Edellinen jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 12
Seuraava jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 14
§ 13
Kolmanneksi meidän tulee tarkastelumme tässä osassa panna merkille, että tässä suuressa ja mahtavassa Jumalassa on kolme persoonaa, mikä järjelle on ja tulee olemaan täysin salaisuus, ja siksi se voidaan käsittää ja oppia vain ilmoituksen kautta. Apostoli Johannes puhuu siitä varsin selvästi 1. Joh. 5:7: Kolme on – – – ja ne kolme pitävät yhtä.1 Näistä sanoista näemme ensinnäkin, että on vain yksi Jumala ja jumalallinen olemus. Ne eivät voi koskea ketään muuta, sillä kun hän puhuu Isästä, Sanasta ja Pyhästä Hengestä, joiden hän kuten koko Pyhä kirjakin, ja aivan erityisesti Uusi Testamentti nimenomaisesti tunnustaa olevan Jumala, niin myöskään tämä olemus, joka näistä koostuu, ei voi olla mitään muuta kuin yksi jumalallinen olemus. Ja hänen sanotaan olevan yksi, ei suinkaan monia. Seuraavaksi meidän tulee panna merkille, että samassa jumalallisessa olemuksessa kuitenkin on kolme erillistä persoonaa. Ne mainitaan useissa Pyhän kirjan kohdissa, mutta tässä niiden lukumäärästä sanotaan täysin selvästi, että niitä on kolme, ei enempää eikä vähempää. Edelleen ne luetellaan tässä oikeassa järjestyksessään, niin että Isä on ensimmäinen, Sana toinen ja Pyhä Henki kolmas persoona. Neljänneksi meidän tulee tietää, että Sana ei tässä tarkoita mitään muuta kuin Jumalan Poikaa, joka lunastaakseen ihmissuvun otti ihmisen hahmon ja oli nyt jälleen palannut taivaaseen, kuten sama apostoli selvästi toteaa evankeliuminsa ensimmäisessä luvussa. Siinä hän ensin sanoo, että tämä varsinainen Sana oli Jumalan luona Joh. 1:1, ja että tämä Sana itse oli tosi Jumala, ja sitten että tämä Sana tuli lihaksi, siis otti ihmisen luonnon ja eli meidän keskellämme. Lopuksi sanotaan että tämä Sana oli Jumalan oma Poika, kun hän vakuuttaa: Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa Joh. 1:14. Viidenneksi ja viimeiseksi meidän ei tule näiden sanojen kohdalla jättää huomaamatta sitä, miten viisaasti Jumalan Henki on antanut Johanneksen välittää tämän salaisuuden. Hän ei sano, että kolme on yksi, mikä olisi järjetöntä, vaan että ne kolme pitävät yhtä. Kolme jumalallista persoonaa eivät ole yksi persoona vaan yksi jumalallinen olemus. Meidän kristinuskomme pilkkaajilla, jotka sanovat tätä salaisuutta järjettömäksi, ei ole siihen enempää perusteita kuin jos he tahtoisivat kieltää, että korkein valta jossain valtakunnassa voisi olla kolmen eri henkilön hoidossa. Tätä rinnastusta ei tässä kuitenkaan pidä soveltaa sen useammassa mielessä kuin ainoastaan osoittamaan mahdolliseksi, että kolme voivat olla yksi.
Edellinen jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 12
Seuraava jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 14
paikat:
Henkilöt: Johannes
Raamatunkohdat:
Aiheet: