Edellinen jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 6
Seuraava jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 8
§ 7
Tässä onkin aihetta kysyä edelleen, kuka mahtaa olla sen todellinen tekijä, kun se kuitenkin on saanut suojakseen apostolien yleisesti kunnioitetun nimen. Kristikunnan varhaisimpien aikojen tapahtumia käsittelevät kirjailijat eivät tätä asiaa millään tavoin selvitä, mutta kaikesta, mitä heiltä voidaan tästä asiasta saada selville, nähdään selvästi, ettei tämä uskontunnustus ollut kenenkään yksittäisen kirjoittajan tuotos, sillä sitä on eri aikoina ja eri paikoissa muuteltu ja lisäilty hyvin paljon. Näyttääkin todennäköiseltä, että jo apostolien aikana tai pian heidän jälkeensä varttuneempien kaste aloitettiin lyhyellä tunnustuksella, että he uskovat Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Mutta alkuseurakunnassa syntyneiden harhaoppien vuoksi1 Ap. t. 2:42. Tämän apostolisen uskon asettaa myös autuas tohtori Luther katekismuksensa toisessa pääkappaleessa meidän uskomme perustaksi, ja selvittää sitä kolmessa eri kappaleessa. Perusteluksi siihen paikkaan, jonka hän niille katekismuksessaan antaa, siis että ne ovat sen toinen pääkappale ja ne seuraavat heti Jumalan kymmenen käskyn jälkeen, hän itse Isossa katekismuksessaan ilmoittaa sen, että kun me laissa näemme kirjoitettuna meitä koskevat velvollisuudet, niin uskon kappaleet näyttävät, mitä hyvää olemme saaneet ja mitä vielä voimme toivoa Jumalaltamme. Laki esittää velvollisuutemme, mutta uskon kappaleet antavat meille kyvyn noudattaa niitä. Ensimmäinen kappale on tänään Jumalan armosta huomiomme kohteena. Aihe on yhtä laaja kuin tärkeäkin, joten pyydän rakkaiden kuulijoideni kärsivällisyyttä. Mutta Sinun edessäsi, sinä suuri ja kolmiyhteinen Jumala, kumarrun tomuun ja pyydän armoa, niin että saan oppia tietämään ja oikein selittämään, kehen minä uskon, ja että tämä usko palaisi oikealla tavalla minun ja kuulijoideni sydämissä. Isä meidän jne.
puhdasoppiset ja oikein uskovat ovat sittemmin tehneet siihen erilaisia lisäyksiä, jotka kristinuskon tunnustajaksi haluavan piti hyväksyä, ennen kuin hänet kasteen sakramentissa otettiin seurakunnan yhteyteen. Tämä siksi, että apostolinen usko tällä tavoin voisi säilyttää alkuperäisen puhtautensa.*) Siksi myös meidän evankelisen uskomme tunnustajat ovat asettaneet tämän apostolisen uskon etusijalle eri uskontunnustustensa joukossa, jotta heidän vastustajansa näkisivät, etteivät he ole muuttuneet toisenlaisiksi kuin ensimmäisen alkuseurakunnan uskovat, jotka noudattivat uskollisesti apostolien opetusta
Teksti. Apostolinen uskontunnustus.
Ensimmäinen uskonkohta
Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se on?
Uskon, että Jumala on luonut minut jne.
*) Katso Petrum Kingium: Historia Symboli Apostolici, luvut II–VI.2
Edellinen jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 6
Seuraava jakso: Ensimmäinen katekismussaarna, § 8
paikat:
Henkilöt: King, Peter (Petrum Kingium) Luther, Martti
Raamatunkohdat:
Aiheet: