumentit

Edellinen jakso:

Seuraava jakso:

paikat:

Henkilöt:

Raamatunkohdat:

Aiheet: